Investering

NASA-trent flyekspert går inn som investor i norske Elfly 

Susan Ying har bakgrunn fra blant annet Boing og trente med NASA. Nå investerer hun i utvikling av norske elfly. 

Susan Ying investerer i Elfly, gründet av Eric Lithun.
Publisert

– Vi er veldig fornøyd med å få inn Susan Ying som investor og som styremedlem i Elfly. Det er egentlig ganske fantastisk at vi har fått en kvinnelig, utenlandsk og teknisk tung investor. sier gründer og daglig leder Eric Lithun i Elfly. 

Selskapet har vært i dialog med den California-baserte investoren i rundt ett år. Nylig kom hun på besøk til Norge for å bli kjent med selskapet, og gikk inn som investor. Lithun vil ikke si noe om beløpet hun går inn med. 

Amerikanske Ying har jobbet for NASA og Ampaire, og kinesiske Comac

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Hun ble også plukket ut til å være med i astronaut-treningsprogrammet til NASA for å reise ut i verdensrommet, men måtte avbryte fordi hun fikk kreft. 

Nå jobber Ying med fly globalt. 

Elfly sitt prosjekt er å bygge et elektrisk sjøfly fra bunnen av. Selskapet anslår at prosjektet vil koste 200 millioner dollar, altså mer enn to milliarder kroner beregnet etter dagens kurs. 

Shifter har tidligere skrevet Lithun - som gikk fra å være tech-gründer til å bli fly-gründer

Skal hente opp mot 25 millioner dollar 

Nå er selskapet i en fase der jobber for å hente 15-25 millioner dollar. Den internasjonale investoren gir verdifull bekreftelse. 

– Hun ble imponert over hvor effektivt vi har brukt pengene til nå, sier Lithun. 

Shifter ber Ying utdype. 

– De er dedikerte, beveger seg raskt og er innovative. Øverste leder har vært villig til å bruke egne ressurser og full energi på dette selskapet, og har samlet et flott lederteam for å gjennomføre prosjektet. Det er definitivt et tegn på full forpliktelse. 

– Hvorfor ville du investere i selskapet? 

– Ikke for økonomiske grunner, men for forpliktelsen jeg ser i selskapet. Jeg tror teamet kan levere og endre verden. Som Steve Jobs sa - «de som tror de kan endre verden, er de som gjør det». 

– Hva mener du er viktig å fokusere på fremover? 

– På kort sikt - fokus på å få prototypen til å fly og demonstrere ytelse, økonomisk verdi og allsidighet. På lang sikt - sørge for at kapitalinnhentingen skjer i tide for å støtte veksten og vare gjennom rundene for sertifisering og produksjon. I mellomtiden - holde teamet slankt og kjernefokusert for å unngå at rask ekspansjon mislykkes før målene nås. 

Ying mener selskapet vil være konkurransedyktig og smidig på kort sikt, og at det på lang sikt vil kreve smidighet og fleksibilitet for å tilpasse seg og vokse. 

– Batteriteknologien er flaskehalsen. Det er viktig å ha en årvåken ledelse. Flere selskaper har allerede gjort strategiske endringer til hybrid-elektrisk. Så satsingen på hel-elektrisk er risikabel. Samtidig er mitt personlige syn på fremtiden for elektriske fly lys, og arvtakeren kommer til å være fra et oppstartsselskap som Elfly, og defintivt ikke fra en etablert storbedrift som Airbus/Boeing eller ATR, sier Ying. 

 – Elfly kan bli den foretrukne produsenten av elektriske fly, sier Ying. 

Bruker it-penger til elfly

Mye av utviklingen i Elfly hittil er sponset av Lithuns salg av et it-selskap til Visma. 

Fremover er selskapet avhengig av eksterne investorer for å kunne gjennomføre prosjektet. LIthun har vært i kontakt med norske aktører som Nysnø, men møtt lite forståelse. 

– I Norge blir vi møtt med at det er for stor risiko. I utlandet er det mer forståelse for prosjektet, sier Lithun. 

Per nå har han omtrent gitt opp å hente investorkroner fra Norge, og desto viktigere å klare å bryte lydmuren utenlands. 

– Vi i Norge er blant de dårligste til å få internasjonale investorer. Det vi nå har fått til har vært krevende og det er mye arbeid bak, sier Lithun. 

Fra verden til Sandefjord

Selskapet har 25 ansatte på fulltid og deltid og ytterlige ti innleid på kontrakter, ved flyplassen Torp i Sandefjord. De ansatte kommer fra 14 forskjellige land, og flyeksperter fra blant annet Brasil har tatt med familien og flyttet til Sandefjord. 

Fokuset for selskapet de neste månedene er å få ferdig en kopi av flyet - som er 20 prosent av full størrelse. Vingespennet på «drone-utgaven» er 4,2 meter. Denne vil selskapet bruke videre til testing. 

– Nå er jeg litt inhabil, men dette er noe av det mest spennende teknologiske prosjektet som foregår innen deeptech i Norge nå, sier Lithun.