MDG fryktet kaos med el-sparkesykler: Nå krever de opprydding etter hærverk
Knapt én måned etter el-sparkesyklenes inntog i Oslo, krever MDG at selskapene bak rydder opp. Tier mener det ikke er mer hærverk på el-sparkesykler enn andre ting.
Dette er saken
El-sparkesyklenes korte levetid ble raskt diskutert. Det er anslått at en el-sparkesykkel kan brukes i to-tre måneder før den må skrotes. I de siste ukene har også hærverk blitt en utfordring. Det har blant annet dukket opp videoer og bilder av sparkesykler som blir kastet i Akerselva - og som har fått avrevet av ledninger, angivelig slik at folk kan bruke de som en vanlig sparkesykkel, fremfor å måtte betale.
Denne videoen av at en person kaster en Tier-sykkel i elven, ble delt på Instagram i forrige uke.
https://www.instagram.com/p/Bv9oSbhop7U/
Har fryktet dette
− Vi synes dette er urovekkende. Dette er et relativt nytt fenomen, og allerede ser vi slik forsøpling. Dette er en problemstilling vi tar på høyeste alvor, det er åpenbart ikke lov å dumpe disse i elva. Dette er en stor bekymring for vår del, sier rådgiver for miljø og samferdsel i MDG, Sirin Stav - og fortsetter:
− Vi har fryktet dette. Vi har sett hvordan det har gått i andre byer, der man enten har sett seg nødt til å innføre reguleringer, eller så har man forbudt hele tilbudet. Vi er i en spe fase ennå, og flere aktører lanserer uferdige tilbud fordi det er viktig for dem å være først ute.
I San Francisco var det lignende tilstander. Der ble syklene ofte funnet med avklippede ledninger eller tilgriset, og videoer florerte på YouTube av beboere som både plukket opp sykler - og kastet dem i San Francisco Bay.
I forkant av lanseringen i Oslo sendte kommunen derfor ut tydelige retningslinjer til alle tilbyderne. Her sto det blant annet at sparkesyklene ikke skulle kunne parkeres i nærhet av vassdrag, elv eller sjø, i parker eller i marka. De skulle heller ikke kunne parkeres på steder der de er til hinder for andre, som midt på fortauet.
− Noen kjøreregler er der, men brukerne må gjøres oppmerksomme på dem, i verste fall av lovens lange arm, forteller Stav.
Mye problemer
I retningslinjene ligger det også krav til opprydding, og hva som skal gjøres med ødelagte sykler, eller hvis tjenesten opphører.
− Når sparkesykler kastes i elven, eller bare blir henslengt, er det ganske tydelig forsøpling, og da bør tilbyderne rydde opp. Det er politiets oppgave å håndheve dette, sier Stav - og legger til:
− I tillegg til uvettig og ulovlig bruk, er det problematisk at de har så kort varighet, og vi kan ikke stille krav til kvalitet og varigheten.
De Grønne har tidligere vært positiv til el−sparkesyklene, men mener det nå er mye problemer.
− Det er ganske mange sider ved dette som er problematiske. Vi er positive til nye tilbud som dette hvis det bidrar til grønnere mobilitet, men da må det bli regulert forsvarlig. Dessverre har vi ikke lovhjemmel til å regulere dette i dag, sier Stav.
Hun og MDG ønsker seg politisk handlingsrom lokalt, men det er lettere sagt enn gjort.
− Problemet her er at regjeringen ga fullstendig frislipp av slike kjøretøy, uten mulighet for lokal regulering. Derfor får vi ikke regulert dette.
Sparkesykler ikke mer utsatt
Tier, det tyske selskapet bak el-sparkesykkelen på badetur i Akerselva, mener det ikke er mer hærverk på el-sparkesykler enn andre ting.
-- Uheldigvis ser enkelte mennesker etter ting i byen som de kan skade eller ødelegge. El-sparkesykler er nye i gatebildet og derfor i fokus nå, og vi har sett noen få hendelser. Generelt tror vi at el-sparkesykler ikke vil være mer eller mindre utsatt for vandalisme enn andre fartøy i det offentlige rom, sier Tiers talsperson i Norge, Lars Christian Olsen.
De har ikke konkrete tall på hvor mange av deres sykler som er ødelagt av hærverk, men hevder det er snakk om noen få hendelser, og legger til at de forsøker å hente inn alle ødelagte sparkesykler.
-- Vi henter inn alle våre el-sparkesykler som vi kan identifisere, og gjør vårt beste for å fikse dem opp slik at de kan brukes senere.
Vois sykler har også vært utsatt for hærverk den siste tiden. Shifter har observert flere VOI-sykler med avrevne ledninger, som brukes som vanlig sparkesykkel. Norden-sjef i VOI, Eric Andrè, sier de er klar over problemet:
-- Som med ethvert kjøretøy er vandalisme en risiko, men i de fleste av våre markeder har det vært svært lite av dette. Vi blokkerer brukere dersom vi oppdager dårlig oppførsel, forteller han.