Emisjon i Solgt.no kraftig overtegnet: Hentet 20 millioner kroner på få timer
Serverne holdt på å knele da Solgt.no nylig hentet penger via folkefinansiering. Om selskapet ikke hadde satt grensen ved 20 millioner kroner, hadde den norske folkefinansieringsrekorden røket.
– Jeg tror vi kunne ha hentet 40-50 millioner kroner om vi hadde ønsket, sier daglig leder i Solgt.no, Arne Kvale.
Han høres litt trett ut da Shifter får tak i ham på telefon, dagen etter at Solgt.no fikk systemene til folkefinansieringsplattformen Dealflow til å jobbe på høygir.
– Det er en utslitt gjeng for å si det sånn. Jeg tror det var en av de sykeste dagene i mitt liv, sier Kvale.
At det var stor interesse for emisjonen, kom ikke som en overraskelse for selskapet. Allerede for et par uker siden hadde over 800 personer meldt sin interesse for å tegne aksjer hos Dealflow.
Nå er fasiten klar. I løpet av kun seks timer, tegnet 559 investorer seg for aksjer verdt 32,4 millioner kroner. Ifølge Kvale var 25 av dem tegnet allerede den første timen.
Måtte si stopp
Han mener summen kunne ha vært enda høyere, fordi en del interessenter ikke klarte å komme seg inn før runden ble stengt.
– Alt skjedde i går. Det haglet inn innvesteringer hele tiden, så det gikk tregt en stund, men plattformen falt aldri ned, bekrefter Stine Sofie Grindheim, daglig leder i Dealflow, som tilrettela emisjonen.
– Vi håper på å få se flere slike kampanjer etter hvert. Det er utrolig gøy at de får så mange ambassadører med inn i selskapet sitt, og at de ønsker å ha mange eiere, sier hun.
De er ikke mer enn én måned siden Grindheims Dealflow slo den norske rekorden i aksjebasert folkefinansiering, da Horde hentet 25 millioner kroner.
Nye tall viser at rekorden allerede kan stå for fall. I første kvartal ble det folkefinansiert over 400 millioner kroner, det høyeste beløpet hittil i Norge.
Men foreløpig blir rekorden til Horde stående. Det kommitterte beløpet på 32,4 millioner kroner i Solgt.no-emisjonen teller ikke i denne sammenhengen.
– Vi hadde mandat til å hente 20 millioner kroner, så det vil bli en avkortning, sier Kvale.
Ser på fordelingen
– Om det betyr at alle får færre aksjer eller om det blir «førstemann til mølla» som gjelder, skal vi se nærmere på i løpet av de neste dagene, sier Kvale.
Etter kampanjen prises Solgt.no til 120 millioner kroner.
Det viser at spontane grep kan få store konsekvenser i denne bransjen. Det er bare en drøy måned siden medgründer i Solgt.no, Jan Oftedal, la ut en Twitter-melding med budskapet: «Lukter ny emisjon i Solgt.no med denne farten. Noen som vil tegne aksjer?».
Den påfølgende oppmerksomheten førte til at selskapet bestemte seg for å gjennomføre en emisjon.
Interessen har bare styrket Kvale i troen på at folkefinansering har noe for seg.
– Vi tror på det å demokratisere startup-investeringer. Nå har vi folkefinansiert én gang. Det kan fort bli at vi gjør det igjen, sier han.