De plukket gründere for Schibsted i årevis - dette tenker de når en epoke er over
Mats Staugaard og Christian Horn-Hanssen slutter i Schibsted Ventures som går inn i en ny fase med salg av store deler av porteføljen. – Vi har ikke dårlig tid, sier Fredrik Bjørland som leder avdelingen i dag. Han vet hvilke selskaper han vil beholde.
Mats Staugaard og Christian Horn-Hanssen forlater Schibsted Ventures.Foto: Joakim Birkeli Jacobsen
To sentrale skikkelser i Schibsted Ventures forlater nå miljøet. Mens Christian Horn-Hanssen skal tilbake til Italia, hvor han har vært stasjonert tidligere, for å jobbe i Innovasjon Norge med å hjelpe norsk næringsliv og startups med innpass i det italienske markedet, stiller Mats Staugaard seg til disposisjon til alle spennende muligheter i skjæringspunktet mellom venture og business.
Resultat av splitten
To sentrale skikkelser i Schibsted Ventures forlater nå miljøet. Mens Christian Horn-Hanssen skal tilbake til Italia, hvor han har vært stasjonert tidligere, for å jobbe i Innovasjon Norge med å hjelpe norsk næringsliv og startups med innpass i det italienske markedet, stiller Mats Staugaard seg til disposisjon til alle spennende muligheter i skjæringspunktet mellom venture og business.
Annonse
Resultat av splitten
Bakgrunnen er at en av startupmiljøets største og mest aktive investorer trakk seg tilbake da Schibsted ble splittet i to selskaper i fjor, et medieselskap hvor blant annet VG, Aftenposten og Shifter holder til, og et for videreføring av markedsplassene som Finn.no.
En konsekvens av strategiomleggingen er at Schibsted Ventures, som nå hører under Schibsted Marketplaces (og snart med navnet Vend), ikke lenger har det samme mandatet. Det er derfor annonsert planer om å selge unna deler av porteføljen av nordiske vekstselskaper hvor strømselskapet Tibber, kryptobørsen Firi, Lendo en markedsplass for lånetilbud og et titalls andre startups ligger.
Annonse
– Det er ingen dramatikk i dette. Vi skilles som venner. Det er bare en naturlig del av den nye strategien, sier Staugaard om hvorfor han nå forlater Schibsted.
Til Shifter forteller de to her om hva de har lært etter å ha snakket med tusenvis av gründere og gått i dybden på en lang rekke forretningsmodeller, og de gir også sine tips til andre selskaper som vurderer en investeringsarm for å heve innovasjonstakten i egen organisasjon.
Handler om å skape tillit
Venture-teamet i Schibsted har vært både hyllet og hatet. I en periode ble de sett på som et av de viktigste bidragene til å løfte norske vekst selskaper. De fikk imidlertid tyn fra startup-miljøet for behandlingen av Snapsale-gründer og senere Cognite-CTO Geir Engdahl. I en 14 siders reportasje i Dagens Næringsliv ble konflikten mellom Snapsale og Schibsted brettet ut, under tittelen «Fikk gründerdrømmen knust av Schibsted». En sak begge parter åpenbart lærte mye av.
Annonse
– Vår viktigste jobb var alltid å finne menneskene og skape tillitvekkende relasjoner til dem, sier Horn-Hanssen.
En typisk problemstilling i corporate venture (CVC) er at gründerne frykter at selskapet egentlig bare er ute etter å rappe idéene deres. Det er ikke en helt grunnløs frykt, for det har vært noen skrekkeksempler opp igjennom historien.
Annonse
– Mange gründere vegrer seg for å dele informasjon, men da må man huske at idéer ofte ikke er så nye og unike som man tror, og at det som er viktigst er gjennomføringen, sier Staugaard.
I Schibsted Ventures forsøkte de å løse tillitsutfordringen med vanntette skott mellom ansatte i «linjen» og investormiljøet. Dersom det ble oppdaget at partene var på en potensiell kollisjonskurs, satte man seg ned for å snakke om det.
Annonse
– Man må være overtydelig på alt av hvordan forholdet er, og sette klare kjøreregler for informasjonsdeling. Og selv med alt det på plass, så koker det alltid ned til den tilliten som ble etablert helt i starten, sier Horn-Hanssen som nå altså legger 17 år i Schibsted bak seg. Han var blant de aller første inn i det som i sin tid het Schibsted Vekst.
En kort historie om Schibsted Ventures
Schibsted hadde investert i Sverige i en årrekke da beslutningen om å opprette en egen avdeling også i Norge, Schibsted Vekst, ble tatt i 2011. Nå ønsket ledelsen å løfte investeringsfilosofien fra Sverige til hele konsernet.
