startup

Fintech-gründerens «hemmelige» sosiale medier-startup: Røper flere detaljer 

– Ideen oppstod for et års tid siden, men har blitt fordøyet en stund, sier Defero-gründer Eigil Arff Tarjem.

Eigil Arff Tarjem innkasserte ifølge DN over 100 millioner kroner da selskapet hans Defero ble kjøpt opp av oppkjøpsfondet Corsair Capital og dets selskap Axo Finans sommeren 2022. Nå satser han med et nytt oppstartsselskap.

«Oioioi - jeg har blitt gründer igjen!», skriver Defero-gründer Eigil Arff Tarjem i et innlegg på Linkedin, der han videre er sparsom hva gjelder detaljer om hans nye prosjekt.

Vi får likevel vite følgende om Hudd (stiftet mars i år, ifølge Brønnøysundregisteret): 

«Reisen med Defero/uScore lærte meg hvor viktig risikostyring er, så denne gangen safer jeg, og velger kun å utfordre blant annet Facebook/Meta og X. Burde være grei skuring. 

«Sosiale» medier isolerer brukerne sine og sender dem inn i et endeløst, isolert og ensomt «scrollehull». Anti-sosiale medier altså. Dette vil jeg forsøke å endre på.» 

Shifter spør derfor om Tarjem i ferd med å bygge en ny Indyriot (les deg opp her), men får til svar at Hudd blir relativt unikt, «så vidt jeg har klart å snuse meg frem til». 

– Hva kan du si om konseptet? 

– Ikke så veldig mye ennå. Men jeg mener det er på tide at Norge får et eget sosialt nettverk, som er lokalt tilpasset, og gjør det motsatte av hva de "store" gjør. Vi snakker da om for eksempel å eliminere algoritmestyrt innhold og fjerne målet om å maksimere brukerens tid i tjenesten. 

– Det er også vesentlige, funksjonsmessige mangler hos de store plattformene som jeg vil implementere i Hudd. Jeg kan dele at vi blant annet implementerer vesentlige sikkerhetsfunksjoner i appen, som jeg tror vil være med å gjøre hverdagen til brukerne tryggere - fra et kriminalitetsperspektiv. 

– Kun for nordmenn?

– Vi starter i hvert fall i Norge, men jeg har opsjoner på andre markeder når det fremstår interessant. Men jeg synes for mange små selskaper har for stort fokus på å etablere seg i flere markeder for tidlig. Det er ikke en feil vi kommer til å gjøre. En ting av gangen.

– Hva betyr Hudd?

– Hver enkelt kan få leke med ordet en stund til før jeg røper det. 

– Når og hvordan oppsto ideen?

– Ideen oppstod for et års tid siden, men har blitt fordøyet en stund. Ting ble mer konkret og tydelig i hodet mitt i fjor høst, i takt med at jeg ble mer og mer lei de store sosiale mediene. "Alle" ønsker jo å slette Facebook, men ingen gjør det ... ennå. 

– Hvorfor mener du at dette behovet er verdt å dekke?

– Fordi jeg oppriktig mener at sosiale medier, og mobilavhengighet, er en av de kommende generasjonenes største sosiale utfordringer. 

– Hvem andre står bak, og hvordan er og blir dette finansiert opp?

– Jeg finansierer foreløpig alt selv, og vil fortsette med det litt til. Det blir nok gjennomført en rettet "friends & family"-emisjon om ikke altfor lenge, og så en større, åpen runde rundt årsskiftet - gitt at dagens plan står seg. 

– Hva blir den største utfordringen fremover?

– Å rekke tidsfristene jeg har satt for teamet, i tillegg til å få stresstestet alt før vi lanserer. 

– Hva er den o store ambisjonen? 

– Å eliminere dårlige og skadelige, utenlandske aktørers sosiale medier-dominans, i tillegg til å øke folk flests livskvalitet. 

– Du nevner risikostyring i innlegget ditt. Hvilke feil har du tidligere gjort, og hva konkret har du lært om det?

– Jeg brukte for lang tid på å delegere viktige arbeidsoppgaver og ansvar. I Defero gjorde jeg for mye selv, for lenge, og dette førte til at kvaliteten på arbeidet, i tillegg oppmerksomheten, ble forringet. 

– I Hudd har jeg allerede noen svært dyktige folk på plass, som har tilnærmet total avgjørelsesfrihet i sine oppgaver. Dette fungerer veldig godt og farten vi allerede har opparbeidet oss er rett og slett imponerende. 

– Hvilken fart?

– Det er relativt komplekse og omfattende ting vi bygger, men vi er allerede godt på vei. Det tar gjerne tid før et team arbeider godt sammen, men jeg synes vi har kommet veldig raskt i gang.

– Hvem er dere?

– Meg, en UX/UI-designer, en "project manager" og fem senior utviklere. Et lite, men effektivt team. 

– Hva annet har du særlig lært under reisen med Defero? 

– Jeg lærte verdien av å være dynamisk og ha et agilt forhold til planer. Om forhold, eller informasjon endrer seg, endrer seg plan og tiltak basert på nyeste tilgjengelige informasjon. Det er lett å gjette på hvordan fremtiden vil se ut, men å tviholde på tidligere planer og strategier, på tross av at miljøet man opererer i har endret seg, er jeg sterkt imot. 

– Jeg har noen antagelser og meninger om trusler og muligheter for Hudd, som legger grunnlaget for dagens plan. Men jeg er bestandig beredt på å endre planene og strategien - raskt, om det virker fornuftig. 

– Hva funket skikkelig bra i utviklingen av Defero, som du absolutt kommer til å gjøre igjen denne gangen?

– Å basere alle avgjørelser på data, og bestandig gjøre det vi opplever er smart. Prioritere hardt. Jeg sier veldig mye "nei", og deltar sjeldent på samlinger, kaffemøter, lunsjer og så videre. Jeg forsøker bestandig å tenke "risk/reward" på mer eller mindre alle avgjørelser jeg tar. 

Defero/Uscore

  • Etablert av Eigil Arff Tarjem og Jon Berg Onstad i 2018. Solgt i 2022 til det amerikanske oppkjøpsfondet Corsair Capital og deres selskap Axo Finans. 
  • Ble ifølge DN verdsatt til rundt 200 millioner kroner under denne transaksjonen. Tarjem eide 55,6 prosent av aksjene gjennom sitt heleide selskap Innotesco. «Det betyr at Arff Tarjem og hans selskap mottar 111,2 millioner kroner fra salget til det amerikanske oppkjøpsfondet», skrev avisen i den forbindelse. 
  • Uscore analyserer brukernes økonomi og gir dem en kredittscore ut fra dette. Basert på denne scoren kan brukeren få en bedre forståelse av hvor god økonomi de har og hva slags rente de kan få på visse lån, som f.eks. boliglån eller forbrukslån. Kredittscoren kan også benyttes til å reforhandle med bankene, som igjen kan oppnå en bedre rente på lånet.