Carl Helgesson, CEO i Rankona Mazon.
Carl Helgesson, CEO i Rankona Mazon.

Guide: Slik lykkes du på Amazon. Carl bygde fem merkevarer på Amazon. Dette lærte han

Carl Helgesson vet det meste om hvordan du skal lykkes med å selge på netthandelsgigantens plattform.

Publisert Sist oppdatert

—For hver dollar som blir brukt i amerikanske nettbutikker, så går 49 cent til Amazon, sier Helgesson.

Selv om han er usikker på hvorvidt dette kan overføres til Europa, er han likevel sikker på at Amazon er en gigant man ikke kan se bort fra.

—Det skremmer mange, men som nettbutikkeier burde man se på det som en stor bølge som kommer, som man enten kan surfe på, eller kjempe i mot og bli knust av. Spørsmålet man burde stille seg, er hvordan man kan omstille seg for å kunne nyttiggjøre seg av kraften til Amazon, sier Helgesson.

Han mener en smart strategi er å prøve å ta en posisjon på Amazon og prøve å konvertere dette til brukere på egen nettbutikk.

—Se på det som en mulighet i stedet for en stor trussel, sier gründeren.

Ikke vanskelig å lære

Ifølge Helgesson er det ikke vanskelig å lære seg hvordan man skal lykkes på Amazon. Selv kunne han knapt svare på eposter og like en instagrampost før han tok sin Amazon-utdanning og lanserte sin første merkevare.

— Jeg analyserte tallene, og fant ut at det lå en mulighet og stor etterspørsel innen helsekost for vekttap, og konkurransen var dårlig. Bare i løpet av noen uker fikk jeg god fart på salget, sier han.

Siden den gang har han skapt ytterligere fire merkevarer. To er solgt, ett er lagt ned, ett ble gitt bort og ett har han fortsatt.

Tre måter å selge på Amazon.

Det er i hovedsak tre måter å selge på Amazon på.

1. Amazon Vendor- hvor du skriver en kontrakt med Amazon, og deretter er det Amazon som tar seg av alt. Du mister kontrollen over varen, prisen, hvem som skal selge produktet ditt osv. Jeg mener alt dette koker ned til at merkevaren vannes ut, og der har du et stort problem.

2. Fulfilment by Merchant: I dette tilfellet tar du av deg alt selv, inkludert logistikken og sender varen direkte til kunden.

3. Fulfilment by Amazon: Her lar du Amazon ta seg av lager og logistikk, mens du tar deg av alt annet. Dette betyr blant annet at Amazon kan garantere 2-dagers frakt, som igjen gjør at du kan være med i «Amazon Prime»-programmet.

Jeg vil anbefale de to siste måtene å selge på, for da har du større kontroll på merkevaren. Og jeg vil absolutt fraråde den første, fordi da legger du merkevaren din i fullstendig Amazons hender, og det er ofte ikke en god idé.

De seks viktigste suksessfaktorene på Amazon

Leverer du på punktene under, vil du øke sjansen for å lykkes, men det forutsetter at du har et godt produkt i utgangspunktet. Dårlige produkter vil aldri lykkes, uansett hvor god du er på det ene eller det andre.

1. Du må ha kontroll over merkevaren din.

Ikke la Amazon eller andre kontrollere den. Du må selv sette pris, ta ansvar for markedsføringsmateriell, hvordan du skriver tekster, søkeord, etc..

2. Posisjonering

Når noen skal kjøpe noe på Amazon, tenker de i liten grad på merkevaren. Skal man kjøpe joggesko, så søker 80 prosent på joggesko, selv om man kanskje er på utkikk etter Nike joggesko.

Det er derfor viktig at du ranker høyt på de søkeordene som kundene dine bruker. For eksempel kan et bedre søkeord være running shoes + women. Bilder har også utrolig mye å si. Teksten du bruker må være søkevennlig. Hvis du ikke dukker opp på den første søkesiden, så vil majoriteten kjøpe et annet merke.

