ai
Microsoft-sjefen tror SaaS-æraen er over. Dette sier arvtakerne
Janne Aas-Jakobsen og Consigli har bygget en AI-agent, mens Murshid Ali posisjonerer seg for å pumpe ut AI-løsninger. Viking Venture-partner Erik Fjellvær Hagen tror SaaS vil komme styrket ut.
– Endelig er det noen som setter det i system, sier Consigli-gründer Janne Aas-Jakobsen fra sitt nokså ferske London-kontor.
Hun viser til Microsoft-sjef Satya Nadella, som i en fersk podcast med den legendariske VC-investoren Bill Gurley, spår at AI-agenter kommer til å erstatte nesten alle SaaS-selskaper fremover.
Ifølge Nadella er SaaS-perioden, etter å ha dominert tech-verdenen de siste tiårene, kommet til veis ende.
Det er kanskje ikke så overraskende at han tror dette, ettersom han har satset en stor slump av Microsoft-sjetongene på AI. Bare i inneværende 12-månedersperiode er selskapet, som tidlig tok en strategisk eierpost i OpenAI, godt i gang med å investere 80 milliarder dollar i datasentre og infrastruktur. Det tilsvarer 900 milliarder kroner, eller rundt to år med norske helsebudsjett.
Analysen hans bygger på å bryte et SaaS-selskap ned til sine minste bestanddeler. Nesten uansett hvilken nisje de tar for seg, om det er CRM, HR, ERP-systemer eller prosjektstyring, er selskapene i sin essens såkalte CRUD-databaser (Create, Read, Update, Delete) med en form for forretningslogikk på toppen. Nadella er overbevist om at dette topplaget vil tas over av AI. At Microsofts egne apper, som for eksempel Word og Excel, står midt i skuddlinjen, er han åpen på.
I Microsofts-sjefens hode vil disse applikasjonene fortsatt eksistere, men en AI-løsning vil utføre oppgavene for brukerne - om det er med Excel eller programmeringsspråket Python eller begge deler. Alle deler av systemene som har krevd en form for planlagt handling, enten det er arbeidsflyter, beslutninger eller automasjon, vil utføres av AI-agentene.
– AI-agentene kommer ikke til å diskriminere mellom programmene i bakgrunnen. De vil oppdatere mange databaser samtidig og all datalogikk vil utføres av AI-laget, konkluderer han.
Consigli som AI-agent
For Aas-Jakobsen, som har utviklet det som kan sies å være en AI-agent for prosjektering innen bygg- og anlegg, ble utspillet en øyeåpner.
Produktet deres utfordrer en av verdens største SaaS-selskaper, Autodesk, ved at man i prinsippet kan be AI om å gjøre hele prosjekteringsjobben, og så trenger man ikke en gang følge med på prosessen.
Ut i andre enden kommer et ferdig prosjektert bygg som flere av Consiglis brukere har konkludert med er forprosjektmodeller, av minst like høy kvalitet som om mennesker skulle gjort det. Selskapet la nylig om til en ny lisensmodell, hvor kunden nå abonnerer på en «selvprosjekterende ingeniør».
– Tankene fra Nadella er ikke egentlig nye, men de gir en god rettesnor for hvordan vi skal forholde oss til brukergrensesnitt og brukerne fremover, sier hun.
I dag ligger mesteparten av det private og offentlige Norges databaser i skyløsningene til enten Microsoft (Azure) eller Amazon (AMZ). Aas-Jakobsen kan se for seg en fremtid hvor AI-agenter har tilgang til disse, og enten i form av dialog (chat) eller kanskje som en forespørsel gjennom epost, utfører alle tenkelige oppgaver for eierne av databasen, enten det er et departement, en kommune, eller et oljeselskap.
– Her ligger det så klart store muligheter for de store techselskapene, sier hun. – Det store spørsmålet er om de velger å gå etter vertikalene selv og hvor fort de gjør det, eller om de er fornøyde med å kontrollere infrastrukturen, som databasene, språkmodellene og de generelle «copilot-tjenestene».
Vertikal AI > 10X SaaS
I det som omtales som verdens ledende akselerator, Y Combinator i San Francisco, er de overbevist om at vertikale (som i en bransje) AI-agenter er en enorm mulighet for gründere. De anslår at summen av slike selskaper kan bli mye større enn SaaS noen gang var, opptil 10 ganger så stort faktisk.
I en podcast diskuterer flere fra Y Combinator-teamet hvordan AI kommer til å erstatte både programvare og kostnader til arbeidskraft. Ifølge teamet er vi nå der at man kan snakke om AI-agenter som erstatter hele team og funksjoner. De tror ikke tech-selskapene nødvendigvis vil jakte på nisjene ettersom de unnlot å gjøre det under SaaS-bølgen, kanskje i frykt for å komme på kant med konkurransereglene.
Aas-Jakobsen har vanskelig for å se for seg at det skal oppstå en monopolsituasjon av utviklingen.
– Samfunnet vil ikke akseptere det. Det kan vel kanskje bli en konsolideringsfase, men det er fortsatt vanskelig å si noe sikkert om det nå, sier hun.
Her kommer AI-fabrikkene
En av dem som har tatt konsekvensen av disse trendene og er så sterk i troen at han har startet et selskap i tråd med dem, er seriegründer Murshid M. Ali. Ikke ulikt Askeladdens nye AI-fabrikk, med Celsia-gründer Petter Reistad, skal Supercompany bygge vertikale AI-selskaper på løpende bånd.
– Det er nok mye sant i disse spådommene, sier han. – Med små og kompakte team og på grunn av språkmodellene som har blitt så bra, kan applikasjoner bygges svært raskt i dag.
Han forteller at han og teamet brukte flere år på å bygge finans-plattformen som er blitt det børsnoterte fintech-selskapet Huddlestock.
– I dag kan slike ting bygges på en tiendel av tiden.
Da er det distribusjon (salg, relasjoner, markedsføring), og hurtighet som er nøkkelen til å ta markeder, forklarer han.
– Kunstig intelligens må spisses og presenteres som et spesifikt produkt for å løse konkrete oppgaver.
Samtidig peker han på at utfordringen her er at lønnsomheten kan bli kortvarig.
– Høy inntekt til å begynne med, så oversvømmes markedet av konkurrerende løsninger, og inntjeningen går ned. Da gjelder det å finne flere produkter, for eksempel rettet mot samme bransje, og bygge løsninger som kommer kunden til gode.
Viking Venture tror etterspørselen styrkes
Partner i det som trolig er landets mest aktive SaaS-investor Viking Venture, Erik Fjellvær Hagen, tror AI og bruk av AI-agenter er positivt for etterspørselen etter B2B SaaS produkter, og vil øke verdien på B2B SaaS selskaper.
– Dette ser vi allerede i flere av våre porteføljeselskaper som utvikler AI inn i sine produkter, slik som hos Attensi som bruker AI til å simulere treningssituasjoner for ansatte eller LeadDesk som bruker AI for å øke produktivitet for kundekontaktsentre, sier han.
Investoren minner om at teknologiskifter tar lang tid, og at mye programvare faktisk enda ikke er løftet opp i skyen.
– Vi fokuserer på å investere i programvare som er kritisk for kundene med høye byttekostnader, og vi tror slike selskaper vil få veldig god verdi av å bruke AI-teknologi til å løfte sine produkter ytterligere, snarere enn å bli erstatte av AI-agenter også på lang sikt.