Fra venstre: Hans Martin Cramer, Mike Jones, Jorinde Prokosch og Stein Magnus Jodal. Foto: Kolonial
Kolonial.no rekrutterer fra Silicon Valley, Schibsted og Otovo
Nettbutikken går høsten i møte med ti nye på laget. Nå varsler de en dobling.
Blant dem er produktanalytiker Jorinde Prokosch. Hun flyttet nylig tilbake til Oslo etter å ha jobbet flere år i Silicon Valley med dataanalyse og innsikt.
– Kolonial.no er et tvers gjennom data-drevet selskap, og jeg tror derfor at vi har alle forutsetninger for å gjøre denne delen av hverdagen enda mer effektiv og friksjonsfri, sier hun.
Selskapet har også rekruttert UX-designer Mike Jones og utvikler Stein Magnus Jodal, blant flere. Sistnevnte jobbet sist i Otovo.
– Vi sier noe flåsete som at "du jobber ikke full-stack før du trenger vernesko for å teste koden", men det beskriver egentlig bredden og dybden i jobben som utvikler i Kolonial.no veldig godt, sier Jodal.
Les også: Gjorde butikk av bolig-flørt: Nå går Livvin-gründeren til Otovo
Henter tidligere kollegaer
Også Hans Martin Cramer, tidligere produktsjef i Schibsted, er ansatt i Kolonial.no under lik stillingstittel.
– Det er få selskaper i Norge som er like spennende som Kolonial.no om dagen. Ikke bare har de bevist at det er mulig å flytte en usedvanlig tradisjonsrik bransje over i en smartere modell, men de har også et enormt potensial i å videreutvikle sin plattform, sier Cramer og legger til:
– Jeg ville være med å bidra til den reisen.
Nettbutikkens produktdirektør, Espen Sundve, gikk selv fra Schibsted til Kolonial.no for snart to år siden.
Tidligere i år ble det også kjent at Louise Fuchs er Kolonial.nos nye kommunikasjonsdirektør. Hun har blant annet vært kommunikasjonssjef for Schibsted Media Groups globale produkt- og teknologi-satsinger.
Autonome teams
Selskapet har i dag over 300 ansatte. Det inkluderer omtrent 200 i operasjon og distribusjon, herunder lagerpersonale samt sjåfører. De øvrige ansette jobber med produkt og teknologi samt i administrasjonen.
Nå varsler Sundve en dobling av sistnevnte gruppe, de neste årene.
– Vi vokser fort, men kontrollert, sier Sundve og deler det han hevder er en suksessoppskrift:
Organisere selskapet i autonome teams som samkjøres gjennom felles målsetting og full transparens.
– Kolonial.no ble startet av ti kunde-fokuserte gründere med kompetanse innen data, design, teknologi, forretningsutvikling, logistikk og økonomi, sier han og fortsetter:
– Det har vi satt i system med felles verdisett, transparens og autonome teams. Dette gjør at vi kan skalere alt fra vårt kulturelle DNA og kompetanse til evnen til å levere, sier Sundve.
Rigget for vekst
Kolonial.no nedprioriterte vekst i fjor, men varslet overfor Shifter i tidligere sommer, at de vil bikke milliarden i år.
I fjor leverte selskapet et underskudd på «bare» 149 millioner kroner, ned fra 165 millioner året før.
– Siden nyttår har vi gitt ordentlig gass på markedsføringen igjen, og nå er vi tilbake i en vekstfase. Det viktigste vi gjør fremover, er å levere de beste matvarene og et stort vareutvalg, uttalte gründer Karl Munthe-Kaas.
Les også: Kolonial.no tar jafs av nye markeder: – Tenk større i stedet for å kannibalisere, sier bekymret Dyrekassen-gründer