Jon von Tetzchner har gründer Opera og Vivaldi.

Han tvinger teknologigigantene til å respektere privatlivet på nett, men sier ja til sporing av coronaviruset

- Det er absurd når vi nå faktisk har en reell nytteverdi av å samle inn data, så stoler vi ikke på appen fordi data vanligvis blir misbrukt i så stor grad, sier gründer Jon von Tezchner bak den personvernsikre nettleseren Vivaldi.

Publisert

Gatene i Gloucester nord for Boston er stille. Klokken er 3 på natten amerikansk tid, men Jon von Tetzchner er våken. Denne onsdagen har han lansert to nye versjoner av Vivaldi-nettleseren, en for PC og en for mobil.

Omstendighetene rundt lanseringen kunne neppe vært mer spesielle. Delstaten Massachusetts er en av de hardest rammede i USA, og alle kjenner noen som har vært syke med coronaviruset. Arbeidsplasser er stengt, og veiene er tomme der det ellers pleier å være trafikkaos.

Med team i flere forskjellige land og forskjellige tidssoner er imidlertid Vivaldi-gjengen vant til å jobbe «remote».

– Vi savner hverandre, men treffes online. Folk klarer seg stort sett bra og gjør en kjempejobb. Det er vanskeligst for de som har små barn hjemme, forteller den kjente gründeren bak nettleserne Opera og nå Vivaldi.

En naturlig optimist

Planene for sommeren er derimot endret. I juni skulle hele Vivaldi ha vært samlet i gründerhuset i Gloucester, der det er 30 soverom. I juli skulle Jon von Tetzchner dessuten ha åpnet dørene for andre entreprenører som ville komme innom. Slik blir det neppe i år.

– Ser du mørkt på situasjonen?

– Jeg opplever at verden har vært gjennom tøffe tider tidligere, og jeg håper og tror at den kommer seg gjennom dette også. Jeg ser at det er visse utfordringer med det politiske lederskapet. Hadde vi hatt bedre ledere som hadde jobbet sammen om å løse problemene, hadde noen av utfordringene vært mindre.

Forhåpentligvis lærer vi noe av situasjonen også, blant annet hvor viktig det er med forskning og utvikling, ifølge gründeren.

Jon von Tetzchner på Whereby fra hjemmekontoret i Gloucester nord for Boston.

– Jeg er naturlig optimist.

Vivaldis inntekter

Flere store teknologiselskaper har slitt nå under pandemien. Vivaldi har likevel klart seg fint gjennom storlanseringen av de nye nettleserne. Forretningsmodellen er heller ikke vesentlig berørt av krisen.

Modellen baserer seg på å ha mange brukere, og heller tjene en liten sum på hver. Vivaldi tar seg betalt for søkeavtaler og bokmerker fra utvalgte aktører i nettleseren.

– Med mange nok brukere går det ganske godt rundt, sier von Tetzchner.

Akkurat nå har Vivaldi 1,5 millioner brukere, og i motsetning til andre nettlesere samler de ikke inn et eneste datapunkt om disse. I den nye 3.0-versjonen for desktop får brukerne muligheten til å beskytte seg mot plagsom sporing og anledning til å blokkere uønskede annonser. Selskapet kom også med sin første fulle versjon av Vivaldi for Android, etter noen måneder med en testversjon med over hundretusen brukere.

Beskytter privatlivet

Det nye antisporingsverktøyet tilbyr et sterkere vern mot nettgigantenes nysgjerrige blikk når brukerne surfer på nettet. Vivaldi har en database over kjente IP-adresser som brukes til sporingsvirksomhet og hindrer all kommunikasjon med disse adressene.

– Mer enn noensinne trenger verden nå et internett som er åpent og funksjonelt, men som også er trygt og beskytter våre privatliv. Den nye nettleseren kommer med beskyttelse mot sporing, som gjør at man kan benytte nettet på en engasjerende og trygg måte. Noen vil også velge å blokkere annonser på alle eller visse nettsider, sier von Tetzchner.

For de avanserte

– Hva mener du er Vivaldis styrker, utover at dere ikke samler inn data?

