Kjartan Slette i Unacast.

Nå går Unacast i pluss, men gründerne har et dilemma

Skal selskapet vokse videre i normalt tempo eller skal de gå for en ny investeringsrunde?

Publisert Sist oppdatert

I det stille har Unacast hentet over 100 millioner kroner siden sist Shifter hadde et grundig intervju med Kjartan Slette. Slette, som var en av de mest høylytte representantene for den nye, norske gründerbølgen, har vært uvanlig taus i norske medier etter B-runden i mai 2018.

Nylig kunne Slette og medgründer Thomas Walle melde at de hadde landet en storavtale med den afrikanske telekom-giganten MTN, der selskapet vil bruke Unacasts teknologi på sine egne data. Denne og flere andre nye avtaler gjør at abonnementsinntektene vil nærme seg 100 millioner i år, og at selskapet går i pluss.

- Vårt fokus har de siste årene vært på å bygge selskap, og ikke på å snakke om å bygge selskap. Vi har mye penger i banken, og kommer egentlig ikke til å trenge mer før vi går "break even". Det interessante spørsmålet er likevel om vi vil ha mer, sier Kjartan Slette om situasjonen selskapet står oppe i.

Veiene videre

Unacast-gründeren skisserer opp to veier å gå:

1. Gå «break even» og vokse i normalt tempo.

2. Hente en større investeringsrunde (“Series C”) og vokse videre i vekstselskap-takt.

Walle og Slette har ikke konkludert ennå. Selv om selskapet har fått massivt med oppmerksomhet i USA gjennom coronatiden, for sin visualisering av data for «social distancing», er det et annerledes investorlandskap som vil møte selskapet. Covid-19 bidrar til at tech-investorene er mer risiko-bevisste, samtidig som det også har vært flere skandaler rundt en del store VC-finansierte selskaper – blant annet med den oppblåste verdien av WeWork.

- Det er ikke like mye appetitt på selskaper som bare har drømmene lenger. Investorer er mer enn før opptatt av at selskapene tjener penger og er stabile. Så sånn sett er det god timing for oss at vi går mot «break even» nå.

Kundene

Unacast tjener i dag penger på to abonnementsprodukter. Det første baserer seg på bevegelsesdata de selv sitter på, «data as a service». Dette er i hovedsak i USA, med de største kundene innenfor retail og eiendom. Med coronapandemien har tjenesten også blitt populær innen helsesektoren, ikke minst på grunn av en massiv medieoppmerksomhet.

Det andre er selve plattformen, der de selger teknologien inn til selskaper som ønsker å gjøre egne data mer forståelig og nevenyttige, «platform as a service». Sistnevnte er altså tilfellet i Nigeria, og med Telia her hjemme. Unacast er også på vei inn i Latin-Amerika og Asia, og er i samtaler med tilsvarende aktører i disse markedene.

- Dette produktet skalerer enda lettere globalt, vi trenger ikke egen tilstedeværelse eller egen data.

Ingen spøk

Kjartan Slette erkjenner at det har vært «en del jokes rundt hva Unacast egentlig holder på med». I den sammenhengen viser han til at de i det stille har bygget noe “alle” trenger, nemlig innsikt om den fysiske verden, for å ta bedre beslutninger. Eiendomsaktører som ønsker å forstå om et område er «hot» eller «not». Butikkeiere som vil se hvordan kundene oppfører seg, for eksempel om det er på tide å fylle opp hyllene med varer igjen etter en corona-lockdown. Sykehus som ønsker å vite om de kan forvente økt belastning på kapasiteten, fordi folk i området igjen er tilbake i sentrumsområdene.

- Covid-19 har demonstrert hvordan slik visualisering av aggregert data er blitt viktig for beslutningstagerne.

- Det er jo spennende med visualiseringer, eksempelvis «Social Distancing Scoreboard». Men opplever dere at de potensielle kundene er modne nok til å ta i bruk data i beslutningene, at det er noe de er villig til å betale for?

- Megatrenden er at beslutninger blir mer datadrevet. Det er allerede mange andre grafer som er blitt bestemmende globalt, men de er digitale. Forskjellen er at vi lager en fysisk graf. Vårt mål er å lage et datasett som alle må ha.

Han trekker særlig frem byplanlegging og infrastrukturutbygging som et hett område.

