sex

Disse gründerne vil bli kondomenes Foodora

Geil utvikler et superkondom, som du både kan abonnere på, og kan bestille med bud på et kvarters varsel når behovet er akutt. Nordmennene har fått med seg to svenske supergründere på den nye satsingen.

Even Jystad og Sivert Wallin i Geil har tatt fatt på oppgaven med å utfordre i kondommarkedet.
Even Jystad og Sivert Wallin i Geil har tatt fatt på oppgaven med å utfordre i kondommarkedet.
Publisert Sist oppdatert

Jystad gikk på Handelshøyskolen i Stockholm da han av ulike grunner begynte å tenke på hvor lite nyskaping det hadde vært innenfor kondomer. Han spurte derfor sin venn Sivert Wallin om han ville være med å lage noe nytt og ultimat.

De begynte da det krevende arbeidet med å teste ut ulike kondomer, for å sette sammen et produkt med de beste egenskapene.

– Det er hovedsakelig Sivert som har vært sjef her. Kort fortalt bestilte vi kondomer fra alle verdens hjørner, og Sivert og kjæresten var sporty nok til å teste alt. Sivert hadde et ganske omfattende ratingsystem, alt fra innpakning, lukt, ytelse, og følelsen etterpå, forteller Jystad, gründer av Geil, det som skal være Norges første kondomprodusent.

Disrupsjon

Mens de aller fleste europeiske kondomer er laget av lateks, som krever en viss tykkelse i gummien, kom Jystad og Wallin over produkter i supermaterialet polyuretan fra Japan. Materialet gjorde det mulig å lage kondomer som er bare 0,02 millimeter tykke, samtidig som de er luktfrie og av vegansk materiale. Riktignok fantes det fra før enkelte kondomer av polyuretan her i Norge også, men da som et erstatningspunkt for de som er allergiske mot lateks, og ikke i nærheten av så tynne, ifølge Jystad. Da skjønte gründerne at de var på sporet av noe.

– I dette markedet har det vært de samme aktørene i mange år, og det har skjedd lite produkt- eller prosessinnovasjon. De eksisterende aktørene har vært gode på merkevarebygging og markedsføring, men nå er det på tide med disrupsjon, mener Geil-gründeren.

Kondomet kommer i en «butter cup», der det ikke er mulig å ta feil av hva som er riktig vei. Det er ikke bare selve kondomet og innpakningen som skal være annerledes enn det meste annet i det nordiske markedet. Gründerne ser også på nye distribusjonsformer i fremtiden – blant annet med «delivery on demand» på døra på 15 minutter. Gründerne vil etter hvert legge opp til en «kondom as a service»-løsning, der brukerne kan abonnere på pakkene.

– Det å kjøpe kondomer er jo noe kleint for veldig mange, og spørsmålet er jo hvorfor man i alle dager ikke har forsøkt nye forretningsmodeller før, sier Jystad.

Målet er at pakningene skal være så stilrene at det går helt ok å ha de på nattbordet. Smørboks-innpakningen til selve kondomet skal gjøre det brukervennlig.
Målet er at pakningene skal være så stilrene at det går helt ok å ha de på nattbordet. Smørboks-innpakningen til selve kondomet skal gjøre det brukervennlig.

Svenske investorer

De norske gründerne har fått gehør fra de to Acast-gründerne Måns Ulvestam og Karl Rosander, som har gått inn i selskapet som investorer.

– Den lave kondombruken i Skandinavia er, sånn vi ser det, symptomer på en markedssvikt og lav konkurranse. Forbruksvarer og kosttilskudd har vært tjent med mer kundeorienterte og moderne kjøpskanaler, og kondomer deler mange av de samme egenskapen, sier Ulvestam om sin norske investering.

Ting tyder på at vi i Norden ikke er særlig giret på å bruke kondom, og gründer Jystad viser til at vi nordmenn ligger på toppen i Europa når det gjelder kjønnssykdommer. I en fersk undersøkelse selskapet har fått gjennomført blant 800 nordmenn, kommer det også frem at en av tre har angret på at de har hatt ubeskyttet sex.

– Det er noe som ikke fungerer i denne bransjen. Samtidig er det også økende skepsis til hormonell prevensjon, så timingen for å introdusere noe nytt og friskt passer fint, tror Jystad.

Folkefinansiert

Gründerne kjører nå en folkefinansieringskampanje på Bidra, der de tester ut appetitten for det nye produktet. I første omgang skal de levere et prøveprodukt i tradisjonell lateks, men produksjonen av kondomet i polyuretan skal forhåpentligvis være i gang i inneværende år.

– Utviklingsprosessen av polyuretan-produktet har lengst tidshorisont, på grunn av produktformulering og utvikling, der vi antar kommersialisering i slutten av 2022. Latekskondomet håper vi å kunne lansere på markedet tidligere, forhåpentligvis i løpet av de neste tre månedene.

Den videre planen er å kjøre en emisjon på Folkeinvest senere i år.

– Vi tror på folkefinansierings-modellen for å bygge selskapet nedenfra og opp, og bygge engasjement for noe nytt og spennende i Norge.

«Kondom er ikke et kondom»

– Hvordan er reaksjonen fra venner og kjente når dere sier at dere er kondomgründere?

– Det er klart at mange tror vi spøker, andre ler, og noen blir umiddelbart interesserte og vil høre mer. Noen tenker også at et “kondom er et kondom”, og at det ikke finnes rom for nytenkning og disrupsjon. Dog ser vi at de aller fleste forstår muligheten når vi får brettet ut idéen ordentlig.

– Er det lettere å få aksept og etter et produkt som dette i Sverige, der entreprenørskap gjerne blir litt bredere definert?

– Det gjenstår å se, men det er selvsagt riktig at kulturen for entreprenørskap i Sverige har lagt grunnlaget for at flere typer startups finner ressursene de trenger, og får enklere aksept i markedet. Uansett - i dialog med nordmenn og gjennom undersøkelsen vår - ser vi en stor interesse for produktet og idéen. Vi tror timingen er riktig, og at mange nordmenn vil engasjere seg for prosjektet.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS