Mikromobilitet

Bikeloop med ekspansjon: – Skal sette sykkeltyvene ut av business

Mikromobilitetsselskapet vil konkurrere med både software og hardware når de utvider til flere land. 

Sykkelskap: I Bikeloop sine romslige skap skal man trygt kunne parkere sykkelen. Hedda Heyerdahl og Richard Dirdal i bildet.
Publisert Sist oppdatert

– Nå har vi utviklet et system i verdensjiktet som kan løse det økende problemet med sykkeltyveri, og har ambisjoner om å sette Norge på kartet, sier Bikeloop-gründer Hedda Heyerdahl. 

Mikromobilitets-oppstarten har siden 2021 utviklet og investert rundt 30 millioner kroner i både software og hardware som skal løse trygg sykkelparkering – et behov som vokser i takt med økende el-sykkelsalg og myndigheters investeringer i mikromobilitet i hele Europa.

Nå er selskapet i full gang med å etablere seg i både Norge og flere andre land. 

– Finland, Sverige og Danmark er først ut. Deretter er planen å utvide til markeder som Tyskland, England og andre der man ser økt salg av el-sykler, forteller Heyerdahl. 

– Vi har nå planer om å virkelig trå på gassen og komme oss ut i Europa. Det er store muligheter, og vi er i en scaleup-fase, legger hun til. 

Flere konkurrenter

Heyerdahl legger ikke skjul på at de allerede har flere gode konkurrenter i det europeiske markedet.

– Og det kommer enda flere, som er bra for det bekrefter bare det markedspotensialet vi har sett, sier hun, som i 2012 også var med på å etablere Salto Ladestasjoner. 

Skapene åpnes og lukkes med en app. Dirdal illustrerer i bildet.

– Alle har likevel litt forskjellige tilnærminger, legger kollega og daglig leder Richard Dirdal til, som påpeker at smarte sykkel-bøyler for eksempel ikke fungerer like godt for sikkerheten til el-sykler. 

– Tyvene stjeler seter, dekk og batterier, så man trenger lukkede løsninger, påpeker han. 

– Vi tenker annerledes enn våre konkurrenter ved å legge vekt på bærekraft og inkluderende design med eksempelvis skyvedører og design for grønne byrom, forteller Dirdal. 

Unik software

Heyerdahl og Dirdal mener imidlertid det som gjør dem helt unike, er plattformen de har utviklet. Gjennom den kan de nemlig samarbeide med andre hardware-aktører som allerede har etablert seg: 

– Så vi er ikke produkt-avhengige og våre software-tjenester kan tilføyes andres produkter. Det åpner for større muligheter til ekspansjonen, sier Heyerdahl. 

Grunnen til at de likevel har satset på å utvikle egne sykkel-parkeringsskap, er at de ikke har sett gode nok løsninger i markedet fra før.

– Sykkelhoteller har for eksempel ikke fungert fordi det er tilgjengelig for alle. Det blir litt som å invitere reven inn til hønsehuset. Tyvene vet hvor alle syklene står parkert, sier Dirdal.

Eldorado for sykkeltyver

Trygg sykkelparkering blir altså stadig mer aktuelt, ikke bare i Norge, men også i resten av Europa, ifølge de to. 

– I Norge ble rundt 165 millioner utbetalt i erstatning for tapte sykler i fjor. Rundt 45 sykler blir stjålet hver dag, og omtrent 16.000 sykler som ble stjålet i fjor. Den trenden øker altså med salget av elsykler, påpeker Dirdal. 

Heyerdahl supplerer: 

– Problemet nå som el-sykkelsalget har tatt over for vanlig sykkelsalg, er at sykkeltyveriene øker i takt med veksten. Det gjør at det lønner seg mer å stjele, rett og slett, sier hun og påpeker at el-sykler koster alt fra 20.000 til 120.000 kroner. 

– Det er altså et eldorado for sykkeltyvene, som tjener gode penger på dette i hele Europa. Vi skal sette dem ut av business, forsikrer hun. 

Ifølge henne er det spesielt viktig å etablere trygg sykkelparkering så raskt som mulig, slik at flere skal velge å investere i sykkel-transport. 

– Hvis man investerer masse i en sykkel som bare blir stjålet gidder man ikke kjøpe en ny. Det hindrer at sykkelbruken øker. «The missing link» er altså trygg sykkelparkering, sier hun. 

– Race om de beste lokasjonene

Planen i tiden fremover er å få på plass samarbeid med flere eiendomsforvaltere og kommuner for å bygge sykkelparkeringer i Norge og i Skandinavia. 

– Det er et race om å få de beste lokasjonene, og det handler om å treffe syklistene der de skal, sier Dirdal

Nylig etablerte de sykkelparkering i Helsinki. 

Bikeloop har også sikret kontrakter til en verdi av tre millioner. 

Dirdal anslår at de vil oppnå rundt fem millioner i omsetning i løpet av 2024  – opp fra 896.000 kroner i 2023, da de var i produktutviklings-fase. 

De har også fått på plass samarbeid med medieaktøren Clear Channel om digitale reklameplakater som kan plasseres på sykkelparkeringene. 

Planen er å etablere 2000 sykkelparkeringer innen 2026. De skal også hente et større beløp til ekspansjonen, men Heyerdahl kan foreløpig ikke gå ut med hvor mye. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.