FINANSIERING
Henter 20 millioner kroner for å gjøre utleiere av retail
Flere store retail-aktører benytter seg av teknologien til Sharefox. Nå får det norske gründerselskapet TD Veen på eiersiden og satser på internasjonal ekspansjon.
Rett før pandemien brøt ut ble det lansert en rapport som viste at Norge hang langt etter det internasjonale snittet hva gjaldt sirkularitet. Kun 2,6 prosent av ressursene som forbrukes her til lands gjenbrukes. De nasjonale tallene har ikke blitt oppdatert siden, men internasjonalt har utviklingen gått i feil retning, ifølge den oppdaterte versjonen av rapporten Circularity Gap for inneværende år.
En rekke norske startups tar for seg dette problemet, hver på sin måte.
Blant dem er Sharefox. I stedet for å gå til forbrukerne direkte for å endre deres vaner, tar de med sin programvaretjeneste (Saas) for seg varehandelen. Teknologien til selskapet legger til rette for at butikker som før kun solgte utstyr, også kan drive med utleie. Sharefox tar seg av alt av administrasjon og betaling med sin «plug and play»-løsning.
– Trendbildet går fra kjøp og salg til i økende grad tjenester som gir tilgang og deling av ressurser, og vi tror selskaper fremover må tilby sirkulære produkttjenester for å fortsette å være konkurransedyktige og relevante for sine kunder, sier Åsgeir Helland, gründer og sjef i Sharefox.
Selskapet som ble etablert i 2018 henter nå 20 millioner kroner i frisk kapital, og jekker opp ambisjonene.
De nye eierne
Sharefox fikk tidlig med seg Jernia som pilotkunde, og siden har de fylt på med kunder som DNT, Bergans og Fjelleskjøpet.
Blant dem som har latt seg overbevise om at dette er fremtiden, er TD Veen. Investeringsselskapet pryder seg som et som plasserer penger i bærekraftig samfunnsutvikling, og er velkjent i norske oppstartskretser. I porteføljen har de blant andre Nyby, Disruptive Technologies, Pexip og Onna.
Nå leder selskapet an i investeringsrunden på 20 millioner kroner. Partene vil ikke si hva Sharefox ble priset til.
– TD Veen har vært med på kommersialisering og internasjonalisering av teknologiselskaper før, og denne kompetansen er svært viktig for oss, sier Helland.
I tillegg har Sharefox fått med seg et knippe investorer med operasjonell bakgrunn og erfaring med å bygge internasjonale selskaper. Blant disse er Erling Paulsen, investor og sparringspartner for selskapene Sanity, Folq og Laft, samt Odd Sverre Østlie, som har bakgrunn fra Mckinsey og nå er sjef i Cautus Geo. I tillegg tegnet både eksisterende aksjoner og ansatte seg i emisjonen.
– For oss er det viktig å jobbe med flinke mennesker som tilbyr et skalerbart produkt relevant for kunder over hele verden, sier Jens Erich Jenssen i TD Veen.
Han trekker særlig frem kundeveksten til oppstartsselskapet. Tilbakemeldingene disse ga om produktet, veide tungt ta det Stavanger-baserte selskapet bestemte seg for å investere.
– Vi tror at både bevisste forbrukere og myndigheter forventer at selskap fremover ikke avhenger av en forretningsmodell bygget på å selge mest mulig uten å tenke på hele levetiden til produktet, sier Jenssen.
Lite konkurranse
Som nevnt er det flere aktører bare i Norge som driver med utleie. Blant de som har fått fart de seneste årene er Leid, Borrow & Style og Fjong.
Nylig satset også eiendomsmilliardær Ivar Tollefsen på utleie av friluftsutstyr.
Få har derimot en white label-løsning, slik Sharefox tilbyr bedriftsmarkedet. Det samme gjelder internasjonalt, skal man tro gründer Helland.
– Disse sirkulære prosessene diskuteres hyppig i styrerom. Når vi kommer med en ferdig digital løsning, har vi løst mange av problemene deres, mener han.
– Det er ikke så mange som gjør dette. Utleie er en tradisjonell industri, men vi digitaliserer og reduserer alle manuelle prosesser. Det er et spennende spenn mellom den eksisterende utleieøkonomien og nye konsepter innenfor eksempelvis retail.
Satser internasjonalt
Den forrige tilgjengelig årsrapporten til Sharefox viser at selskapet omsatte for drøyt 1,4 millioner kroner i 2020, som var det dobbelte av året før. Tallene for fjoråret er ikke helt klare, men ifølge Helland økte de årlige abonnementsinntektene med 2,5 ganger. Inneværende år er målet å doble igjen.
For å få til det, er det ekspansjon som gjelder. Og det er primært det de friske pengene skal brukes på; spesielt ansettelser innen salg og markedsføring, samt noen tekniske ressurser. Pengene skal vare «ut en gang i 2023».
Allerede har Sharefox sikret flere nordiske kunder, men det er de store markedene, som Tyskland og Storbritannia, som virkelig lokker Helland.
– Nå må vi bevise at vi kan ta dette internasjonalt, sier han.