teknologi

Gründerbrødrene sikrer flere globale tungvektere

Tre år etter oppstart har Bricks Software, selskapet bak software-verktøyet Unleash, landet 400 internasjonale kunder – hvorav flere er global fortune 500 selskaper. 

Ivar Conradi Østhus og Egil Østhus
Ivar Conradi Østhus og Egil Østhus
Publisert Sist oppdatert

Shifter har flere ganger skrevet om Bricks Software – kjent under produktnavnet Unleash – som tidlig fikk store kunder som Lenovo og Cognite på kroken i 2021. 

Nå kan gründerduoen bak, brødrene Ivar Conradi Østhus og Egil Østhus, fortelle at de har nådd enda en milepæl. 

Tross et utfordrende 2023, der det å sikre nye kunder tok lengre tid enn vanlig grunnet makroøkonomiske forhold, har de nemlig likevel lykkes med å lande totalt 400 betalende kunder.

Og ifølge gründerbrødrene er det snakk om en stor andel globale tungvektere. 

– Nå er det full gass, sier daglig leder, Egil Østhus. 

Fortune 500-selskaper

I løpet av første kvartal  2024 har de signert fire nye globale kunder, såkalte «global fortune 500» selskaper (en årlig liste over de 500 største selskapene i USA, rangert etter inntekter kåret av magasinet Fortune). 

Brødrene er ganske hemmelighetsfulle når det gjelder hvilke selskaper det dreier seg om, men kan avsløre at to er blant de største kredittkort-levererandørene, mens et tredje eren av verdens de største elektronikk-leverandører. 

Signeringene resulterte i en omsetningsvekst på 20 prosent fra utgangen av 2023. 

Blant de 400 kundene brødrene faktisk vil nevne finner vi e-handelsplattformen Wayfair, en konkrurrent av Amazon. 

I 2023 kapret de også den amerikanske sentralbanken, The Federal Reserve Bank (Fed). 

En annen kunde er det amerikanske medtech-selskapet Medidata

Globalt fra start

– Noe av det jeg synes er attraktivt med det vi gjør er at vi løser et veldig globalt problem, sier Egil Østhus. 

Før de gikk «all in» i Bricks i begynnelsen av 2021, jobbet brødrene i Visma og Finn.no, der de oppdaget behovet for såkalt «feature management», som er utgangspunktet for Unleash. 

Ivar og Egil har bakgrunn fra Finn.no og Visma

Enkelt forklart kan man ved bruk av produktet deres teste programvare for utrulling til sluttbrukeren. På den måten kan man lettere legge til små endringer i kodebasen mer gradvis over tid for å samle feedback på en kontrollert måte. 

– Det åpner for mange muligheter og fjerner mye risiko. Spesielt store veletablerte selskaper med mange millioner brukere ønsker ikke nødvendigvis at alle endringer skal gå ut til alle på en gang, forklarer Ivar Østhus, som er teknologi- og produktdirektør i selskapet . 

Bricks har også utviklet gjennom såkalt «open source» (åpen kildekode), som i praksis betyr at de gir bort mye av produktet gratis – noe investorene også har vært begeistret for. 

I 2022 hentet de 120 millioner kroner for å skalere produktet, hvorav Spark Capital var hovedinvestor. I tillegg bidro eksisterende investorer Alliance Venture og Arkwright X i kapitalinnsprøytingen. 

Bricks har hovedkontor i Oslo, men har også flere salgs- og marketing-team spredt ut over USA der de mener det største markedet er lokalisert.

Totalt er de dermed 35 ansatte i USA, Europa og ved hovedkontoret. I tillegg har de to ansatte i Afrika. 

Å være «remote first», dvs. jobbe med et team i utlandet for å rette seg mer mot det største markedet, er noe brødrene tror flere norske startups kan dra nytte av.

Open source

«Open source» refererer til en type programvare som har kildekoden tilgjengelig for alle. Dette betyr at hvem som helst kan se denne koden, endre den, og distribuere endringene videre.

En viktig del av filosofien bak åpen kildekode er å dele kunnskap og ressurser med andre, noe som igjen skal bidra til økt kvalitet og sikkerhet

Vil fortsatt bygge fra Norge

Selv om de fleste nåværende kundene og det største markedspotensialet er i USA, vil de fortsatt bygge Bricks fra Norge. 

–  Produktet kunne vi like gjerne bygget fra hvor som helst og den plassen med de beste rammevilkårene, men vi vil helst være her, sier Egil. 

– Vi er norske og mener at Norge kan. Det er mulig å bygge herfra., legger han til. 

Bror, Ivar, mener det også er klare fordeler ved å bygge fra europa: 

– Vi er nødt til å virkelig bevise hva vi jobber med for å få innpass. Mange får gjerne en initiell «boost» i starten, men sliter i det lange løp. Jeg opplever at vi har bygget stein på stein fra dag en, og at vi har måttet levere hele veien, sier han. 

De tror i tillegg nordiske arbeidslivs-verdier og GDPR-arven fra Europa både er noe de selger på, men også kan utnytte for å sikre internasjonalt talent. 

– I USA kan man gå på dagen eller bli sparket på dagen. Det gjør at man hele tiden har på «the perfect face», som gjør det vanskelig for ting som ikke er bra å komme til overflaten, forklarer Egil. 

I norden mener det det er en helt annen kultur der det er mye mer tillitsbasert og åpenhet innad i team og fra ledelsen i selskaper. 

Seigt fjorår

Brødrene er klare på at de fortsatt står ovenfor mye vekst og at de sikter mot å lande mange flere nye kunder i tiden som kommer:

– 400 kunder er fortsatt ganske lite i4 verdenssammenheng. Vi spiller ikke Norgesmesterskap, men verdensmesterskap, sier Egil. 

Regnskapet for 2023 er ennå ikke klart, men i 2022 dro de inn litt over fem millioner i totale inntekter, opp fra 1,2 millioner året før. Resultatet før skatt havnet på minus 28 millioner. 

Duoen mener de nå er posisjonert for en god vekst i 2024 og 2025, etter et tøft fjorår:

– Det var tøft av flere grunner, blant annet en generell usikkerhet i markedet. 

Makroøkonomien førte blant annet til at det var vanskeligere å signere nye kunder raskt: 

– Så alt var seigere og det var tungt, men det er jo sunt også. Da får man skvisa litt ned til beinet for å finne ut hva man skal konsentrere seg om. 

På grunn av et tøft 2023 måtte de gjøre flere omstruktureringer som blant annet innebar noen utbytter i teamet.

– Ut fjerde kvartal begynte vi å se effekten av det, og førte til et bra resultat i første kvartal 2024. Så det ser ut til at vi har snudd det, sier Ivar. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.