Per Harald Borgen (medgründer) Sindre Osen Aarsæther, (daglig leder og medgründer) og Alexander Alemayhu, (utvikler) tilbyr en plattform for ulike kodekurs. Løsningen kombinerer video og interaktive oppgaver. Foto: Scrimba

Kom inn på «verdens beste» akselerator, endret forretningsmodell, og nå er Scrimba lønnsomme

Norske Scrimba deltok på Y Combinator, som er regnet som verdens beste akselerator. Snart skal de pitche for noen av USAs viktigste investorer.

Publisert

Airbnb, Stripe, Coinbase, Dropbox og Instacart er bare noen av de mange kjente selskapene som har vært gjennom denne akseleratoren.

Kun 200 selskaper av 12.000 søkere får bli med, og i sommer kom norske Scrimba gjennom nåløyet - etter fjerde forsøk.

Neste uke er de klare for programmets «demo day», hvor de skal presentere selskapet foran Nord-Amerikas største og viktigste investorer.

– Det har vært helt rått og ganske intenst. Dette var første gang de kjørte Y Combinator (YC) digitalt, så vi har vært mye på Zoom og Slack gjennom sommeren, sier gründer i Scrimba, Per Harald Borgen, til Shifter.

Scrimba har utviklet en plattform for å lære å programmere. Løsningen kombinerer video og interaktive oppgaver, og skal være en helt ny måte å lære å kode på. Selskapet ble grunnlagt i 2016 av Borgen og Sindre Olsen Aarsæther. De har også i senere tid fått med seg Frode Jensen, som var med å etablere Socius, som medgründer.

Scrimba har blant annet investorer som Nordic Makers, StartupLab og Alliance Venture i ryggen.

Den nye forretningsmodellen førte til lønnsomhet

Borgen forteller at de under YC-programmet deltok i en gruppe med var ledet av folk som tidligere har vært med å starte selskaper som Yahoo og Twitch.

– Vi må stå ansvarlig overfor gruppen annenhver uke med de målene vi har satt oss. Det har fått oss til å løpe mye kjappere enn vanlig. Vi har gjennom dette programmet hatt vår største lansering, som er en abonnementsmodell, sier han.

Tidligere har de solgt kurs enkeltvis, og Shifter har blant annet skrevet om deres inntektsvekst. Men med en abonnementsmodell får de nå gjentakende inntekt.

– I løpet av en måned etter lanseringen har vi nå 45.000 dollar i gjentakende inntekt, som gjør at selskapet vårt er lønnsomt. Det er en mye bedre modell enn å selge kurs enkeltvis og vi får en mer forutsigbarhet i våre inntekter, sier han.

Merker effekten allerede

Nå venter den legendariske «demodagen» til YC, hvor de kun samler de ypperste amerikanske investorene.

Da det norske selskapet Konsus (nå Superside) deltok på YC og den påfølgende «demo day» fikk de blant annet en investering fra investeringsselskapet til Slack på 1,7 millioner kroner.

En del av pakken ved å være med på YC, er en investering på om lag 1,5 millioner kroner, som blir gjort om til aksjer etter neste emisjon.

– Vi har allerede mottatt interesse fra investorer. Vi merker effekten av å ha deltatt allerede. Men siden vi nå er lønnsomme, har vi ingen hast. Nå ser vi etter de riktige investorene som kan hjelpe oss videre, sier Borgen.

Han kan ikke gjøre annet enn å anbefale YC på det sterkeste til norske startups.

– Man blir veldig presset til å løpe fort. Vi får ta del i et «community» med ekstremt flinke folk, og ikke minst så nyter man godt av brandingeffekten YC gir. Det merker vi allerede på interessen fra investorer, sier han.

Dette har de lært

Opprinnelig var tanken at Scrimba skulle være en åpen markedsplass, hvor brukerne lagde kurs som kunne selges på plattformen.

– Vi trodde vi bare kunne lansere Scrimba, og produktet skulle være så fantastisk at det fikk vekst. Men det vi innså, var at vi måtte kuratere innholdet og skape det selv. Først da fikk vi fremgang. Vi måtte kickstarte det selv, og ethvert kurs vi har tatt i den retningen, hvor vi gjør kursopplevelsen mer omfattende, har ført til større suksess, sier han.

Han er blitt overbevist om at selv små selskaper fra Norge kan utfordre de største som har flere millioner dollar i finansiering. Visjonen deres er nå å skape en skole som er like bra som Stanford - til prisen av et treningssentermedlemsskap.

– Vi har lært at vi må tro på oss selv og tro på at vi kan gjøre det på en bedre måte enn konkurrentene. Hvis man satser hardt og fokusert nok, så kan man få det til.