fintech

Nöffe sto på stupet, og redningsaksjonen feilet

– Det er trist å gå konkurs med et produkt markedet virkelig etterspør, sier sparegris-gründeren, etter at fire av aksjonærene gikk inn med krisekapital lille julaften i fjor.

Nöffe-gründer Jens Braathen gikk ut av selskapet i fjor, og TheFactory-sjef Ingar Bentsen var blant aksjonærene som tok over.
Publisert

For ett år siden relanserte Nöffe den digitale sparegrisen etter en krevende periode for selskapet. Tjenesten hadde først forlatt et banksamarbeid, deretter eksperimentert med «lekepenger», til stor skuffelse, og til slutt landet på å bruke en kontoaggregator.

Gründer Jens Braathen så endelig lyst på veien videre. De ble raskt utsolgt for griser, planla en større produksjon og europeisk lansering, men utfordringene forsvant ikke.

Braathen peker på flere.

– Vi slet med å finne en lønnsom forretningsmodell. Nöffe var også dyr i drift på grunn av kostnader knyttet til bank-oppkoblingen, og det var vanskelig å skyve disse kostnadene over på kunden, som også hadde betalt relativt mye for sparegrisen.

– I tillegg opplevde vi store problemer da wifi-leverandøren vår gikk konkurs, og sammen med et mislykket banksamarbeid, ble det tungt å dra dette i land.

Ville redde selskapet

Nöffes aksjonærer ville likevel forsøke en siste snuoperasjon, deriblant TheFactory AS.

Daglig leder Ingar Bentsen forklarer det slik:

– Gründerne hadde tatt opp et vekstgaranti-lån hos Innovasjon Norge og stilt personlige garantier. Da julen kom og kassa var tom, slet de med å hente kapital.

– De var klare for å innkassere garantien, men da valgte vi, som en av fire aksjonærer, å gå inn med et lite beløp for å se om vi kunne redde selskapet i stedet.

Braathen bekrefter overfor Shifter at dette stemmer.

Også aksjonærene Nomah AS, SES AS og Bluebox AS sto bak denne redningsaksjonen, og de gikk inn med rundt 225.000 kroner totalt i krisekapital, ifølge dokumentasjon.

– Vi vannet ut alle eksisterende aksjonærer med 90 prosent, og gründerne satt igjen med kun tre prosent av aksjene, sier Bentsen videre.

– Forretningsmodellen var ikke god nok

Braathen fratrådte stillingen som daglig leder før nyttår, og de "nye" eierne forsøkte deretter å ta grep og rydde opp i rekkene, forteller TheFactory-sjefen videre.

– Vi satte i gang en del dialoger og jobbet med konseptet, som jo egentlig er et fantastisk produkt med over 1300 kunder. Men forretningsmodellen var ikke god nok.

– På hvilken måte?

– Det var tidligere mye uenighet med tanke på veivalg og forretningsmodell. Man hadde valgt en modell der man solgte enhetene uten fremtidige inntekter per gris, mens vi som tok over lille julaften, ønsket å få på plass en abonnementsmodell.

– Vi mente at en slik modell kunne skape et bærekraftig selskap over tid med løpende inntekter, sier Bentsen.

Disse prosessene førte imidlertid ikke frem, og Nöffe er nå på vei til domstolene.

– Hva kunne dere ha gjort annerledes?

– Vi måtte inn med krisekapital, praktisk talt over natten, rett før jul, men valgte å la de andre aksjonærene beholde noen aksjer fremfor komplett utvanning, sier Bentsen.

Han fortsetter:

– Vi ønsket å ha dem med videre og hadde håp om å skape noe spennende for alle parter. Vi hadde på det tidspunktet troen på at vi skulle klare å gjennomføre en snuoperasjon - og fri gründerne fra bankens krav.

Spikeren i kista

Spikeren i kista ble ifølge Bentsen at hele server-systemet til Nöffe-grisene måtte oppgraderes, og at det kom til å medføre mye arbeid og flere hundre tusen i kostnader.

– Det som var spesielt ille, var at alle grisene måtte være fysisk på og koblet på serveren til et nøyaktig tidspunkt i august, sier han.

– Var de ikke det, måtte de fysisk inn for å få byttet kretskort. Vi hadde verken kretskort, tid eller kompetanse til å holde på med dette, og da var vi ved veis ende.

– Men vi forsøkte i hvert fall.

– Hvor stort er tapet?

– Tapet for TheFactory sin del er ikke stort økonomisk sett i forhold til den totale porteføljen vår. Men selvsagt er det større tap for enkelte av investorene som har investert mer enn oss i selskapet, sier Bentsen og legger til:

– Vi har alltid hatt sans for Nøffe som produkt, og for gründer-teamet som har lagt inn mye innsats siden oppstart. Jeg har selv barn som har blitt glade i sine Nøffe, og som har brukt sparegrisen til aktiv sparing, og det er derfor ekstra surt at dette ikke gikk etter planen, sier han - og håper noen andre plukker opp ideen og løfter konseptet.

– Vi har fortsatt troen på produkt og konsept, sier Bentsen.

Står i gjeld

Gründeren forteller at de ennå får henvendelser fra kunder som ønsker å kjøpe Nöffe.

– Det er trist å gå konkurs med et produkt markedet virkelig etterspør, sier han.

– Det er kjempeviktig at barna våre lærer om penger og sparing i vår digitale verden så jeg håper noen gründerspirer der ute lykkes med det vi ikke fikk til.

Braathen var blant tre aksjonærer som i fjor kausjonerte i forbindelse med et vekstgaranti-lån hos Nordea via Innovasjon Norge. Lånet var på to millioner kroner og krevde personlige garantier på 25 prosent. Han må derfor ut med 175 000 kroner.

– Det er selvfølgelig kjedelig, sier han.