Ålesund-startup kastet seg ut i et brennhett marked: «Vi trodde Norge var mettet for lenge siden»
Nå kaprer Already Ordered store kantine-kontrakter og er på plass i portugisiske restauranter.
Håkon Teigland var finansanalytiker i DNB da han på en ferie i London kom på ideen om å lage et enkelt system for bestilling av mat og drikke på travle plasser.
Første versjon ble utviklet i 2019, og året etter var tjenesten, en QR-scanner for kontaktløs betaling, klar for å rulles ut i et allerede brennhett marked.
Norske Weorder og Ordr, blant flere internasjonale, hadde allerede banket dører.
Ordr-gründeren har i en Shifter-podcast fortalt hvordan selskapet gikk fra null til 400 millioner kroner i verdivurdering på svært kort tid. Selskapet har, i tillegg til en lang rekke restauranter i hele landet, kunder som hotellkjeden Nordic Choice.
Tidligere i år etablerte også Ordr seg i Danmark, Sverige og England.
Teigland mener bestemt at det er plass til flere aktører i markedet.
– Vi har tatt få, om ingen, kunder av konkurrentene våre, men vi heller ikke mistet noen til dem, sier gründeren, bosatt i Ålesund.
– Jeg trodde det norske markedet var mettet for lenge siden, men bare her får vi stadig nye kunder, selv om skaleringsmulighetene våre helt klart er i utlandet, legger Teigland til.
Lander kontrakter
Han mener uansett at Already Ordered sin tjeneste skiller seg ut ved å være 'den aller enkleste å bruke', i tillegg til at de fått et solid fotfeste hos store kantiner.
Selskapet har det siste året landet avtaler med kantinekjedene AB Soultions og 4Service. Sistnevnte omsatte i fjor for 2,1 milliarder kroner. Already Ordered skal også levere et digitalt bestillingssystem til Sparebank1 SR Banks 30 kantiner, i tillegg til hovedkontoret til Sparebank1 SMN i Trondheim og Sparebanken Sør.
Teigland sier de har flere store kunder om bord, men at han ikke kan navngi dem.
Already Ordered hadde i fjor inntekter på knapt 800.000 kroner, og selskapet leverte et omtrent tilsvarende underskudd, viser fjorårets regnskap.
– Vi har lidd under pandemien. Fordi vårt fokus har vært kantiner, har alt vært nedstengt, sier Teigland og forteller at kundene heller ikke betaler et fast beløp.
– De gir fra seg en "promilleandel" av omsetningen, forklarer han.
Venter lønnsomhet
Teigland er likevel glad de har fått ekstra god tid til å jobbe med integreringen av systemet hos kundene, og at de i inneværende kommer til å gå i overskudd.
– Det er smått utrolig, men vi er en "lean" organisasjon, vi prøver å holde kostnadene nede, og kantinene vil gi oss en veldig stabil inntekt, sier han.
Gründeren viser til at brukerne i kantinene ikke har noe annet valg enn å bruke deres system.
– Vi vet også i snitt hvor mange som spiser på hver plass, og hva det koster, så det er en ganske stor presisjon i forventet inntekt dette året, sier Teigland.
På plass i Portugal
Selskapet har 15 involverte i prosjektet, herunder fulltidsansatte, noen på deltid, noen på provisjon - og fem selgere i Portugal som nå har landet avtaler med over 20 restauranter så langt i år.
Already Ordered er allerede å finne på flere restaurantbord, forteller Teigland.
– Vi hadde noen med familie i Portugal på teamet, så det var en naturlig inngang til markedet i Sør-Europa, sier Teigland og legger til:
– Systemet fungerer, kundene er fornøyde og restaurantene er fornøyde. Nå handler det om skalering.
Skal hente penger
Planen er å hente ti millioner kroner over sommeren. Deretter starter en ekspansjon i Sør-Europa, og Spania står for tur.
– Det er en klisjé, men likevel sant; Nord-Europa ligger langt foran på teknologi, så det blir spennende å hvordan bruken av dette blir der nede, sier Teigland.
– Det er den ukjente faktoren, men vi må bare prøve, sier han.