Robin-gründer Pål Ohna Børde. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Nå vil «alle» gå den siste milen for deg: – Vi var nok litt naive i starten

«Last mile»-logistikk er blant det heteste for nye selskaper akkurat nå, ifølge MobilityLab. Men skal du lykkes på feltet, forutsetter det at nordmenn endrer «mindset», mener Robin-gründer.

Publisert Sist oppdatert

Assistenten Robin gjør unna «det du ikke rakk» og har kun to begrensinger, ifølge gründer Pål Ohna Børde: Er butikken åpen, og er varen i butikk?

– Er svaret ja på disse to, kan vi levere varen hjem til kunden på timen. Vår forrige bestilling var kosttilskudd fra én butikk, og mandler og blåbær fra en annen. Og nettopp her ligger vår styrke, sier han - i kampen om å levere smart «last mile»-logistikk på et tilsynelatende hett marked.

Se hele listen over relevante startups i bunn av saken.

– Kolonial.no vil alltid levere billigere mat enn oss, og selv om vi kan levere fra hvilken som helst restaurant, er vi dyrere enn Foodora. Vi konkurrerer ikke på pris, men på fleksibilitet, sier Ohna Børde.

Les også: Telenor-«spinout» leverer varer og tjenester helt hjem – uten å gi kunden «husarrest»

«Lynrask» assistent

Robin er en markedsplass for både varer og tjenester fra en tredjepart, håndtert og levert av en personlig assistent, helst på sykkel - dernest kollektivtrafikk eller bil hvis nødvendig.

– Vi legger til rette for at folk kan prioritere tiden slik de selv vil. Robin er dessuten Batmans lynraske bestevenn, men navnet står også for «robot intelligence», oppklarer Ohna Børde.

Enkle bestillinger automatiseres i Facebook Messenger, og i løpet av ett operativt år har tjenesten utført rundt 600 transaksjoner og assistert et par hundre kunder.

– Så fort etterspørselen blir høyere, kan vi raskt skalere opp. Det er mange som ønsker å jobbe for oss, sier gründeren, men innrømmer:

– Vi var nok litt naive i starten, tenkte at dette var en så genial tjeneste, at kundene kom til å komme av seg selv. Men veien er langt å gå, og nå fokuserer vi enda mer på partnerskap og samarbeid med butikker og bedrifter, sier han - og nevner avtaler med blant andre Mestergrønn, DNB, klesstartupen Repairable.no, Egon og vasketjeneste-formidleren WeClean.

Størst oppblomstring

Tjenesten er blant stadig flere aktører i logistikk-domenet. I en nylig uoffisiell opptelling landet StartupLabs MobilityLab på 17 startups innenfor matlevering, pakkelevering og enklere tjenester knyttet til frakt.

– «Last mile»-logistikk er et av de områdene der vi opplever størst oppblomstring av nye selskaper, sier Henrik Hatlebrekke i tech-laben om fremtidens transportløsninger.

Han skisserer to hoveddrivere bak trenden.

– Det ene er nye krav og ny adferd fra forbrukerne. Folk gidder ikke sitte i husarrest og vente på pakker lenger. Det andre er mulighetene som ny teknologi gir for mer effektive løsninger, sier Hatlebrekke.

– Fremover vil det skje enormt spennende utvikling eksempelvis med autonome systemer og i luften, og det er mange som ønske å posisjonere seg og bygge kompetanse i grensesnittet ny teknologi og logistikk, sier Hatlebrekke.

Flere å spille på

I et pågående arbeid med å endre nordmenns «mindset» fra en «do it yourself»-tankegang, drar Robin-grïunder Ohna Børde drar nytte av et mangfold av lignende aktører - i likhet med Posten Norge.

De inngikk nylig et samarbeid med startupen Buddy Mobility om å lage verdens første autonome brev- og pakkerobot, og heier frem øvrig norsk næringsutvikling på feltet:

– Å drive leveranse i Norge er mye dyrere enn i for eksempel Nederland, der det bor 16 millioner mennesker på noe som er like stort som Finnmark fylke. Å få det til her, er med andre ord godt salgsargument for leverandørindustrien, selve syretesten, sier Gunnar Inderberg og Tore Teppan, avdelingsdirektører i Posten Norge.

– I Norge er vi avhengige av ulike teknologiske løsninger som kan dekke ulike behov og geografiske områder. Sånn sett er det bra for oss at vi har flere løsninger å spille på. Det vil aldri være én teknologi som kan løse alle utfordringene vi har her i landet.

Les også: Norske transport-startups i kø om kundene: Nå vil «alle» kjøre deg hjem

____________________________________________

Et utvalg «last mile»-startups

  • RobinApp - personlig assistent
  • Nimber - «samkjøring» av varer
  • Unloc - digital nøkkel
  • ASAP - «din personlige budbil i bukselomma»
  • CiBeez - rute-optimalisering
  • Homeboxx - holder matvarene temperert på utsiden av huset
  • PorterBuddy - software for levering og logistikk
  • CarryCut - software for levering og logistikk (inkl. peer-to-peer)
  • Zendera - software for levering og logistikk
  • Zoopit - software for levering og logistikk
  • EOE - optimaliseringssoftware for ruteplanlegging
  • Buddy Mobility - autonome systemer (bl.a. innen brev- og pakkelevering)
  • Ebby - ekspresslevering, bl.a. av mat
  • Defigo - smarte tilgangssystemer for borettslag o.l.
  • iBox - smarte leveringsbokser
  • Boxn - smarte leveringsbokser
  • Dønn Grønn - varelevering med elektriske kjøretøy

Kilde: MobilityLab