Tanken var at man ville gi selskapet et «tredje ben», ved siden av media og classifieds, ved å bruke mediekanalene til å investere i og bygge opp nye digitale markedsplasser. Tidlige suksesser som Prisjakt og Lendo ga mersmak, og etter hvert ble det som var tenkt å være en slags inkubator for nye Schibsted-selskaper omgjort til en såkalt corporate venture-satsing hvor det også ble plass til frittstående investeringer.
Det siste strategiskiftet kom rundt 2016 som følge av økt konkurranse fra andre investorer om de beste dealene. Horn-Hanssen husker tilbake til et stemningsskifte i det nordiske markedet på denne tiden.
– Det kom mange nye investorer til og strategien med «path to control» var ikke like hensiktsmessig lenger. Da utvidet vi verktøykassen, sier han.
Fra disse årene var Schibsted Ventures svært aktive både i det norske og svenske startupmiljøet. I 2021 kunne de fortelle at én milliard kroner var investert det året. Men så, med kapitalkrisen rasende i markedet, ble det nokså stille. Og med splitten kan verktøykassen pakkes sammen igjen, i hvert fall for en periode.
Tar seg god tid med salget
Fredrik Bjørland leder den gjenværende avdelingen i dag, og med det arbeidet med å selge majoriteten av porteføljen som ikke passer inn i den nye strategien. Lendo, Prisjakt og Mittanbud, hvor eierandelen er 100 prosent, har alle vært nevnt.
– Schibsted Ventures har tidligere slått seg på brystet med at de er en langsiktig investor. Hvilke tilbakemeldinger ga gründerne på nedsalgsplanene?
Fredrik Bjørland i Schibsted Marketplaces.Foto: Privat
– De reagerte forskjellig. Enkelte uttrykte bekymring for at vi skulle dumpe ut aksjer med store rabatter og hva det kunne få å si for fremtidige kapitalinnhentinger. Andre så en mulighet og sa de ville benytte tiden til å vurdere å selge hele selskapet sitt. Reaksjonene styres nok litt av fasen hvert enkelt selskap er i, sier han og bedyrer at han tar seg god tid.
– Vi selger ikke fordi vi trenger kapitalen umiddelbart, sier han og bekrefter at flere interessenter har latt høre fra seg i det siste. – Vi har mottatt forespørsler fra en del kapitalmiljøer, men kommer ikke til å selge med mindre vi er sikre på at det blir en riktig og god eier for selskapene.
Samtidig legges ikke investeringssatsingen helt ned, selv om den nedskaleres. Det foreligger ikke umiddelbare konkrete mandater, men Bjørland fremhever at de vil investere i startups også fremover, men da i selskaper som opererer innen kjernevirksomheten, eiendom, mobilitet, jobb og recommerce.
– Slik sett er investeringene i Gire og Tings spennende selskaper i tråd med den nye strategien vår, sier Bjørland.
Det betyr at selskaper innen for eksempel finans, som Fixrate og Fundingpartner, sannsynligvis er til salgs. Det er trolig også Tibber, alarmselskapet Homely og det meste som ikke faller inn under kjerneområdene..
For de ansatte på innsiden av Schibsted Ventures opplevdes strategiendringen naturlig. Horn-Hanssen peker på en gradvis endring over tid.
– Når splitten kom med en ny retning, så visste vi jo at det ville få konsekvenser, sier han.
Må få orden på rammevilkårene og norsk kultur for selskapsbygging
Etter å ha vært med på startupmiljøets stille fase for ti år siden, champagne-tidene for fem år siden, og kapitalkrisen de siste årene, velger de avtroppende investorene å se positivt på fremtiden, gitt et par forbehold. Den vordende byråkraten Horn-Hanssen har noen ord å si om rammevilkårene for gründere.
– Vi er helt avhengige av å få kapital og flinke folk til Norge som vil være med å bygge gode selskaper. Det jeg frykter mest, er utryggheten som skapes. Vi må enes om at det er bra for Norge å bygge ting.
Han tror også nordmenn har lett for å tenke litt for beskjedent.
– Skal man bygge et Spotify eller et Klarna, så må man ha gründere som evner å tenke stort. Ja, det er kanskje urealistisk, men det viktige er at man prøver, og så bygger man selvtillit hos andre som da kanskje også tør å prøve.
Han viser til tankesettet i et land vi ikke snakker om så mye lenger, men som er gode på startups. Lenge før Gaza-krigen reiste teamet til startup-nasjonen Israel for å lære. Gründerne de møtte der, fikk ofte det samme spørsmålet fra nordmennene, hva er neste skritt nå som teknologien din er ferdig utviklet? Hvordan vokser man i det israelske markedet?
– Vi fikk det samme svaret av samtlige, sier Horn-Hanssen. «Israel? Et land med bare 9,7 millioner innbyggere? Er du gal? Nei, vi skal selvfølgelig til USA med en gang. Enten lykkes du der, eller så lykkes du bare ikke».
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.