UTELIV

Kjendistung investorliste spytter 10,8 millioner i et selskap som mener de ikke har noen konkurrenter og et "uendelig" markedspotensial

— Vi har opplevd treganger vekst i årlige gjentagende inntekter (ARR) så langt i år, sier CEO Daniel Harper.

Fra venstre. Pål Dahle, utvikler, Jonas Andersen CFO, Daniel Harper, CEO (foran), Endre Hauge Paulsen, CTO, Fredrik Sande CMO, Mats Stensland Elvestuen, salg. .
Publisert Sist oppdatert

Selskapet Waved har nylig hentet 10,8 millioner kroner fra en rekke kjente startup-investorer. Selskapet ble ved emisjonen verdsatt til 50 millioner kroner før pengeinnskytelsen.

Blant investorene som tegnet seg for aksjer, finner vi en rekke kejnte navn:

Wiski Capital: (Øystein R. Skiri og Gustav Magnar Witzøe), Alligate med Montin, Brødrende Jensen og R8. Boitano, Magnus Valmot i Platoo (tidligere CEO i Ardoq), Joachim Wille, tidligere eier av Lydrommet, er med.

Stonehaven med David Baum er også på aksjonærlista, og det samme er kvadruppel-gründer Chris Moen fra Breyta (tidligere gründer av Teston).

Derfor investerer de

—Var det vanskelig å hente penger i disse tider?

—Vi brukte tid på å bli kjent med investorene, og vi ville at de skulle føle at de hadde tilstrekkelig tid til å bli kjent med oss. I tillegg til kapitalen har det vært viktig å få med oss strategisk gode investorer, sier daglig leder Daniel Harper til Shifter.

—Hvor lang tid tok det å hente pengene?

—Vi startet dialogen mot slutten av fjoråret. Rundt påske i år, hadde vi landet ganske bra på hvem som skulle være med, og etter det har det vært mer formaliteter.

—Hvorfor tror du de investerer i dere?

—Min oppfatning er at de ser et behov som vi fyller. Selv om det enda er moderate tall og vi er en startup, så har vi bevist ganske mye med tanke på coronasituasjonen. Vi ser en helt annen hastighet i adopsjonen av produktet vårt etter påske, som også har vært vår hypotese gjennom denne perioden.

3x i årlige gjentagende inntekter i år

—Hvilke resultater kan dere vise til?

— Vi har opplevd tre ganger vekst i årlige gjentagende inntekter (ARR) så langt i år. Vi begynner å få en tydelig markedsposisjon i Norge, og vi merker at kundene har hørt om oss når vi tar kontakt, som viser seg i kortere salgssykluser og økt etterspørsel.

—Hva er produktet?

—Målet vårt er at det alltid skal være best mulig atmosfære hos kundene våre, som er hoteller, restauranter og andre sosialiseringspunkter. Vi gjør dette ved å regulere musikkvolumet automatisk etter energinivået i lokalet.

—Hvor mange kunder har dere?

—Rundt 40.

—Hva er en typisk kunde?

—Den typiske kunden er en restaurant av en viss størrelse og hoteller.

—Hva koster produktet?

—Prisen øker med areal, kompleksitet og behov. Et mindre sted betaler mindre enn et hotell med flere soner. Enkelte kunder har etterspurt produktet vårt i svømmehaller, bowlinghaller osv, jo mer komplekst bildet er, så vil det påvirke prisen.

—Hva er en typisk pris på en typisk kunde?

— Vi har ikke gått ut offentlig med pris ennå. Vi er først i markedet, så vi jobber med prismodellen fortsatt.

—Er det grunn til å tro at dere har en lavere pris nå, i pilotfasen, enn det den vi bli på sikt?

—Vi har sett at prisen øker etter hvert som produktet modner, så det er en rimelig antagelse. Jeg vil også presisere at en god del av kundene våre er mer enn pilote-kunder.

Ingen direkte konkurrenter

— Har dere konkurrenter?

—Ingen direkte konkurrenter til det vi gjør nå. Ingen, så vidt jeg vet om, som bruker data til å regulere musikkvolum, så det er et åpent marked. Vi vet at noen av kundene har testet ut noe som ble utviklet på 80-tallet, men de bruker ikke det lenger.

—Hvorfor skal akkurat dere lykkes?

—-Sammensetningen i teamet, i tillegg til at vi har en «first mover advantage». Vi sitter også med gode investorer som har gjort mye bra tidligere og kan hjelpe oss å unngå en del feller.

Markedspotensialet

—Hva er markedspotensialet?

—Du kan telle antall restauranter i USA og så gange det opp med prisen.

—Men hva sier dere i deres investordeck er det totale adresserbare markedet (TAM)?

— Hvis vi ser på serveringsbransjen (hoteller, barer etc.) anslår vi en TAM på 40 milliarder euro. Vi ser også på andre aktuelle markeder, som eksempelvis kjøpesentre og handel for øvrig. Når vi skal inn i disse markedene, vil TAM øke betraktelig.

Gå til marked-strategien

—Hva har vært gå-til-marked-strategien deres?

—Vi startet med å finne «early adapters» innen restaurantbransjen. Folk som vi vet har hatt lyst på dette lenge. Vi har fokusert på å gjøre dem fornøyd og så har de referert oss videre. Restaurantmarkedet består ofte av grupper som har mange steder. Det å bevise at noe fungerer ett sted i gruppen gjør det lettere å gjøre oppsalg andre, også fordi vi har interne «champions».

—Videre?

—Vi har en by-for-by-tilnærming. Disse restaurantgruppene strekker seg også på tvers av landegrenser, så det vil hjelpe oss med å ekspandere internasjonalt.

—Største utfordring?

—Skalering. Det handler om å kunne levere til etterspørselen vi opplever. Vi har ikke lenger problemer med komponentleveranser, men installering av systemet krever hjelp fra en tekniker hos oss. Men visjonen er at det skal være plug and play for kunden selv.

—Hvor er dere om tre år?

— Da har vi godt fotfeste og er markedslendene i Norden, som er lønnsomt. Vi har også et godt fotfeste i Storbritannia og har en tydelig plan for hvordan vi beveger oss til det amerikanske markedet.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*