Anniken Fjelberg slipper rattet i 657 Oslo: Det er første gang jeg gjør noe helt alene
Seriegründeren vil hjelpe bedrifter i en krevende og kompleks tid, men fortsetter også som investor i oppstartsbedrifter.
Egentlig hadde hun tenkt til å lansere sitt nye prosjekt i fjor, men så kom pandemien. Det ble en flere måneder lang kamp for at hjertebarnet 657 skulle overleve, og ta vare på de kundene hun hadde. Først utpå tidlighøsten så hun at det kom til å gå bra, og nå i februar er hun klar for å snakke høyt om sitt nye selskap, Identio.
- Det var jo interessant som fagperson å se hvordan vi plutselig kom inn i stuene til hverandre og fikk andre måter å kommunisere på. Mange ledere fikk til det nære og personlige i situasjonen, men for de lederne som ikke håndterte dette, økte avstanden, sier Anniken Fjelberg.
Strategi og tryggere ledere
Når hun nå går ut av den daglige driften av 657 og Superblaise, blir det nettopp for å hjelpe selskaper med et solid strategisk grunnlag i en krevende og kompleks fremtid. Hun vil gjøre det hun liker aller best – støtte bedrifter i å skape en tydelig posisjon og identitet – hvilke verdier skal de styre etter og hvilke visjoner skal de ha, ikke minst å formulere disse til målgruppene. Det skaper konkurransekraft, og ikke minst sterke kulturer, ifølge Fjelberg.
- Sånn som nå er det krevende å motivere folk og bygge en kultur i en tid der alle sitter hjemme. Du skal være ganske trygg som leder når du ikke får noen samlet respons i andre enden. De som fra før har definert en tydelig identitet, og hvilken rolle de skal ha i samfunnet, mister ikke fokuset på det langsiktige, selv om de må omprioritere på kort sikt nå, mener Fjelberg.
Første gang alene
- Du sier at du har jobbet med tilsvarende oppdrag gjennom i Superblaise tidligere. Hva blir annerledes?
- Det er første gang jeg gjør noe helt alene. Jeg har alltid startet selskaper sammen andre folk. Det er litt rart å fronte noe der man bare er seg selv. Men det var etter ønske om å jobbe enda bredere strategisk enn det man normalt sett gjør i et kommunikasjonsbyrå.
- Etter tjuefem år som rådgiver inn i strategiprosesser knyttet til identitet og merkevare, kulturbygging og kommunikasjon, samt innovasjonsprosesser, så var det på tide å "walk the talk" og skape min egen identitet for å jobbe dypere med egne kunder.
Flere kunder
Det nye selskapet retter seg både mot etablerte selskaper og startups. I dag har Anniken allerede signert med kunder som TINE, Orkla, Andøya Spaceport og Jbf bank og forsikring, samt gründerbedrifter gjennom 657 og Forskningsparken. Uerfarne gründere som frem til pandemien bare har opplevd vekst, har hatt det ekstra krevende når det butter imot.
Gjennom pandemien har hun sett hvordan noen selskaper har klart seg godt. De har arrangert alt fra yoga-økter til teater på nett. Anniken Fjelberg har hatt mange tur-møter utendørs.
- Det er ikke så lett å fange opp strømninger i organisasjonen hvis ingen er på kontoret. Alle selskaper har jo litt friksjon iblant, da tror jeg det gjelder å møtes ute og ta en prat på trygg avstand.
Fortsetter å investere
Anniken Fjelberg har investert i flere kjente startups. Hun var for eksempel blant investorene i Voicey, som ble solgt til Snap i fjor. Hun er også inne i selskaper som Graphiq og IndyRiot og Antler. Hun er fremdeles aktiv styreleder og eier i 657 Oslo, og vil fortsette å engasjere seg i gründermiljøet, også som investor.
- Jeg er faktisk i dialog om et case nå. Jeg holder meg innenfor tech i den kreative industrien. Det er et enormt spenn innen det igjen, og jeg synes spesielt martech er spennende.
- Du er jo et relasjonsmenneske, hvordan synes du det er å si nei til gründere som vil ha deg som investor?
- Det er en del av gamet. Det er viktig å gi positiv feedback der man kan. Om jeg ikke har penger kan jeg iallfall bidra med noen råd, så jeg tar en prat og forsøker å gi mest mulig verdi. Penger er jo som kjent ikke alt.