last mile

Mads Blybakken
Mads Blybakken

Foodora inviterer startups til samarbeid

Foodra vil satse mer på samarbeid med etableringen av Foodora Colabs. Alle gode teknologiske løsninger og tjenester som er knyttet til hurtiglevering og logistikk er av interesse.

Publisert

Foodora i Sverige har hatt stor suksess med Foodora Labs. Nå importeres konseptet til Norge, med en tvist, forteller kommunikasjonssjef Mads Blybakken.

Her til lands etablerer selskapet innovasjonsprogrammet under navnet «Foodora CoLabs», og legger samarbeid og partnerskap inn i miksen.

Med Colabs ønsker Blybakken & Co å komme i dialog med både nye og godt etablerte selskaper, som har en teknologi, forretningsmodell eller produkter som kan brukes innen hurtighandel og levering.

– Teknologi, løsninger og forretningsmodeller som er nyttig innen hurtighandel, sier han er stikkord de ser etter.

Blybakken kaller sier samarbeidet skal være et vinn-vinn for begge parter.

Allerede har de startet et samarbeid med Telia for robotlevering, og med bildedelingstjenesten Hyre.

I tillegg er selskapet i dialog med aktører om dronelevering. Blant de andre kandidatene, er stemmestyrt kundereise i Foodora-appen.

Også startups vil være aktuelle for programmet. Foodora CoLabs er ingen investor, men Blybakken vil ikke utelukke noen da CoLabs bare er i startfasen.

– Vi ser etter både oppstartsselskaper og vekstselskaper med teknologi, løsninger og forretningsmodeller som er nyttig innen hurtighandel. Vi er vant med å ta raske beslutninger med den infoen man har her og nå, så veien fra idé til gjennomføring er rask, sier han.

Blybakken sier Foodora, som del av et stort internasjonalt konsern, har egne avdelinger for vekst og forretningsutvikling. Det er derimot mye potensiell verdi i partnerskap, mener han.

– Vi gjør mye selv, men vi er et partnerorientert selskap, og innovasjon og nytenkning har ofte gode kår når det er flere involvert, sier han.

Powered by Labrador CMS