- Men er ikke slike prosjekter styrt mye av politikk, ikke av data?

- Det er alltid bedre å vite enn ikke å vite. Politikere vil overstyre noe, men de prosjektansvarlige trenger data. Vårt mål er at de ikke skal igangsette noe uten å måle før, under, og etter. Det er milliarder å spare på å ta gode valg ut fra data, i stedet for å stole på magefølelsen og lobbyister, mener Slette.

Partnerstrategi

I disse dager skal Unacast ansette flere nye hoder, både innen salg og utvikling. Særlig da knyttet til den videre utrullingen av Turbine, plattformteknologien som selskapet nå altså har solgt til MTN i Nigeria.

Strategien er å gå først via store telekom-selskaper, noe som gjør det lettere å få innpass i store prosjekter enn dersom de skulle gått inn som et selvstendig selskap under Unacast-brandet.

- Vi hadde ikke hatt sjanse til å komme inn i Nigeria dersom vi skulle gjort det direkte overfor lokale selskaper og myndigheter. Akkurat som det ville vært vanskelig for oss å hevde oss i anbudsprosesser her hjemme. Derfor er det en god modell for oss å lisensiere og drifte teknologien til selskaper som har muskler til å få til dette.

"Konfirmanten" Unacast

Han har for lengst erkjent at det å bygge et selskap er et ultraløp, ikke en liten fem kilometer eller to.

- Det er jo en norsk naivitet over å tro at det kanskje tar to, tre eller fire år, og at det så “skjer noe”. Men det tar veldig lang tid å bygge opp noe som er solid og spennende. Vi har minst et 10 års perspektiv.

Kjartan Slette og Thomas Walle snakket tidlig om det de skulle skape, kanskje litt for høyt vil enkelte hevde.

- Å bygge selskap er litt som å arve klærne til en storebror. Det ser kanskje litt dumt ut i starten i for store klær, men det er en god følelse når du begynner å vokse inn i dressen du har gått rundt i lenge.

Unacast er ikke lenger et «barn», men heller ikke «helt voksen», ifølge Slette. Noen dager er de selvsikre, andre dager ikke fullt så selvsikre. Kanskje er de en «konfirmant» nå.

- Vi hadde en identitetskrise for rundt to år siden da vi spurte oss «hvem er vi, hvorfor oss, og hvorfor dette». Vi hadde startet i marketing-vertikalen, og beveget oss videre inn i aggregerte analyser som løser større samfunnsendringer. Det var vondt å vokse, men viktig.

Skjermbilde fra Unacast sitt verktøy “Neighborhood Insights” som brukes til å analysere COVID-19 trafikk-rebound av alle nabolag i USA.

Exit=“et bra liv”

- Hvilke exit-planer har du for Unacast, du er jo ikke blitt styrtrik av dette ennå?

- Dersom jeg skulle ha en lekkasje på kjøkkenet, er sparekontoen fort tom, så vi er på ingen måte personlig velbemidlet selv om selskapet er solid finansiert. Til å begynne med tenkte vi nok en del på et salg som en naturlig exit, men etter hvert er en god exit for meg blitt «å ha et bra liv», og det har jeg her i Unacast. Kanskje blir det en finansiell transaksjon en gang, men min egen exit korrelerer altså ikke nødvendigvis med det.

Selv beskriver han de siste seks månedene som de beste i hans liv, tross en global pandemi og medførende tragedier.

Selskapet vokser i en periode hvor de fleste selskaper sliter etter ligger flatt, og på grunn av mindre reisevirksomhet har han også hatt masse tid sammen med datteren. Han har også stor sans for den nye hverdagen med hjemmekontor, der han både opplever at han får gjort mer, samtidig som alle har mer frihet.

Ser til utenlandske investorer

Når det kommer til en eventuell investeringsrunde, forventer han ikke at denne blir ledet av norske investorer. Han håper imidlertid at flere av de norske fondene blir med, blant annet Investinor som allerede er inne og som har vært en sterk støttespiller de siste årene.

- Vi har vist at vi har fått til avtaler med globale gigaselskaper og har bygget et solid selskap som nærmer seg «break even». Vi har gått fra å være et selskap som jobber med marketing-tech til å bidra inn mot de store samfunnsutfordringene. Det er noe å være stolt av, og konfirmasjonsdressen begynnere å sitte godt over skuldrene.