Gründer Edwin Fjeldtvedt i Ordr.

Ordr utvider til resten av Skandinavia

Etter et fjorår over all forventning, etablerer startupen Ordr seg nå for fullt i både Danmark og Sverige.

Publisert

Etter en treg oppstart, tok det virkelig av for digitale bestillings- og betalingstjenester i fjor.

Blant de norske aktørene i bransjen, har WeOrder og Ordr gjort det skarpt.

Sistnevnte landet blant annet en avtale med hotellkjeden Nordic Choice mot slutten av 2020, og hentet inn ex-sjefen til Google Norge som rådgiver med tanke på internasjonal skalering.

De to avtalene bærer nå frukter.

– Vi har lenge diskutert en nordisk strategi. Og da vi fikk på plass en konsernavtale med Nordic Choice ble dette ytterligere aktualisert, sier gründer og daglig leder i Ordr, Edwin Fjeldtvedt.

Diskusjonene materialiserer seg i svenske og danske kontorer og flere lokale ansettelser.

– Målet vårt er å også bli markedsledende i de markedene vi går inn i. Det er naturligvis konkurranse om kundene, men vi opplever at brukervennligheten og fleksibiliteten vi har utviklet gir oss en stor fordel, sier Fjeldtvedt.

Utvidelsen ledes av selskapets nyansatte kommersialiseringsansvarlige, Marte Hofset, som inntil nylig var «industry manager» i Google.

– Dette er veldig spennende og veldig gøy. Markedet både ønsker og trenger en løsning som vår - derfor går vi all in i Norden nå, sier hun.

I etableringsfasen i de to nabolandene, jakter Ordr nøkkelpersoner med et godt nettverk i markeder, samt spisskompetanse innen salg og relasjonsbygging i bransjen. De nye medarbeiderne i Sverige og Danmark skal etter planen være på plass i løpet av første kvartal, forteller Hofset.

Henter penger

Ordr mangedoblet kundelisten i fjor, fra 20 til 660, og utvidet staben kraftig i samme periode, fra 5 til 35. Fjeldtvedt sier det er for tidlig å si noe sikkert om resultatet, men slår fast at veksten fortsatt er sterk.

– Januar i år har vært sterkt påvirket av korona-restriksjoner og skjenkestopp, likevel har vi en transaksjonsvekst på 10.000 prosent målt mot januar i fjor, sier Fjeldtvedt, men sier ingenting om absolutte tall.

Nå jobber det med å få på plass et utvidet lederteam for å sikre videre vekst, både i Norge og internasjonalt, og er midt i en kapitalinnhenting.

– Vi er komfortable med situasjonen, fordi vi opplever at eiere og investorer ser at vi skaper omsetning og verdi. Vi er i en prosess som snart er i mål, hvor vi kommer til å hente noe mer kapital. Tilliten i kapitalmarkedet er veldig god, men vi ønsker ikke å gå ut med alle detaljene om dette nå, sier Fjeldtvedt.