ONS
Gründeren var ti minutter unna verdensrekord med Elon Musk
Tesla-gründeren var på vei ned til brygga, men så kom kontrabeskjeden.
(ONS / STAVANGER)
I de rogalandske startup-selskapenes frenetiske kamp om å sole seg i glansen av Elon Musk hadde også Evoy gjort sitt ytterste. Gründer Leif A. Stavøstrand og teamet hadde tatt på seg både viking-hjelmer og kapper da de i en video inviterte Tesla-sjefen til fartsrekordforsøk.
Klokken 16 mandag, mens pressen satt utenfor Clarion Hotel Energy og ventet på Musk, hadde egentlig Evoy-gründeren slått seg til ro med at video-stuntet hadde vært et «longshot».
Så ringte telefonen.
– Plutselig fikk vi høre at Musk var på vei ned til havnen for å komme ombord. Vi freaket helt ut.
Kort affære
Men ekstasen varte ikke lenge. Ti minutter senere kom kontrabeskjeden. Ifølge Stavøstrand var ikke sikkerhetsfolkene til Musk like interessert i at tech-stjernen skulle delta på rekordforsøket.
– Det var veldig synd. Det hadde vært litt av en markedsføringsgevinst hvis det hadde gått helt inn, sier båt-gründeren til Shifter.
Norsk oppmerksomhet
Selv om skuffelsen selvsagt var stor, de hadde jo vært så nære, skal det sies at Evoy har klart seg forholdsvis greit uten PR fra Elon Musk.
Nesten helt siden Stavøstrand startet Evoy i i 2018 sammen med faren har selskapet fått mye oppmerksomhet. Bak gründertanken lå et sterkt ønske om å bevare havet slik han selv opplevde det i oppveksten på en øy utenfor Florø for døtrene.
Shifter og andre medier har i flere omganger skrevet om det fremgangsrike båtselskapet - helt siden de vant DNBs 100Pitches-konkurranse i 2019. Senest i våres ble det kjent at selskapet landet 73 millioner kroner fra nye investorer som Klaveness Marine, Grieg Edge og venturefondet Link VC, samt fra eksisterende investorer som Kahoot-gründer Johan Brand og Autostore-gründer Jakob Hatteland. EUs innovasjonsråd plusset på med ytterligere 20 millioner kroner.
I front globalt
Stavøstyrand peker på et potensielt marked for små båter på 30 milliarder doller som skal vokse til 50 milliarder dollar innen fem år.
Foreløpig er båtene for dyre for det brede personmarkedet. I første omgang er det oppdrettsnæringen som er den viktigste kunden. I de nordligste områdene i landet hvor strømprisen er lav, gir det økonomisk mening i tillegg til miljømessig mening å gå over til elektriske småbåter.
– Vi er helt i front globalt i utviklingen av dette. Vi selger til 10 land, inkludert USA og Australia.
Nå er planen å skalere. Teamet på 35 har økt betydelig i det siste og Stavøstrand forteller at han nå er klar for å ta neste skritt ut, og er på utkikk etter investorer med kapital for dette steget.
Og selv uten Musk ble det altså verdensrekord i fjorden.