Spiff-gründer Carl-Nicolai Wessmann
Spiff-gründer Carl-Nicolai Wessmann

Gründeren nær å gi seg: «Tusen investormøter, samtaler med utenlandske VCer, banker som ikke vil snakke, det er ikke gøy»

På et halvt år ble staben redusert fra tolv til to. Da gikk gründeren tilbake til røttene, og nå nå peker pilene oppover for spareappen Spiff.

Publisert Sist oppdatert

Spareappen Spiff har vært gjennom flere tunge runder de seneste årene. Pengeproblemer, kutting i staben og kroken litt for nær døra har gjentatte ganger preget selskapet og gründer Carl-Nicolai Wessmann.

– Høsten var lærerik og hard. Jeg måtte snakke med min kone og se på om vi faktisk skulle fortsette med dette. Og en av tingene vi innså var at hvis jeg skulle fortsette med Spiff-drømmen, så måtte jeg finne tilbake til hvorfor jeg startet. Ha det gøy med å bygge produkt og selskap. Tusen investormøter, samtaler med utenlandske VCer, prøve å få kontakt med banker som ikke vil snakke, det er ikke gøy. Jeg måtte ha noe mer, forteller han.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

SPIFF AS

Spiff er en spare-app som gir brukeren full oversikt over sin sparing, og mulighet til å sette opp sparemål enten alene eller sammen med andre.

Les mer om selskapet her

OSLO

Carl-Nicolai Wessmann

0-5

  • STAYER CONSULT AS
  • WILCAT AS
  • GVALUEINVEST AS
Se hele selskapsprofilen

Men 2020 ser langt lysere ut. Hittil i år har fintech-selskapet trosset coronakrisen og økt taktfast, og nylig hentet de «spiffkompetanse» fra Airthings og Spond.

Oppkjøpsforsøket

I høst var selskapet langt nede, lengre enn de noen gang har vært. Fra toppen med 12 ansatte var det nå bare Wessmann, som satt alene på kontoret på låven, og Ada Martini Strøm i New York igjen. På et tidspunkt meldte en større norsk bank sin interesse for å kjøpe opp hele operasjonen, noe som satt viljestyrken til gründeren på prøve.

– Det viste at det var interesse for det vi jobber med. Så jeg måtte stille meg spørsmålet: er det noe annet jeg vil gjøre? Eller brenner jeg så veldig for det vi står for i Spiff. Og jeg innså at det var her jeg ville være. Det å lage gode ting for folk, er det jeg brenner mest for. Jeg ville ikke gjøre noe annet.

– Jeg måtte jobbe med meg selv for å ikke stresse meg i hjel. Legge en fokusert plan og ikke prøve å gjøre alle oppgavene med en gang, forteller han.

Penger og peiling

Rett før jul fikk Wessmann en etterlengtet ekstragave. Få dager før julen ringte inn, lukket selskapet en emisjon på 7,2 millioner kroner, ledet av Rolv-Erik Spilling (Gvalueinvest) og Knut Asplund (Stayer Inverst I). Kapitalinnsprøytningen matchet det største selskapet noen gang hadde gjort.

– Å ha med investorer som har gjort dette før, i B2C-plattformer og markedsplasser, er kjempeviktig. Det betyr mye. Vi har sparring som holder oss fokusert, og de kjenner til mange av fallgruvene vi kan møte på. Kompetansen er minst like viktig som kapitalen, sier Wessmann.

Men vel så viktig som pengene, er folkene som har backet prosjektet med stå-på-vilje og kompetanse, understreker han.

Geir Førre snakker om at det er viktig å ha en mentor på investorsiden. Min gamle sjef Sverre Munck har vært en av de viktigste personene for meg. Han ga meg muligheten til å jobbe i Schibsted, og var den første som backet ideen om Spiff. Han var med gjennom de tøffe tidene, både som investor og i styret, forteller gründeren.

Generasjonen som vokser opp nå er ikke preget av at det regner oljepenger. Dessert-generasjonen er på vei ut.

Spiff-gründer Carl-Nicolai Wessmann

Mot lysere tider i krisetid

Etter nyttår så ting straks lysere ut. Flere kunder kom til, og det ble spart mer penger i appen enn noen gang. Og tendensen har vedvart gjennom coronakrisen.

– Vi ser at de som har kommet i gang med å spare leverer på hovedmålet vårt. Det å bygge en butikk rundt at vi er best på å hjelpe folk å spare. Selv om mange mener det ikke er bærekraftig, har vi troen på det.

– Men hvorfor spares det så mye nå, midt i corona-krisen?

