Jostein Emmerhoff, leder digitalbankutvikling i Sparbank1 og Thomas Allan Nygaard, produkteier digitalbank, personmarked.
Jostein Emmerhoff, leder digitalbankutvikling i Sparbank1 og Thomas Allan Nygaard, produkteier digitalbank, personmarked.

OKR i Sparbanken 1: Før maste ledelsen om mål: Nå er det de ansatte som stiller tydelige krav

Sparebank1 forlot siloen til fordel for Objectives and Key Results (OKR). Slik gjorde de det.

Publisert Sist oppdatert

I 2013 hadde Sparebank1 månedlige releaser, produktutviklingen var tradisjonell, og de la planer ett år i forveien for hva som skulle lanseres året etter. Bestillinger på funksjonalitet og produkter kom ovenfra, og de som skulle gjennomføre utviklingen, hadde lite eierskap til hva som skulle lages og hvorfor.

– Vi hadde en anelse om at dette ikke kom til å holde fremover. Vi trengte mer fart for at vi skulle kunne eksperimentere som en del av oppgaveløsningen. Vi måtte kunne levere produkter fortløpende og sette folk og team i stand til å få denne farta, sier Jostein Emmerhoff, som leder digitalbank-utviklingen.

Han poengterer at en startup kan sette opp en moderne skyløsning over natta.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her