Fra venstre gründerne Lasse Brurok og Arne-Morten Willumsen i Bookis, henholdsvis og markedssjef og daglig leder.
Fra venstre gründerne Lasse Brurok og Arne-Morten Willumsen i Bookis, henholdsvis og markedssjef og daglig leder.

Bookis' metode: «Har ikke råd til å drive prosjektledelse på fire ulike måter»

Bookis har fylt opp både pengesekken og verktøykassa etter tøffe tak underveis. Nå vet bok-gründerne hvilke råd de ville gitt seg selv på startstreken.

Publisert Sist oppdatert

Bookis iverksatte egen kriseberedskap allerede for to år siden, cirka seks måneder etter lansering av markedsplassen for bruktbøker. Gründerne hadde lenge jobbet iherdig med å fylle opp «det tomme kjøpesenteret» av en app, med over 30.000 boktitler, blant annet via fysiske bruktbokhandlere og aktive Finn.no-selgere.

Kjøpsforespørslene begrenset seg imidlertid til toppen 40 på en måned.

– Som en startup som følger Lean-filosofien, er du redd for å ta «high risk - low data»-beslutninger. Vi vil jo helst se resultater med minst mulig kroner brukt, men på et eller annet tidspunkt må man hoppe ut i det, tørre å ta sats, forteller gründer og daglig leder, Arne-Morten Willumsen, om den tøffe kneika i 2018.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her