Kindly og Recheckit fusjonerer: Skal lage tech som kjenner deg
Investor Erik Must spleiser to av sine tech-satsinger. Nye Kindly satser mot omsetning på 50 millioner i år.
De to tech-startupene Recheckit og Kindly, tidligere Convertelligence, slår seg sammen. Det bekrefter gründer i sistnevnte selskap, Arash Saidi.
– Kortsiktig bevarer vi alt slik det er, slik at eksisterende kunder ikke merker noe. Men på sikt satser vi på å integrere alt i én felles plattform. Vi har masse ideer om funksjonalitet og produktlinjer. Nå ser vi for oss en hel produktportefølje, ikke ett produkt per selskap, sier han.
Saidi blir administrerende direktør i det nye selskapet, som beholder navnet Kindly. Etter fusjonen har bedriften omtrent 50 ansatte, og de satser nå mot en omsetning på 50 millioner kroner inneværende år - og en dobling av det i løpet av halvannet til to år.
Det var Kampanje som først meldte om fusjonen.
Proaktive chatbots
Investor Erik Must er storaksjonær med 30 prosent i begge selskapene, og de to har også hatt samme styreleder i Gunnar Bjørkavåg, tidligere konsernsjef i NHST. På den måten kom de to selskapene i kontakt med hverandre, og for vel et år siden gjennomførte de et prosjekt sammen, med en felles kunde.
– Det vi er gode på, er maskinlæring og produktutvikling. Vi har laget en plattform for noen av de største nordiske selskapene.
– Recheckit har kommersialisert et produkt som konverterer til salg på nett. Vi kan sammen tilby et helt nytt, revolusjonerende produkt, mener vi da, som hjelper selskaper med å ta kundene fra A-Å. Helt fra de starter en kjøpsprosess, til de gjennomfører, til spørsmål rundt frakt og retur - og hvis det oppstår problemer kan de også bruke vår tech. Så vi får dekt hele kundereisen, sier Saidi om mulighetene som ligger i en fusjon.
– Samtidig ser vi på muligheten for det ingen gjør i dag, som er mer proaktivitet. Tech som er mer skreddersydd deg som kunde; chatbots som vet hvilken intensjon du har og kan skreddersy dialogen og være aktiv, i stedet for en passiv greie som man stiller spørsmål når noe har skjedd, forklarer han.
– Hvorfor fortsetter dere ikke på egen hånd?
– Hovedgrunnen var at samarbeidet funket så godt og at vi sammen stiller sterkere med et unikt produkt som ikke eksisterer i markedet i dag. En del gjør det Recheckit gjør, og veldig mange selger chatbots. Men vi ser stor etterspørsel etter ideene vi sammen kan lage. Det kan stille oss i en helt ny posisjon, tror gründeren.
Nye penger i 2021
– Hvilke penger er involvert i avtalen?
– Det er en 50-50 splitt, og det gjøres ikke noe kapitalinnhenting i sammenheng med dette. Det er en fusjon av like parter. Tanken med dette er at vi sammen kan skape mye mer verdi for kunden og i form av høyere omsetning.
For tiden jobber Saidi med å sette sammen en fusjonsgruppe som skal stake ut en felles vei videre for selskapet. Gjennom sommeren skal det lages en treårsplan som skal presenteres i august.
– Det kan fort bli aktuelt med emisjon i starten av 2021. Vi setter i gang prosesser for dette etter at strategiplanen er klar. Forskjellen er at når vi tidligere har hentet penger for å ansette folk og vokse, vil kapitalinnhenting nå være av mer strategisk karakter, sier han.
– Hvordan slår fusjonen ut på bemanningen - blir det ansettelser eller oppsigelser?
– Foreløpig har vi ikke gjort noen vurderinger av dette. Vi ønsker at alle skal bli med videre. Vi fusjonerer ikke to startups for å gjøre kostnadskutt. Målet er å tjene penger med dagens kostnadsnivå, sier Saidi.
Han legger til at begge selskapene har hatt «noe permitteringer» de seneste månedene, men at Recheckit nå har tatt tilbake alle og at Kindly «satser på å ha en plan for permitteringene så snart strategiplaner er klar».
Nye avtaler
– Vi er i en rar tid, så det er litt vanskelig å se for seg hvordan dette vil bli, vedgår Saidi.
Grunnet coronakrisen har en del potensielle kunder satt prosjekter og innkjøpsprosesser på vent.
– Samtidig tilbyr vi et produkt som har hjulpet mange i perioden, når de har måtte permittere eller opplevd økt trykk på support. Recheckit har også fått fart, fordi shoppingen øker på nett. Produktet er godt rustet for en sånn type tid. Så gjenstår det å se hvordan normaliseringen blir, men vi ser allerede tegn til «closing» av nye avtaler, sier Saidi.