fritid

Fikk klikk på strikk: Gründeren så et mønster i sosiale medier

Knitandnote-gründer Anne Emilie Fosse har knekt koden i sosiale medier. Denne måneden tikker rundt 400 nye brukere inn hver eneste dag, de fleste fra USA.

Anne Emilie Fosse, gründer og daglig leder i Knitandnote, er opprinnelig sykepleier, men sjonglerer nå et permisjons- og startupliv.
Publisert Sist oppdatert

Ett år gamle Knitandnote nærmer seg nå 50.000 brukere.

Appen samler strikkeplaner og andre praktiske verktøy på ett sted.

– I starten opplevde vi størst brukervekst i Norge, og det var også her vi satset mest i begynnelsen. Dette gjorde vi for å teste litt i et trygt marked før vi gikk internasjonalt, sier Anne Emilie Fosse, medgründer og daglig leder i selskapet fra Klepp.

Les også: Aldri før har vi sett flere strikke- og sygründere i Norge

Nå er cirka 50 prosent av brukerne å spore i USA og Canada. Appen tilbyr en 30 dagers prøveperiode, og konverteringen til den betalte versjonen ligger ifølge Fosse på mellom syv og ti prosent.

– På Instagram er det et stort fellesskap av strikkere og heklere rundt om i hele verden, og i starten var hovedfokuset vårt å vokse organisk via denne plattformen, sier Fosse.

– Det var også på denne måten Monique, som nå jobber for oss, fant oss via Reels og tok kontakt. Hun bor i New York, sier gründeren.

Fosse mener det er mye takket være henne at det norske selskapet nå har kommet på innsiden av det amerikanske markedet og forstått hva som fungerer - og ikke.

– Uten fysiske føtter på bakken hadde det vært vanskeligere og mer tidkrevende for oss å tilpasse oss rent strikketeknisk og språkmessig, sier hun.

Dette innholdet gir best effekt

Selskapet opplever ifølge Fosse best effekt av digital annonsering på Instagram og Facebook, men de eksperimenterer også med Tiktok og Snapchat.

– Dette er forholdsvis nytt ennå, så vi har ikke sett den store effekten foreløpig. I tillegg må innholdet i annonsene tilpasses de ulike målgruppene som plattformene representeres, sier Fosse.

Knitandnote sverger uansett til videoer filmet med mobilen som viser produktet i bruk på en naturlig måte.

– Vi ser at annonser som viser bilder og film av appen i bruk gjør det helt klart best, og på denne måten oppleves vi gjerne som personlige - og det trigger noe hos brukeren som gjør at de blir nysgjerrige, sier Fosse.

– Ellers prøver vi gjerne å legge på en trigger i starten av filmen og bruker tydelige «call to actions», sier hun.

Små forskjeller gir store utslag

Små «tweaks» på annonsene kan også gi to-tre ganger så mange brukere, forteller gründeren.

– Det kan være små forskjeller som for eksempel hvilken rekkefølge bildene i en bildekarusell står i, eller hvilken tekst som står over annonsen, sier Fosse.

Selskapet jobber også aktivt med å teste et «hovedbudskap» mot en rekke målgrupper, med ulike annonser rettet mot de ulike.

– Ser vi at en annonse for eksempel gir lavere kost per bruker, slår vi av den andre og tester ytterligere for å lete etter nye forbedringer. Eller vi kan slå av en målgruppe som kanskje har 20 prosent høyere kost per bruker og reallokerer budsjettet fortløpende for å sikre at vi alltid får flest mulig nye brukere for den innsatsen vi putter inn, sier Fosse.

Markedsføringsbudsjettet fokuseres også til høsten og vinteren da interessen og aktiviteten knyttet til «slow fashion», som strikking og hekling, er størst.

– Det gjelder vel alle produkter. En plenklipper selger bedre på våren enn på høsten, sier Fosse.

Skal hente kapital til ny inntektsstrøm

Den største utfordringen fremover blir, foruten å beholde brukerne, selve kompleksiteten og oppfølgingen av de ulike områdene som er planlagt, forteller hun.

– Nå er alt fokuset på personlig bruk, der brukeren både får samlet alt de har, se sin egen utvikling og oppleve mestring, i tillegg til å få inspirasjon.

– Videre skal vi bli et sosiale medium og en markedsplass som både gir verdi leverandører, brukere og andre som ønsker unike og bærekraftige plagg, sier Fosse

Som et b2c-selskap, mener hun det er spesielt viktig å være ordentlig på i de kanalene Knitandnote har tilstedeværelse i.

– Vi har et veldig stort fokus på at alt vi gjør skal skape verdi for brukerne våre. Derfor tilpasser vi utviklingen, får innspill fra dem og jobber hele veien aktivt med å komme med nytt innhold og at får mestringsfølelse av å bruke appen, sier hun.

Knitandnote hentet fem millioner kroner via Folkeinvest tidligere i år. Nå planlegger selskapet en ny runde for å styrke teamet og få mer kapasitet til å jobbe mot partnere.

– Vi har foreløpig på plass en av tre planlagte inntektsstrømmer, der nummer to, annonser, vil komme før årskiftet, sier Fosse.

Var først skeptisk til å jobbe med ektefellen

Hun eier 44,35 prosent av selskapet via Fosse Venture, som hun deler med ektemannen Kjartan Fosse. De øvrige gründerne, Yngve Bollie og Brage C. Amundsen sitter begge på 14,78 prosent hver.

– Det å jobbe så tett på ektefellen var noe jeg var skeptisk til før vi gikk i gang. Det har likevel vist seg å være en stor fordel da vi kan bruke kveldene på å jobbe sammen og diskutere problemstillinger og lignende, sier Fosse.

Hun forteller videre om et startup-liv som sjongleres med en liten baby hjemme og to små i barnehagen.

– Vi kjenner hverandre godt og vet om hverandres styrker og svakheter. Det at vi nå har en felles lidenskap gjør nok alt i alt at vi blir sterkere som par, og så er det jo utrolig gøy at vi kan dele denne opplevelsen sammen.

Fosse legger likevel ikke skjul på at de til tider er uenige og at diskusjonene gjerne blir noe heftigere når man jobber med en ektefelle sammenlignet med en annen kollega.

– Men alt i alt kan det anbefales, sier Fosse - som opprinnelig er sykepleier.

– Når permisjonen er over går jeg 100 prosent inn i Knitandnote, også som ansatt.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*