Christian Gabrielsen presenterte denne uka en helt ny utgave av Blueye-dronene, med navnet X3.
Christian Gabrielsen presenterte denne uka en helt ny utgave av Blueye-dronene, med navnet X3.

Blueye nærmer seg pluss og bryter vannskorpa med ny drone: London-politiet har allerede bestilt

Droneselskapet har nå kunder i 40 land, og bestillingene renner allerede inn på nye Blueye X3.

Publisert

Det har vært forholdsvis stille fra det høyprofilerte droneselskapet Blueye det siste året. Men denne uka brøt de vannskorpa med en helt ny utgave av sin undervannsdrone. Den nye modellen heter X3, og har tre gjesteporter som gjør det mulig å koble til en nærmest uendelig rekke av eksternt utstyr som sonarer, gripearmer, sensorer, kameraer og lys. Med de nye funksjonene forsterker de sin posisjon inn mot profesjonelle brukere.

- Nå som vi har hatt produkter i markedet siden desember 2018, er vi så heldige at vi har hundrevis av kunder som til sammen har mange tusen brukstimer med erfaring fra en rekke industrier og bruksområder. Dette gir oss mye data og viktige tilbakemeldinger som i stor grad har påvirket ny funksjonalitet, forteller daglig leder Christian Gabrielsen.

Fra B2C til B2B

Blueye rettet seg i starten inn mot privatmarkedet, men oppdaget etter hvert at etterspørselen var vel så høy i det profesjonelle markedet. En annen fordel var at de kunne legge seg høyere i pris, og dermed bruke deler av høyere kvalitet enn de kunne tatt seg råd til når dronen skulle selges billig til forbrukere.

Økonomisk har det også betalt seg. Fjorårsregnskapet viser at Blueye nå har vært i balanse i den underliggende driften. Det investeres tungt i nyutvikling, så totalt sett gikk selskapet fortsatt i underskudd.

- Blueye er et selskap som fortsatt satser hardt på utvikling av ny teknologi og har naturlig nok store kostnader knyttet til dette, påpeker Gabrielsen.

I fjor hentet selskapet 10 millioner nye kroner fra eksisterende investorer og dro også i land et tilskudd på 15 millioner kroner fra Innovasjon Norge, som har vært viktig for utviklingen av den nye varianten av dronen.

- Målsetningen om å gå i regnskapsmessig balanse i løpet av 2021 står fortsatt ved lag, understreker han.

Covid-effekt

Som de fleste hardwareselskaper har også Blueye blitt påvirket av pandemien. Tidligere var mye av salgsaktiviteten basert på kundebesøk og fysiske demonstrasjoner av produktet, samt deltagelse på messer og konferanser. Dette ble det umiddelbart slutt på i mars 2020.

- Da heiv vi oss rundt og fikk etablert et eget studio i lokalene våre i Trondheim, og herfra har vi sendt over 20 webinarer i løpet av det siste året. Det tekniske teamet fikk også på plass muligheten for å dele direktebilder fra dronen i Microsoft Teams, noe vi har hatt stor nytte av for å gjennomføre digitale kundemøter med demo, forteller han.

- Totalt sett er vi godt fornøyd med hvordan Blueye har klart seg gjennom pandemien, selv om vi selvsagt ser frem til å kunne treffe kundene våre fysisk igjen ut over sensommeren og høsten. Første mulighet håper vi her blir Aqua-Nor i Trondheim i august.

Kundevekst

Blueye har nå kunder i rundt 40 land, innen flere ulike bransjer.

I Norge finner vi kjente navn som Jotun, Hurtigruten, Kystverket, Fiskeridirektoratet, Equinor, Norconsult, en rekke oppdrettsselskaper, og mange kommuner på kundelisten. Universitetet i Tromsø er en av de større kundene, som fikk levert ti Blueye Pro-droner ved slutten av 2020, noe som blant annet er brukt av marinbiologistudenter for å få tilgang til livet under havoverflaten. Universitetet har allerede bestilt ytterligere ti droner av modellen X3, som gir muligheter for tilkobling av miljøsensorer for innhenting av data, eller gripeklo for innsamling av prøver. Posisjoneringssystemene gjør at du kan få presis dokumentasjon på hvor du har gjennomført undersøkelser.

- Felles for mange av kundene våre er at de ønsker enklere og hyppigere tilgang til eiendeler under vann, og at de gjerne ikke har mye ROV-erfaring fra før. Brukervennligheten til Blueye sine farkoster gjør at de raskt kommer i gang.

De nye funksjonene på X3 har åpnet opp for mer spesielle kunder. Kombinasjonen sonar og gripeklo har blant annet gjort dronen aktuell for bruk innen søk og redning. Her har blant annet London Metropolitan Police en ordre inne på en X3 som skal brukes i forbindelse med søk etter savnede eller innhenting av bevismateriale.

- Gjennom det siste året har vi jobbet med å rekruttere partnere, og i dag har vi representanter i over 20 land. Vi er hele tiden på jakt etter nye partnere som kan gjøre salg av dronene i nye markeder eller vertikaler.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

BLUEYE ROBOTICS AS

Selskapet produserer og selger undervannsdroner. De holder fokus på å tilby eksepsjonell brukeropplevelse gjennom utsøkt design. Blueye vil tilgjengeliggjøre havet, for å øke glede, forståelse og kunnskap.

Les mer om selskapet her

TRONDHEIM

Christian Gabrielsen

21-35

  • Pei Xi
  • KØRVEN AS
  • RYNNING INVEST AS
Se hele selskapsprofilen
Powered by Labrador CMS