logistikk

Nora Rieber-Mohn har tatt Zoopit fra startup til etablert bedrift. Dette er målene for 2022

Nora Rieber-Mohn tok over sjefsstolen da Schibsted kjøpte gründere ut av Zoopit. Nå sier hun logistikk-selskapet går inn i en ny æra, og ambisjonene aldri har vært større.

Administrerende direktør i Zoopit, Nora Rieber-Mohn.
Publisert

Logistikk-plattformen Zoopit ble startet av gründerne Trygve Grimnes, Arne Kvale og Shafi Adan i 2013.

Selskapet startet med å tilby rask hjemlevering - så raskt som 60 minutter, ved å utvikle programvare som kunne utnytte ledig kapasitet hos eksisterende budbilselskaper.

Grunnet lite økonomi i rask hjemlevering på den tiden og selskapets ønske å om fokusere smalere, gikk Zoopit over til å være et rent teknologiselskap i 2017. Dette hadde ønsket effekt, og Zoopit oppnådde positive økonomiske resultater.

I starten av 2020 ble gründerne kjøpt ut av Schibsted og NorgesGruppen. Schibsted eier nå 75 prosent av selskapet. Norgesgruppen eier resterende 25 prosent.

Fjoråret var en stor suksess for selskapet, forteller Nora Rieber-Mohn, som tok over lederstolen da Schibsted kjøpte selskapet.

– Zoopit har i 2021 doblet antall ansatte fra seks til 12 fulltidsansatte. 2021 gikk ut på å strømlinjeforme prosesser og software for internasjonal vekst. Zoopit lanserte også sin splitter nye sjåførapp på tampen av 2021, som høster stor interesse internasjonalt, sier Rieber-Mohn.

– De siste to årene har hovedfokuset vært å gjenoppbygge og styrke teamet og forberede teknologiplattformen for vekst, samtidig som antall leveranser som plattformen gjennomfører har vokst med 320 prosent på samme tid, sier hun.

Veksten er drevet av flere megatrender

Hjemlevering og «last mile» er en trend som Zoopit har tjent godt på de siste par årene, ifølge Rieber-Mohn.

– I 2013 var få interessert i å betale for å få varen hjem, nå har dette snudd helt. Pandemi, restriksjoner og nedstengninger har endret adferdsmønster for mange mennesker både privat og i jobbsammenheng, sier hun.

Hun forteller at antall nettbutikker og tilhørende salgsvolum er stadig økende for Zoopit.

Det Schbisted-eide selskapet er ikke den eneste logistikk-«startupen» som har tjent godt på disse trendene. Både Oda, Foodora, Porterbuddy har de siste to årene vokst kraftig.

I tillegg har stadig flere aktører kastet seg over, blant annet PickApp og Easy2You.

Plattformen til Zoopit støtter i dag leveringsprosessen fra bestillingsgrensesnitt, ruteplanlegging og optimalisering, til sjåførapp for utførelse og dashbord for sanntidsinformasjon over transporten og KPI-er.

Zoopit støtter automatisk kommunikasjon og kundeoppfølging underveis under transporten, både for store grossister, levering av dagligvare og andre netthandelsleveranser.

Eksisterende og potensielle kunder av Zoopit er typisk store retailere eller grossister med betydelige transportkostnader knyttet til levering av varer og produkter, samt krav til servicenivå på leveransene, inkludert Bama, Interflora og Princess.

– For noen bedrifter handler dette om at omsetning flyttes fra et eksisterende segment til et annet, mens det for andre representerer et helt nytt segment og satsningsområde. Felles for disse bedriftene er at de vil få økte kostnader, administrasjon og utfordringer knyttet til transport og logistikk, sier Rieber-Mohn.

Vil ta betydelig markedsandeler i Norge og internasjonalt

Selv om 2021 var et godt år, forteller Rieber-Mohn at det er 2022 markerer starten på en ny æra for Zoopit.

– Vi har fra oppstarten tatt steget fra å være en ambisiøs oppstartsbedrift til en etablert bedrift med en velfungerende løsning i drift med betalende kunder. Vi har fått innpass hos Innovasjon Norge sitt Accelerator program i 2022 der vi skal finpusse salgsprosessene våre, som spennende selskaper som Tibber og MiniMeis har gjort tidligere, sier Rieber-Mohn.

– Vår ambisjon videre er en omsetningsvekst på 30 prosent, der vi i et voksende segment tar betydelig markedsandeler både i Norge og internasjonalt. I tillegg til omsetningsveksten for 2022, er ambisjonen også å doble antall kunder, noe som vil bidra til omsetningsvekst i årene som kommer, sier hun.