– Vi har mye mer funksjonalitet enn andre, og bryr oss mer om hva enkeltbrukerne ønsker. I stedet for å bruke statistikk, spør vi brukerne hva de ønsker.

Han er kritisk til en ren databasert tilnærming. Han mener dette ofte gir et minste felles multiplum, og at de mer avanserte brukerne ikke får det de vil ha. I Vivaldi-nettleseren er det imidlertid en rekke tilpasningsmuligheter - som hvor du legger faner, hvor du har bokmerker, multitasking via paneler eller screenshot rett i nettleseren.

– Vi har et utrolig tett forhold til brukerne. De nye tingene er en blanding av forslag som kommer inn og hva vi selv tenker er morsomt å prøve, sier gründeren.

Selskapet har bygget opp et community av entusiastiske frivillige, som hjelper dem med alt fra testing til oversettelse, og som også anbefaler nettleseren overfor andre.

– De har valgt ut oss fordi vi lager noe som er viktig for dem, med funksjoner som er litt mer avanserte enn de får andre steder.

Viktig å bruke hodet

– Mener du at datainnsamling ikke har noe for seg i produktutvikling?

– Selv om et flertall ikke bruker en funksjon, betyr det ikke at den er nyttig for noen, eller kan være det for alle i gitte tilfeller. For eksempel er det mange funksjoner i en bil som du vanligvis ikke bruker, men når du trenger akkurat den funksjonen en sjelden gang, er det bra at den er der.

Selv mener han at filosofien om at data skal styre produktutviklingen, fikk konsekvenser i Opera etter at han sluttet. Han viser til hvordan selskapet lanserte en nettleser helt uten bokmerker, en kjernefunksjon som browsere alltid hadde hatt. Von Tetzchner peker også på Windows 8 som et annet eksempel på feilslått produktutvikling.

– Dersom beslutninger bare styres av data, får du feilinformasjon. Det er viktig å bruke hodet, mener han.

Stoler på regjeringen og Simula

– I forbindelse med appen Smittestopp har det vært en diskusjon om smittevern versus personvern. Dere er jo opptatt av å ikke samle inn data, hva tenker du?

– Det er sunt at vi tar den debatten. Det er absurd når vi nå faktisk har en reell nytteverdi av å samle inn data, så stoler vi ikke på appen fordi data vanligvis blir misbrukt i så stor grad

1,2 millioner har nå lastet ned Smittestopp, ifølge de siste tallene fra Folkehelsa. Det ville han selv også gjort hvis han hadde vært i Norge. Han viser til at Simula er en seriøs og ryddig aktør, og han stoler på at regjeringen ikke vil bruke appen til andre ting enn intensjonen – det å få bukt med viruset.

– Man kan alltids diskutere kvaliteten, noe jeg regner med at de fikser fortløpende, men nøkkelen er at dataene brukes til formålet, ikke til noe annet. Det er et mye større problem at store teknologiselskaper selger og kjøper våre data.

Burde vært ulovlig

Vivaldi-gründeren viser til hvordan mange apper samler inn enorme mengder data, som ikke har noe å gjøre med den egentlige funksjonen i appen.

– Hvorfor skal Google ta lokasjonen til sønnen min annethvert minutt fra han er ni år? Også norske selskap involverer seg i å samle inn data, og det bør være ulovlig, sier von Tetzchner.

– Nå kommer jo Google og Apple med en smittesporingsløsning. Vil du være mer skeptisk til den?

– Det er mye mer komplisert. Det er to selskaper med et mye dårligere rykte når det gjelder innsamling og bruk av data. Jeg stoler mer på den norske appen. Google har imidlertid så mye informasjon uansett, at det endrer ikke så mye i det store bildet. Det kan nok hende jeg vil laste den ned for dette formålet likevel.

Han mener det er naturlig at selskaper har adgang til data, når tjenesten krever det. Men dersom det handler om å bruke lokasjonsdata til å lage et mønster for hvor og hva du handler, eller scanne private epost eller meldinger for hva å gjøre reklame mer relevant, er det noe annet.

- Mange selskaper sitter på veldig mye sensitiv informasjon, og bruker dette i reklame og markedsføring. Men du forventer jo ikke at postmannen leser den fysiske posten din.