Fridtjof Heyerdahl og Henrik Aase i EpiGuard med båren EpiShuttle.
Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Epiguard med 1300 prosent økning i bestillinger i 2020
Covid-året 2020 har gitt en dramatisk vekst til en rekke selskaper. Epiguard er en av dem.
Epiguard lager smittevern-kuvøser, og ikke overraskende har det åpenbart seg et gigantisk marked under en global epidemi.
– Vi har vokst voldsomt, med en økning i bestillinger på 1300 prosent, og en leveranse på over 200 systemer, sier daglig leder Ellen Cathrine Andersen til Shifter.
Epishuttle, deres kuvøse for isolasjon og transport, har vært ettertraktet både nasjonalt og globalt.
Shifter har tidligere skrevet om 330-skvadronenes hastebestillinger i mars.
Det mest spennende var derimot ikke Covid-relatert.
– Men transporten av Novichok-forgiftede Alexei Navalnyj, og da vi ble oppgringt av The Guardians moskvakorrespondent, sier Andersen.
Ikke prioritert av underleverandører
Selskapet har jobbet febrilsk med å holde tritt med bestillinger og produksjonen under nedstengningen.
– Vi kjøper inn deler fra hele verden. Blant annet madrasser fra Italia, og det har vært en utfordring å få prioritet hos underleverandørene, sier hun.
– Hvordan ser dere på 2021? Videre vekst, eller går det ned igjen?
– Markedet er virkelig ikke etablert ennå. Det er først når verden kommer seg på fote igjen, at nasjoner kan ta veloverveide valg og investeringer i beredskapsinfrastruktur, slik at de kan redusere konsekvensene av potensielt nye pandemier, sier hun, og legger til at de forventer vekst også i 2021, forteller Andersen.
– Hva har dere lært dette året?
– At vi må kreve forhåndsbetaling. Det er vanskelig for en forholdsvis liten aktør som oss å kreve inn penger fra store systemer som «National Health Service» i England, sier hun.
– Hva blir største utfordring i 2021?
– Største utfordring i 2021 er fremdeles høyst usikker, men for vår del handler det mest om å være med å bygge verdens kunnskap om viktigheten av isolasjon og transport som et kritisk ledd i pandemiberedskapen. Vi vet at pandemien slår ut i hotspots som vi ser i eksempelvis Stockholm. Det krever en sikker og effektiv transport av smittefarlige pasienter til lokasjoner med ledig kapasitet, avslutter hun.