Ingrid Garborg har tidligere jobbet i Xeneta og Dimention10. Nå er hun ny Head of Operations & Finance i Playpulse.

Hun har jobbet i flere tech-raketter, men aldri før med hardware. Nå er Ingrid Garborg sjef over hver minste detalj i vekstplanen til Playpulse

– Vi må kontinuerlig sørge for at prioriteringslista er oppdatert, sier Ingrid Garborg og deler suksessoppskriften.

Publisert

Når Playpulse-sjef Erling Magnus Solheim snakker om selskapets nyansatte «Head of Operations & Finance», trekker han frem hennes ekstreme doer-mentalitet. Selv er ikke Ingrid Garborg sikker på om det er utelukkende positivt.

– Noen ganger lønner det seg å ta seg tid til planlegging før man hopper på en oppgave, sier hun, men kan likevel forstå hvorfor det er en verdsatt innstilling.

Å jobbe i et selskap i vekst, handler om lagspill, mener Garborg. Du må ta din del, selv om det ikke nødvendigvis faller inn under din rollebeskrivelse, og deretter finne en løsning på problemet, enten på egen hånd eller i samarbeid med kollegaer.

Playpulse hentet nylig 16,5 millioner kroner etter et år med "heftig pivotering" under pandemien. Nå skal selskapet rulle ut en splitter ny ergometersykkel til bruk i eget hjem, der man med muskelkraft og presisjon driver et TV-spill fremover.

– Jeg har verken stått for ideen eller designet produktet vårt, men jeg skal være med å designe oppsettet som må til for å fasilitetere gjennomføringen av vekstplanene våre, sier Garborg som for lengst har lagt strategien for å få det til.

Hun har tidligere vært tett på veksten til Xeneta, som i sommer hentet 242 millioner kroner til en verdivurdering på 1,1 milliarder kroner. Garborg har også jobbet i Dimention 10. Selskapet ble tidligere i år kjøpt opp av finsk VR-gigant.

Ingrid Garborg, Head of Operations & Finance i Playpulse

  • 32, opprinnelig fra Nesodden, bor i Bjørvika
  • Utdanning: bachelorgrad i Europastudier fra NTNU og bachelorgrad i Øk. Ad fra Oslo Met

– Hva kan vi ikke lese om deg på LinkedIn?

– Er by far den svakeste på teamet i PedalTanks (vårt flagship-spill), men jobber med saken! Mer personlig: Glad i å jobbe, og glad i mennesker og liker å få mye ut av fritiden min, spesielt å gå fjelltur i inn-og utland. Og ikke minst: bading, vin og mat!

Altoppslukende følelse

Da Gaborg som 25-åring begynte å jobbe i Xeneta, var hun nervøs på vei til kontoret hver morgen i mange måneder. Hun så på alle de andre som så dyktige og målbevisste og var selv redd for å gjøre feil. En altoppslukende følelse, minnes Garborg, som tror mange med henne kjenner på dette som ung i arbeidslivet.

– De tabbene jeg husker best er bitte små, i retrospekt, men føltes kjempestore da. Men å brenne inne med en tabbe, er den verste følelsen. Si ifra, gå inn for å rette opp, ikke hold tilbake og dekk over, råder hun andre nå, syv år senere.

Garborg kom til Xeneta da de ennå bare hadde et par betalende kunder, og hun ble tildelt en bred rolle med ansvar for budsjettering og rapportering, blant flere ting.

Hun administrerte også det økonomiske og administrative oppsettet ved de utenlandske kontorene som etter hvert ble etablert i Hamburg og New York.

Da Garborg slutta i Xeneta for å jobbe i Dimension10, hadde organisasjonen bikket 90 ansatte fordelt på seks land, og de hadde årlige inntekter på cirka 6 mill. USD.

– Jeg er utrolig nysgjerrig, og det har passa meg godt å ha vært innom mye forskjellig, av arbeidsoppgaver og utfordringer, på kort tid, sier hun.

Tøffe tak

I Dimention10 var Garborg «Head of Operations & Finance». Rollen var blant annet rettet mot å bistå i arbeidet med å hente penger, og overbevise investorer om at det var riktig tidspunkt å satse på B2B VR-software, men 2020 ble et tøft år.

– Få eller ingen kundemøter kunne gjennomføres, og salget stagnerte. Kundene var på hjemmekontor, der de ikke lenger hadde tilgang til VR-utstyr, sier hun og forteller om interne permitteringer og tøffe tak før selskapet til slutt ble kjøpt opp.

