Teamet i Motimate.

Motimate henter 30 millioner. Emisjonen overtegnet og gründerne kjøper seg opp i selskapet

Nå vil de også tilby løsningen i konsumentmarkedet.

Publisert

Motimate tilbyr en digital løsning til bedrifter for internopplæring og kommunikasjon, og hjelper selskaper med å trene opp de ansatte inne ulike områder, via en app eller på web.

De har blant annet DNB, Skatteetaten, Varner-gruppen, TV 2 og Jernia på kundelisten.

Selskapet har også kjente investorer som Rema 1000, Aller Media, Investinor og Stayer Invest i ryggen. I sommer lukket selskapet en emisjon, hvor kun eksisterende investorer deltok. Gründerne kjøpte seg også kraftig opp.

—Når gründerne lener seg så kraftig inn i emisjonen slik at vi bare får halvparten av det vi ønsket, forteller det alt om egen tro på selskapet og den videre veksten. Selskapets løsning er viktig for våre kunder i kommunikasjonen med sine ansatte, men ingenting slår et godt team. Vi gleder oss til de kommende år hvor vi forhåpentligvis får muligheten til å bli en noe større eier, sier investeringsdirektør i Investinor Patrick Sandahl.

— Hva er selskapet verdsatt til nå?

—Det ønsker vi ikke å være eksakte på, sier Rolf Risnes, medgründer og daglig leder av Motimate.

Forrige gang Shifter skrev om Motimate, i juli 2019, hentet de 16 millioner og var verdsatt til nesten 70 millioner kroner.

Han forteller at gründerne etter siste emisjon sitter på omlag 15 prosent av aksjene.

Ifølge tall fra Proff.no, hadde gründerne til sammen 10,88 prosent av aksjene før emisjonen.

Sterk vekst under Corona-krisen

Sommeren 2019 hadde selskapet en kundebase på 70 selskaper og 50.000 brukere. I løpet av de siste månedene har imidlertid kundemassen nesten tredoblet seg og Motimate tilbyr nå løsningen til over 160 ulike selskaper med mer enn 150.000 brukere i 39 land.

Bruken av Motimate har økt med 167 prosent de siste fem månedene. Nå gjennomføres det mellom 4.000 og 6.000 kurs i Motimate hver eneste dag, forteller produktdirektør Lars-Petter Windelstad Kjos.

—Vi ser at løsningen vår kan implementeres raskt, og vi har nå mange eksempler på kunder som har klart å nå ut med ny kompetanse og kunnskap på svært kort tid. Det er i stor grad takket være hvor enkelt det er å lage og publisere kurs. Når vi videre ser at 90 prosent av bruken er via mobil-appen så understreker det viktigheten av at en digital læringsløsning må være enkel, tilgjengelig og intuitiv å bruke, sier Windelstad Kjos.

Derfor vokser de

— Hva tror dere er årsaken til veksten?

— Det handler som regel om timing. Vi har hatt en veldig fin vekst i hele 2019 og ved inngangen til 2020. Covid 19 har satt fart på digitaliseringen, så det har nok vært med å påvirke, men vi har et godt produkt og vi begynner å bli kjent, sier Risnes.

— Men hva er så bra med produktet deres?

—Det er veldig enkelt og det er morsomt. Vi har et produkt du kan bruke med 10 ansatte og i et selskap med 13.000 ansatte. Vi har brukt vanvittig mye tid på å lage noe sluttbrukeren blir glad i. Noe markedet snart vil få se, er at vi nå åpner opp for konsumentmarkedet. Vi vil ha kunder som lanserer b2c-løsningen med Motimate i bunnen, forteller han.

— Hvorfor b2c?

—Det er en plattform som kan brukes fra én til mange uten at du må være ansatt et sted. Si du er et selskap som driver med lederutvikling, da kan du lage en kursportefølje i Motimate. Dette åpner også en ny pengestrømsmulighet for selskapet, sier sjefen.

Hvordan skal de klare å nå ut internasjonalt?

— Hva blir de største utfordringene fremover?

— Motimate har et potensial utenfor Norge. Det er vår største utfordring og samtidig vår største mulighet: Det å klare å nå gjennom der ute, sier Risnes.

Gründerne Lars Petter Kjos (produktdirektør) og Rolf Risnes (daglig leder) i Motimate. . Foto: Motimate

— Hva er strategiene for å få til det?

— Nå har vi hatt et internasjonalt salgsteam på plass fra 1. Juni. De har fått på plass en markedssjef, og nå er vi startfasen på å jobbe med utgående salg. Strategien er å jobbe fra Norge med amerikanske og engelske selgere. Vi har også endel partnerprosesser gående i Belgia, Nederland og USA, men det er veldig vanskelig, sier han.

— Skal dere hente mer penger, eller er dette nok til å nå break even?

— Nå hentet vi i sommer, så nå er det full fart. Våre gjentagende inntekter har økt veldig fint siste halvår 2019 og første halvår 2020, og det ser fint ut for andre halvdel 2020. Det er for tidlig å si om vi trenger mer penger. Som jeg sa til min medgründer i juni: Dette her har jeg litt trua på. Vi har under en prosent churn siden vi startet. Vi kan slå de store og konkurrerer med de som er på samme nivå. Vi har blide og glade kunder. Det er mange tegn i tiden som er gode, sier han.