coworking
«Kreativ-teknologiens hjem» har lagt den tunge tiden bak seg, og henter inn tidligere Voi-profil som ny sjef
– Vi gikk fra å lure på om dette kom til å gå, til å kjenne at «dette gikk», sier gründer Anniken Fjelberg, som forteller om «et veldig godt år». Nå skal Pira Thiru skape ny vekst for 657 Oslo.
Det var stor rift om stillingen som ny daglig leder for 657 Oslo, med over 50 søkere. Blant de fire finalistene var det altså Piraveen Thiruketheeswaran, mer kjent som Pira Thiru, som sto igjen til slutt.
Det viktigste i ansettelsesintervjuet var å gjøre rede for hva som kunne være et godt vekst-case.
– 657 har etablert seg som «home of creative tech». Men hva vi skal bygge videre oppå det som allerede ligger her kommer til å være mitt fokus fremover, sier Thiru, som kommer fra stillingen som vekstsjef i Startup Migrants.
Han tar over etter Anine Willums Karp, som har sagt opp sin stilling etter seks år i og rundt 657-systemet for å prøve seg på nye områder.
Et veldig godt år
Thiru kommer til et selskap som har stablet seg på beina og fått opp farten videre etter noen ekstremt krevende pandemi-år. Shifter har tidligere skrevet om hvordan koronatiden holdt på å ta knekken på coworkingspacet. Dersom det ikke hadde vært for offentlig støtte fra Oslo kommune og Innovasjon Norge, samt en velvillig gårdeier i Heimstaden, hadde 657 vært borte i dag, tror gründer Anniken Fjelberg. Nå beskriver hun 2022 som et «veldig godt» år innholdsmessig og med en stabil økonomi. Omsetningen går mot 12 millioner kroner i år, med en margin på to til tre prosent.
– Vi har noen barduner som gjør at vi står godt i det, selv om det blir litt rufsete fremover.
Coworking-spacet har aldri vært så fullt som nå. Tidligere i høst arrangerte 657 Oslo en stor 10-årsfest med over 400 mennesker til stede, med en trygghet om at det verste ligger bak dem, eller som Fjelberg selv uttrykker det:
– Vi gikk fra å lure på om dette kom til å gå, til å kjenne at «dette gikk».
– Man vet jo aldri helt hva fremtiden vil bringe, men jeg kjenner meg veldig trygg på at vi vil klare å stå i det som dukker opp fremover når vi har klart å komme oss gjennom de siste årene med spunting i bakgården i forbindelse med en byggeprosess etterfulgt av en pandemi, sier Fjelberg.
Voi-pioner
Thiru har bakgrunn fra Sonos, før han gikk til Libratone, et dansk hifi-selskap, der han var i tre år. Siden har han vært involvert i The Human Aspect, der han bidro til å finne en bærekraftig forretningsmodell for «mental helse»-organisasjonen som ble startet av Jimmy Westerheim.
Thiru var også med å rulle ut sparkesykkelselskapet Voi i Norge – i en til tider stormfull situasjon. Han var første ansatt i Norge og ledet etter hvert et team på 40 personer bestående av driftsledere, markedsføring, ledere, kjøretøymekanikere og andre ledere på mellomnivå. Han lykkes med å få Voi lønnsomt i Norge iløpet av det første året, før han gikk videre for å lansere Hedvig Forsikring i Norge.
– Du skal jobbe med vekst også på 657. På hvilke områder ser du for deg vekst?
– Jeg har allerede gjort meg opp noen tanker, men dette må selvfølgelig samkjøres med styret og mitt nye team når jeg starter i januar. Vi skal ikke vokse for vekstens skyld. Vi må sammen finne ut av hva økosystemet nå trenger og hvilke ting vi vil satse på de neste årene. Men som sagt handler det både om å finne måter å vokse på, og stabilisere forretningsmodellen.
– Det sier seg selv at digitalisering vil være noe av svaret her. Samtidig vet jeg at man har sett på tilstøtende områder til eksisterende nedslagsfelt (creative tech), som det har vært kjørt noen piloter på i 2022. Det skal bli spennende å utforske dette også.
Jobber for mangfold
I Startup Migrants har han jobbet for å få flere med minoritetsbakgrunn til å bli gründere.
– Hvordan vil du beskrive mangfoldet i startup bransjen?
– Det er jo et vanskelig tema, men startupmiljøet er mye bedre enn for ti år siden. Det er alltid rom for forbedring. Det er blitt enklere å bli en del av miljøet, det ser vi her på 657 der det er mye mangfold både i kjønn og i bakgrunn, men vi må jobbe for å åpne dørene for enda flere.
For ham handler det om å synliggjøre startup-veien, slik han gjør som en av bidragsyterne i det nyoppstartede startup senteret i Stovner bydel.
– Det er ikke fordi alle skal bli gründere, men de skal vite at det kan være en mulighet.
– Det kan jo være litt innavl-aktig i startupmiljøet?
– Man kjenner jo igjen folk fra event til event, og det er på godt og vondt.