delingsøkonomi

Aleksander Gamme er kjent som friluftsmann og polfarer. Nå begir han seg ut på en reise han aldri har sett maken til, som kan ta han til nye høyder.

Aleksander Gamme satser alt på eget tech-selskap

Den kjente polfareren brukte alle sparepengene sine på gründerdrømmen. Med på turen har han fått med seg flere investorer og næringslivsledere, som har spyttet inn flere millioner.

Publisert

– Pinsj er egentlig et slags motsvar til at aktørene i bransjen vår ikke tør å ta nok ansvar for gjenbruk og deling. Nordmenn er verdensmestere i utstyrsforbruk, men alle vil helst selge enda mer. Og mye utstyr brukes sjeldent eller aldri. Det er idiotskap å tenke at vi kan fortsette sånn, sier gründer og daglig leder av Pinsj, Aleksander Gamme.

Han er kjent som ekspedisjonsfarer, og har i 20 år ledet og gjennomført et bredt spekter av ekspedisjoner over hele kloden. Gamme er bla kjent fra TV-serier som «Drømmeturen», «Oppdrag Nansen» og «Ekspedisjon Dronning Maud Land».

I hele sin karriere har han jobbet med norske merkevarer som Åsnes, Alfa, Fjellsport, Devold, Helsport og Rottefella, både som ambassadør, produkttester og altmuligmann.

Gamme forteller at han har vært en storforbruker av utstyr, og utvilsomt etterlatt seg unødvendig høyt klimaavtrykk.

– Etter alle årene i bransjen har det vært fristende å starte en egen utstyrsmerkevare. I all beskjedenhet så tror jeg det kunne blitt en spennende reise. Men hver gang jeg vurdert dette, så har jeg blitt nødt til å spørre meg selv «Trenger verden egentlig det».

– Vi står midt i en klima- og naturkrise, og dagens ressursbruk og avtrykk må ned. Vi friluftsfolk må også gå i oss selv og se på vår egen utstyrsbod. Mye brukes sjeldent. I fremtiden må vi utvilsomt dele mer, gjenbruke mer og reparere mer, sier Gamme.

LES OGSÅ: Tysk friluftsgigant kjøper den norske turappen Outtt

Deling og gjenbruk for sport og friluftsliv

For et år siden startet han arbeidet med å utvikle Pinsj - en digital delings- og gjenbruksplattform for sport- og friluftsfolket.

Gamme ønsker å samle utstyr for utleie, utlån, bruktsalg og gi-bort i ett og samme søk, både fra privatpersoner og forhandlere.

Han mener dette er helt nødvendig for å gjøre det like relevant å tenke leie og bruktkjøp, som å kjøpe nytt.

Gamme er godt vant til lange, slitsomme ekspedisjoner, og er forberedt på at også gründerreisen også vil være en lang og strabasiøs tur.

– Mange aktører i bransjen har lyst til å teste ut utleie eller bruktsalg, men få vil klare å skape volum og lønnsomhet for slike tjenester i egne kanaler. Da tror jeg interessen vil falle raskt. Så Pinsj er egentlig et motsvar til at aktørene ikke ville bygge noe andre konkurrenter også kunne benytte. Så da pekte de på meg og sa «Du kan jo gjøre det».

Fokus i første rekke er å satse på peer-to-peer utleie og bruktsalg, mens gratis utlån og gisbort er rundt hjørnet. Utvalget på plattformen som planlegges å lansere for selvregistrering 1.april, består allerede av flere hundre annonser med friluftsutstyr.

– Mye friluftsutstyr er kostbart, og brukes gjerne noen få ganger i året. Hvis det brukes i det hele tatt. Undersøkelser viser at halvparten av oss har utstyr de aldri bruker. Dermed ligger det mye død kapital rundt omkring i boder og loft, sier han.

Skal eies av brukerne selv

Gjennom plattformen Pinsj skal denne døde kapital få et nytt liv. Utstyr som telt, randonee-utstyr, pulk, kano, kajakk, supbrett, packraft er populære utleiekategorier.

Alt på plattformen er foreløpig forsikret for inntil 30.000 kroner. Tjenesten inkluderer også bookingkalender, kanselleringsvilkår og bank-id verifisering og evaluering av både utleiere og leietakere.

– Pinsj har en rekke gode formål. Ressursutnyttelse av allerede produsert utstyr står i fokus. Samtidig senker vi terskelen for å komme seg ut og prøve nye aktiviteter. Det er folkehelse og bærekraft i en god kombinasjon, mener Gamme.

Pinsj vil i første fase ha fokus på at privatpersoner deler mer utstyr mellom seg. Deretter vil fokus rettes mot mindre bransjeaktører

Stjernelag av friluftsinteresserte investorer

Gamme forteller at han selv skjøt inn 1,2 millioner fra egen lomme i starten. Da sparekontoen begynte å gå tom, fikk han med seg en knippe profilerte investorer, som til sammen har investert 2,7 millioner kroner.

Investorene inkluderer medgründer av Nabobil og CEO i Fram Ventures, Christian Hager. CEO og leder for forretningsutvikling i Fjellsport, Eric Sandtrø og Stian Moldvær Larsen, er også med på turen.

Med på laget er også sjefen i det Spetalen-eide investeringsselskapet, Saga Pure, Bjørn Simonsen, som går inn privat. Eiendomsmilliardær Anders Opsahl, som er Norges 153. rikeste person ifølge Kapital, har også investert.

– Dette er en håndplukket bukett fra øverste hylle, med svært bred og sammensatt erfaring og kompetanse. Men enda viktigere, de var villig til å satse på et prosjekt som har endring og impact i hovedfokus, ikke avkastning. De har investert mer med hjertet enn med excel-arket, forteller Gamme.