Netthandel
Mens Askeladden starter med gruppekjøp for å gi lave priser, er denne gründeren allerede i gang
Michael Lybek i Tipio har allerede solgt kjoler for 690 000 kroner på 15 minutter. Nå ønsker han startupfabrikken velkommen i gjengen.
Tidligere i sommer ble det kjent at Askeladden & co starter en norsk kopi av den kinesiske gigasuksessen Pinduoduo, der vanlige folk kan få lave priser på alt fra mat til elektronikk ved å handle direkte fra produsent gruppevis.
Digitale gruppekjøp er imidlertid ikke noe helt nytt her i den vestlige verdenen heller, og ulike forsøk er gjort med mer eller mindre hell her i Norge siden internettets vugge på 90-tallet. Tipio har det siste året seilt opp som et av selskapene som kan ha knekt koden, men med mest suksess med en litt annen vri enn Askeladdens Bandit.
– Vi synes det er veldig kult at en seriøs og dyktig aktør som Askeladden hopper inn i det raskt voksende gruppekjøpsmarkedet, sier administrerende direktør og gründer Michael Lybek.
Han mener konkurranse er bra.
– Vi gleder oss til å se hvordan de løser det, og jeg tror de også vil møte på mange utfordringer.
Møtte medgründer på Power-butikk
For det har ikke vært noen lett reise siden gruppekjøpsgründer Lybek møtte medgründer Jan Johannessen på Power Klingenberg i 2017.
– Jeg var salgsleder på Power Klingenberg, og ønsket å starte noe for meg selv, men jeg hadde ikke noe nettverk. Samtidig kom jeg tilfeldigvis i prat med en kunde rett før vi stengte. Han fortalte at han jobbet litt med startups, investeringer også videre. Så endte det med vi at vi møttes på en restaurant på Aker Brygge og prøvde å finne ut hvordan vi skulle jobbe sammen, sier Lybek.
Uten å ha et produkt eller penger var Lybek likevel rask med å slutte i jobben på Power, og begynne gründerreisen for å skape et gruppekjøpsprodukt.
– Vi hadde ingen kapital og sluttet altfor tidlig i jobben. Det ble to lange år uten lønn eller noe. Investorene ville se et produkt, og vi hadde ikke penger til å lage et produkt, sier han.
Heldigvis fikk de til slutt Svein Anders Tunheim, tidligere medgründer og teknologisjef i Geir Førres Chipcon. I tillegg kom tidligere GroupM-sjef Martin Bentzen inn på eiersiden. Innovasjon Norge støttet også prosjektet finansielt.
Måtte snu
Selv om de endelig hadde klart å skaffe kapital, var det flere utfordringer i vente da de lanserte gruppekjøpskonseptet i oktober 2020.
– Til å begynne med fikk vi enormt trykk fra forbrukersiden uten noe markedsføring, men det var en utfordring å få inn kvalitetsbedrifter. I tillegg var det et vanskelig teknisk system.
Han forteller at de undervurderte produsentenes vilje til å bruke masse energi på å selge direkte til brukere. Noe som stemmer godt overens med analysene Tipio har gjort om hvorfor en rekke gruppekjøpsaktører har feilet siden tidlig 1990-tall.
– En viktig del fra våre funn er at svært få har klart skape en god balanse og vinn-vinn mellom kundene og bedriftene. Dette er noe vi har fått erfare selv da vi lanserte vår første vri på gruppekjøp-konseptet, sier Lybek.
Utfordringene ble rett og slett for store, og i år bestemte selskapet seg for å starte helt på nytt. Med langt mer hell denne gangen.
– Det var for vanskelig å få til så vi bestemte oss for å “kill your darling” litt, og begynte rett og slett på nytt. Vi lanserte plattformen i mai 2021, og takk gud for det. Dette endret alt.
Med det nye systemet kan 6.5 millioner bedrifter globalt koble seg opp på under et minutt.
Satser på live shopping
I tillegg så gründerne at en annen form for gruppekjøp var populært, nemlig «live shopping». De lanserte dette som en tilleggstjeneste den 29. juni gjennom et samarbeid med influenser Martine Lunde og fashion-butikken Kouture.
– Dette er et konsept som ble lansert i Kina i 2015, og nå står det for 20 prosent av all netthandel der. «Live shopping» skaper et helt annet engasjement, ifølge McKinsey vil 10 til 20 prosent av netthandel i verden foregå gjennom slik shopping.
Etter å ha solgt kjoler for 690 000 kroner på 15 minutter, er Tipio klare for å satse videre på «live shopping».
– Vi vil legge all trykk på «live shopping» nå. Etter samarbeidet med Martine Lunde har vi nå fått et enormt trykk fra bedrifter og influensere. Til nå er vi de eneste i Norden som tilbyr en fullservice-tjeneste, hevder Lybek.
Med fullservice-tjeneste menes det at Tipio hjelper med alt som oppsett, rigg, manus,
Skal hente penger
Tipio rigger seg nå til videre ekspansjon.
– Vi ønsker uten tvil å skalere dette globalt, og skal jobbe på å spreng med å fortsette å bevise at gjengen vi nå har samlet er dyktig. Vi har fått Adsale, et av de største influencerbyråene i Norge, med på eiersiden.
Etter samarbeidet med Martine Lunde har Tipio fått utrolig mange henvendelser, ifølge Lybek. I motsetning til før da det var mye jobb i å ta kontakt med ulike produsenter.
– Senest måtte vi si nei til en større kunde fordi vi ikke hadde kapasitet.
Planen nå er også å hente kapital for å bygge tjenesten videre og kunne håndtere enda flere produsenter på plattformen.