– Det er nok ikke bare relatert til corona. Men den generasjonen som vokser opp nå er ikke preget av at det regner oljepenger. Dessert-generasjonen er på vei ut. Men selvfølgelig er det nok også fordi mange har blitt permittert og mistet jobben sin, og er nå mer opptatt av at personlig økonomi er viktig.

Han mener at utviklingen i samfunnet generelt, og i økonomien spesielt - med urolige tider på børsen, har vært «utdannende» for folk.

– Mange ser at dette ikke er en tid å sette sparepengene i aksjer, og innser at det kan være lurt å ha litt penger stående. For selv om mange fremdeles er i jobb, kan oppsigelsene fortsette helt ut i 2021.

Avgjørende Ada

Pilene pekte imidlertid oppover for spareappen lenge før det coronakrisen inntraff.

– Fra januar av har vi økt med én million sparte kroner i måneden. Det skjøt virkelig fart på nyåret. Selv om april har vært betraktelig bedre, mye med tanke på skattemeldingen. Nå er vi oppe i 10.000 aktive sparere.

– Hva var det som gjorde at proppen løsnet i januar?

– Ada, sier Wessmann kontant, og viser altså til sin «Growth-, Community- og Content Manager», som frem til i vår har hatt base i New York.

– Hun har jobbet i tre år med å bygge «content» rundt sparing. Brukt blogg og sosiale medier, og bygget et nettverk. Og etter at vi hadde hentet godt med penger før jul, ga Ada bånn gass med å bygge følgerskaren, lage et community og være tydelig på kommunikasjonen, forteller han.

Spiff har siden jul fått med seg to nye på teamet
Spiff har siden jul fått med seg to nye på teamet

Fra tolv til to

Wessmann har flere ganger måttet sagt farvel til deler av staben. Da selskapet skrapet i bunnen av pengebingen i fjor, talte teamet hele tolv personer.

– Det ble permitteringer, vi satte opp kriseplan. Alle de ansatte var informert hele tiden. Men det gikk ikke, og til slutt var vi bare to igjen. Det var blytungt.

Men Wessmann trøster seg med at de han har mistet, har gått videre til andre selskaper i oppstartsmiljøet.

– Spesielt de som kom fra andre land. Jeg sover godt om natten når jeg vet at de som var hos oss, har havnet i gode jobber. Det er noe av det jeg er mest stolt av.

«Spiffene på låven»

Han trekker frem Tanja Hirst, som kom inn i Spiff-teamet i 2016.

– Hun kom til Norge fra Sør-Afrika, og hadde bare vært i landet i to uker da hun kom til oss. Vi trengte en designer og vi så at hun hadde et unikt øye for design og UX. Vi ansatte henne ganske kjapt, og det var den mest fantastiske ansettelsen vi har gjort. Hun «nailet» Spiff. Nå har hun gått inn i toppjobb som UX-designer i Vipps, og jeg er så utrolig glad på hennes vegne.

Wessmann har også sett tidligere ansatte gå til selskaper som Kolonial og Urban Sharing.

– Det å se at de går videre til jobber hvor de får så mye ansvar med en gang, gjør veldig godt.

Samtidig med oppsvingen flytter Wessmann og teamet ut fra den kjente låven bak Frognerparken og ned til sentrum.

– «Spiffene på låven» har vært en herlig epoke, som nå nærmer seg over. Nå skal vi inn i et miljø med flere andre selskaper. Så det blir spennende.

Bankboka må redesignes

I løpet av året skal Wessmann&Co åpne appen for alle i Norge, og ungdommen skal kapres.

– Vi ser at det er mange foreldre som allerede sparer til barna og ungdommen i Spiff-appen, og de vil også at ha barna med inn i Spiff slik at de kan lære å spare selv, og så de kan lage en spareplan sammen med barna sine. Så nå er planen å ta bort aldersgrensen, forteller han.

Wessmann mener bildet som tegnes av at barn ikke har peiling på penger, er snudd på hodet. Utfordrerbanken Revolut er blant dem med samme oppfatning. Nylig lanserte de en egen junior-satsing.

– Det er nok heller at foreldrene ikke gir barna ansvaret. Man ser allerede at ungdommer bruker Vipps aktivt, så det er ikke der det ligger. Barn trenger å lære sparing og økonomi tidlig, det er god læring i å spare sammen, sier Spiff-gründeren.

– Den gamle bankboka vi hadde da vi var små, må relanseres. Vi vil hjelpe familier å finne morsomme måter å spare sammen med barna på.

Powered by Labrador CMS