— Men hvordan posisjonere seg mot globale brands?

— I 2017 gjorde vi en undersøkelse av hudpleiesegmentet for en kunde. Vi fant ut at det ble omsatt for om lag 18 millioner kroner og at det var primært kjente, store brands som dominerte.

I 2019 gjorde vi en ny undersøkelse, men nå var omsetningen 85 millioner kroner. Men det mest interessante, var at det ikke var en eneste kjent merkevare på den første siden.

Alle de kjente hadde blitt utkonkurrert av «private labels», fordi de i best grad har tilpasset seg Amazons algoritmer med bedre bilder, bedre anmeldelser, bedre søkeord og bedre kundeservice. De store vil kjøre tradisjonelt på Amazon og de vil feile. Amazon representerer en stor mulighet for de små.

3. Lagerhold

ikke gå tom for varer: Hvis du går tom for varer, vil Amazons algoritme straffe deg. Du vil miste din posisjon og ranking. Og er du borte flere uker, kan det være vanskelig å komme tilbake. Dette punktet er veldig viktig.

4. Kundeservice

Du må ha en kundeservice i verdensklasse. Hvis du ikke tar vare på dine kunder, vil de ikke bare legge igjen dårlige anmeldelser, men også «like» andre dårlige anmeldelser, og dette vil Amazon løfte frem. Derfor er det ekstra viktig å gå «over the top» på kundeservice.

Man blir nesten sjokkert over hvor dårlig kundeservice som eksisterer blant mange merkevarer. Dette er kanskje det største våpenet du har, og gjør du det riktig, vil det gi en ekstra stor fordel for deg som leverer god kundeservice.

Kundene blir glade og kan endre en dårlig anmeldelse til fire eller fem stjerner, og de skriver gjerne hvor god kundeservicen var. Som en selger og merkeevare, er du lengst nede på næringskjedden, for alt handler om kunden og kundeopplevelsen

5. Ikke tenk at du «bare skal teste litt»

Den største feilen mange gjør, er at de kun vil dyppe tåen nedi vannet. Det går ikke. Då må gå all in, du må være aggressiv. Hvis du bare dypper tåen, så vil ingenting skje og du vil tenke at Amazon ikke er noe for deg. Men du behøver ikke å gå «all in» med alle produktene dine. Prøv med noen få først.

6. Secret Sauce-tips: Amazon har en liten «honey moon»-periode...

de første ukene produktet ditt er på plattformen. Derfor er det viktig å aktivere alt du kan rundt produktet ditt i starten. Skaff anmeldelser, bygg trafikk, ha de beste bildene, søkeordene og fantastisk kundeservice. Det er lett å gjøre med få produkter, men ikke hvis du starter med 300 produkter. Amazons algoritme vil da tenke at dette er et fantastisk produkt, og den bygger dette inn i produktets DNA og ofte går det tilbake til hvordan produktet gjorde det under starten. Så det er ikke bare viktig med tanke på kort sikt, men også på lang sikt.

Hva skal norske nettbutikker gjøre?

Det blir veldig vanskelig som en ensom nettbutikk når Amazon kommer. Så lenge du tilpasser deg, så vil det gå bra.

— Men vi har jo en del lønnsomme nettbutikker i Norge. Kan de fortsette slik de har holdt på fremover?

— Når man ser hvordan Amazon har tatt andeler i USA, tror jeg det vil bli likt i Skandinavia, de kommer til å plukke markedsandeler. Må man være med? Nei, det er ingen som tvinger deg, men man kan også nisje seg, eller kanskje bare ha noen varer på Amazon, og så drive kundene til din egen nettbutikk. Men man må være med hvis man vil bruke kraften til Amazon, sier Helgesson.

Han forteller at de fem merkevarene han selv bygde opp, så brukte han ikke en krone på markedsføring til sine egne nettsider.

— Når omsetningen økte på Amazon, så økte det samtidig på min egen Shopify-side, sier han.

Powered by Labrador CMS