Da hadde Garborg allerede bestemt seg for å jobbe i Playpulse.

– Ideen om å aktivere mennesker, både fysisk og mentalt engasjerte meg, og så titta jeg på markedspotensialet og konkurransesituasjonen og ble overbevist, sier hun, helt uten erfaring med verken salg av forbrukerteknologi eller hardware.

– Noe jeg fortsatt ser på som en spennende utfordring, sier Garborg.

Solide prosesser

Hun skal jobbe i kulissene, kjenne hver minste detalj best, slik at hun kan justere etter behov, og på den måten la daglig leder ha fokus på selskapets overordna strategi. Garborg sverger blant annet til solide prosesser for å få det til.

Da må helt grunnleggende ting være på plass, forteller hun, som lønn, cash inn og cash ut, og du må alltid se på cash-flow-konsekvenser av endringer som planlegges.

I samarbeid med alle involverte i en prosess, forsøker Garborg alltid å lage en tidslinje for å se hvilke oppgaver som må til for å nå x, y og z. På den måten blir det tydelig hvilke avhengigheter som dukker opp, og så kan oppgavene delegeres.

Hun understreker også viktigheten av å sette opp tydelige rammer, for eksempel et rapporteringsformat, som også lar seg skalere, slik at den konkrete planen kan håndteres etter hvert som kompleksiteten øker og nye komponenter legges til.

– Noe jeg selv finner utrolig viktig er å ofte gjennomgå prioriteringer med flere enn seg selv. Det hjelper å holde hodet kaldt og identifisere hva som er viktigst, når det ramler inn nye utfordringer kontinuerlig, sier Garborg og legger til:

– Dette er noe som holder meg mer fokusert og reduserer risikoen for misforståelser og uenigheter down the line, sier hun.

Prioriteringslista

Nå som pengekassen igjen er fylt opp, skal selskapet investere i talent, produksjonslinjer og spillutvikling, forteller Gaborg videre. Og foruten kapital, krever dette arbeidet et fokus på å stable riktig komponenter til riktig tid.

Det være seg å ansette flere utviklere som kan ferdigstille software-innholdet i sykklen, et hardware-team som jobber tett på produsenter og leverandører i Taiwan og Kina - og ikke minst; å skape et engasjement rundt produktet.

Forhåndssalget av syklene har ifølge Garborg gått etter planen så langt, men det er først i 2022 at de vil være i bruk hjemme hos kundene. Også her bygger teamet viktige produksjonslinjer, som igjen skal fungere etter hvert som volumet øker.

Ovennevnte administrative rammeverk er Garborgs hovedansvar, summerer hun.

– Det er alltid mange «problemer» som skal løses for et selskap i vekst. Vi må kontinuerlig sørge for at prioriteringslista er oppdatert; hva må løses nå, og hva kan, og burde vente, sier hun og legger til:

– Det ligger mye bakenforliggende administrativt arbeid knytta til å selge og ansette i flere land, og sørge for at man har kontroll over puslespillet man har lagt på veien, sier Garborg og viser til at de har ansatte i Oslo, Trondheim, Spania og straks USA, og at selskapsstrukturen må tilpasses alle markedene de opererer i.

Mange tråder

Garborg nevner videre en HR-funksjon, som må bygges for å kunne doblet teamet på kort tid og logistikk-planlegging, som må matche volum og tidsfrister.

Nye destinasjoner skal også legges til, betalingsløsninger og cash-håndtering skal fungere sømløst for å holde styr på cash-flow og å planlegge for riktig tidspunkt for investeringsrunder, i tillegg til å holder aksjonærer oppdatert og betrygget.

– Det er mange tråder som skal knyttes sammen for å drive et selskap, alltid, og i et såpass nytt og lite selskap kommer det nye tråder til kontinuerlig. Min jobb er å holde disse sammen, så godt det lar seg gjøre, sier Garborg.

Voksesmerter

Hun vet imidlertid godt hva det innebærer å ha voksesmerter på et lite team som tar steget ut av landet.

– Det at jeg alltid har jobbet for selskaper hvor man i perioder ikke vet om man har en jobb om seks eller tre måneder, eller to uker, har nok gjort at jeg takler den påkjenningen det kan være bedre enn mange andre, sier Garborg.

Hva er det viktigste du har lært?

Hvor vanskelig det kan være å bygge og holde på en god selskapskultur og hvor risikabelt det er å bygge altfor mye rundt enkeltindivider i et selskap. Det gjør selskapet mer sårbart om du har for mange "uerstattelige" ansatte, sier hun.