SHE Community-gründer Heidi Aven (til høyre) fra en tidligere SHE-konferanse. Selskapet har nylig anklaget DNB for å ha kopiert deres navn og deler av konseptet, i bankens kampanje #Huninvesterer.

DNB: «Vi har vært klønete og utydelige»

DNB beklager håndteringen av "interessentdialogen" med SHE Community, men det er fortsatt ingen dialog dem imellom.

Publisert Sist oppdatert

– Vi tar med oss mye læring i denne saken og kommer til å evaluere den internt for å se hva vi kan forbedre for å unngå at vi havner i en sånn situasjon igjen, sier Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB, til Shifter torsdag.

SHE Community-gründer Heidi Aven anklaget i forrige uke DNB for å ha kopiert navnet og deler av konseptet til SHE Invest i bankens storsatsing #huninvesterer.

– Det vi har sagt og som er helt åpenbart her, er at vi har vært klønete og utydelige i interessentdialogen med SHE i forkant av kampanjen.

– Det beklager vi, sier Westerveld videre.

Even Westerveld, informasjonsdirektør DNB.

Han understreker at gründere skal føle seg trygge på at DNB er «åpne, tydelige og ryddige i dialogen med dem».

– Vi tror at store og små aktører har mye å tilføre hverandre, og vi kommer fortsatt til å jobbe hardt for å støtte og samarbeide med gründere og entreprenører over hele landet, sier Westerveld og legger til:

– At vi bommet på intensjonen vår i akkurat denne saken, forandrer ikke vår strategi om å være den beste banken for startups. Det håper vi også at de mange tusen gründere som får råd og hjelp av DNB hvert år vitner om.

«Omfattende dialog»

Advokat Aase Gundersen i SANDS advokatfirma, som representerer SHE Community, forteller Shifter at det var «omfattende dialog» mellom DNB og SHE forut for oppstarten av bankens #huninvesterer-kampanje.

Dette er saken:

  • DNB lanserte i høst storsatsingen #huninvesterer, som skal oppmuntre kvinner til å investere.
  • Gründer Heidi Aven i SHE Community mener det ligger for tett mot hennes egen merkevare "SHE Invests" og at DNB bryter markedsføringsloven.
  • DNB spurte Aven i forkant av kampanjen om det var "ok" å bruke "huninvesterer". Hun svarte nei, men DNB valgte likevel å bruke navnet, ifølge VG.

Dialogen mellom SANDS advokatfirma og DNB startet ifølge Gundersen med et brev fra dem 31. oktober og avsluttet med et brev tilbake 19. november.

Siden har det ikke vært noen dialog mellom partene, opplyser Gundersen torsdag.

Uunngåelig

Alexander Woxen ved StartupLab tror det nesten ikke er til å unngå at det oppstår situasjoner som enten er eller oppleves som urimelige, i en tid med mange transaksjoner, samarbeid og partnerskap på tvers av unge og etablerte bedrifter.

StartupLab samarbeider med både SHE og DNB.

– Jeg vil ikke kommentere den spesifike saken da jeg ikke har satt meg tilstrekkelig inn i den, men jeg kan trekke noen paralleller til gründere generelt.

Sammen med Abelia og Telenor, lanserte de i 2017 «Rules of Engagement», signert av blant andre DNB, Orkla, Møller Gruppen, Obos, med flere. De «6 bud» har til hensikt å rydde opp i samarbeid mellom startups og storselskaper.

– Vårt mål er å sørge for at det skjer minst mulig av slike situasjoner ved å jobbe med bevisstgjøring hos begge parter, og når det skjer, skal vi jobbe frem gode løsninger som kan håndtere sakene, sier Woxen og legger til:

– Det er heller ikke ulovlig å være naiv, og gründere er jo av og til litt håpefulle i håp om business. Da deler man kanskje mer enn man ellers ville ha gjort.

Selv har Woxen likevel inntrykk av at det generelt er lite problemer gitt den store aktiviteten. I de sakene han har sett, dreier det seg også mest om deling av IP samt forretningshemmeligheter - ofte ubevisst, forteller Woxen.

Alexander Woxen i StartupLab. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

– Gjerne hvis en person som jobber i en bedrift er nysgjerrig og vil vite mer. Uten da å være bevisst at du stiller den du graver informasjon ut av, i en potensielt vanskelig situasjon. Det er en usynlig grense, sier han og legger til:

– Vår jobb er å hjelpe gründere å se hvor de bør være bevisste sin risiko, og det samme gjelder at de store bedriftene er bevisst sin rolle. Når de kjenner det kiler i magen og gjerne vil vite mer, kan det være greit å vite hvilken grensen man potensielt tråkker over.

– Gründere står generelt sterkt

Woxen sier han ikke blir bekymret over saker lik den mellom SHE og DNB. Han mener det er lett å lage seg stereotypier om hvordan de store gigantene handler overfor de svake, små, men at det ikke er et rettvisende bilde.

– Rent markedsmessig er dette en konsekvens også de store aktørene er veldig bevisste på. På den måte står gründere generelt ganske sterkt.

– På hvilken måte?

– På omdømme-siden. Det er klart, saker som dette er uheldig for bransjen, uheldig for næringslivet. Det skaper en usikkerhet veldig få er tjent med. Vi vil jo ikke tilbake til en tid hvor gründere løp rundt med NDA-er.

– Hvorfor ikke?

– Fordi en viktig del av forretningsutviklingen handler om feedback, og da å man være tilstrekkelig åpen, sier Woxen og fortsetter:

– Vi skal ikke mer enn ti, femten år tilbake i tid, hvor man måtte bruke all for lang tid på å få kommersiell feedback. Jo mer kommersiell feedback du får, jo mer eksponert er du, så alt er veldig komplekst.

Woxen kan ikke huske sist han traff på en gründer som ville at han skulle signere en taushetsavtale, men forteller at det skjedde hyppig før i tiden.

– Man blir mer engstelig av sånn. Mye av verdiskapningen som har skjedd, har skjedd nettopp fordi det er en åpenhet, men åpenhet har en risiko, sier han.

Les også: