Vi har vel alle vært der: Den herlige følelsen når man er alt for klar over at de svære, våte og uflatterende flekkene under armene eller på ryggen er godt synlig slik at alle rundt kan beundre dem.
Annonse
Selvfølgelig skjer det også alltid når man minst trenger det – før et viktig jobbintervju, på besøk hos svigers, i bryllupet til en fjern slektning, eller på første date når du desperat prøver å gjøre et godt inntrykk.
Startupen med det passende navnet No Sweat Clothing– et begrep som for øvrig både kan bety «null stress» og «null svette» – har tatt tak i utfordringen, og gründer Martin Aker mener de har funnet den beste løsningen mot problemet.
Annonse
Ingenting hjalp
Aker har selv slitt med overdreven svette hele sitt voksne liv.
Etter å ha testet det han mener er alt som er, fra botox under armene til diverse klesplagg og deodoranter, bestemte han seg for å ta saken i egne hender.
– Det var mye som var helt ok, men ingenting var helt hundre prosent. Jeg prøvde botox under armene. Det hjalp i en periode, men det er jo dritdyrt hvis jeg skal holde på med det. Man kan også få medisin, men det har jeg ikke så lyst til å gå på heller, sier Aker.
Annonse
Han mener det er for lite snakk om alternativer til nettopp botox og medisiner dersom man sliter.
Svetteproblemer generelt er også ganske tabu.
Annonse
– Det er faktisk folk som har store sosiale problemer på grunn av svette. Jeg har til og med opplevd det som man selv på treningssenteret ikke skal svette for mye, utdyper han.
– Svetting er jo litt som med rødming: Hvis man først kjenner det skjer blir det verre.
Aker kom etterhvert i prat med en forsker innenfor molekylær biologi i Japan som jobbet med å utvikle fuktresistente og absorberende tekstiler.
Resultatet ble altså etableringen av Nosweat i 2019, som i dag produserer og selger diverse hverdagsplagg som håndterer det beskrevne svetteproblemet.
– Så vi lager stoffene helt fra grunnen i Japan ved hjelp av nanoteknologi, og foreløpig syr vi produktene i Kina, forteller Aker.
Blant annet har skjortene et indre lag som tar til seg svetten og fordeler det utover innerlaget, slik at de velkjente svetteringene eller andre synlige flekker ikke skal få danne seg. I tillegg er ytterlaget fukt-og flekkavstøtende.
Aker illustrerer med å helle kaffe over skjorten for så å børste det vekk.
– Men vi lager selvfølgelig ikke regntøy, understreker han.
– Den beste kvaliteten
Aker mener naturlig nok at hans produkt håndterer svette-problematikken best i markedet:
– Etter å ha prøvd alt så mener jeg vi ikke har så mange direkte konkurrenter i verden.
– Men det finnes andre produkter som skal være svette-absorberende og fuktavstøtende. Hva skiller deres produkter fra andre kjente aktører som Nike for eksempel?
– De har bare et lag og tekniske klær man svetter rett gjennom, svarer han.
Han står videre fast på at det som skiller dem fra andre, er kvaliteten.
– Garnet blir lagd fra bunnen av og har utrolig god kvalitet, understreker han.
Aker fortsetter:
– I USA har du for eksempel Thomson Tee som lager underskjorter med pads under armene, men det er jo ikke bare der man svetter. De selger millioner av underskjorter, så det er klart det er et enormt marked for dette
Kapital-utfordringer i Norge
Til tross for stor tro på produktene har No Sweat likevel slitt med å vekke interesse i det nordiske markedet, forteller gründeren.
– I Norden har det ikke vært noen særlig interesse i det hele tatt. Det største markedet vårt er i England, USA og Australia.
– Det er mange butikker og klær i Norge, men de store aktørene er jo ikke norske. Jeg føler vel egentlig at Norge ikke har en så stor tekstil-bakgrunn sånn sett.
Han er også åpen om at de har hatt utfordringer med å finne både samarbeidspartnere og investorer, noe som stikker kjepper i hjulene for utvikling av nye produkter.
– Vi kan lage alle mulige typer klær og jobber nå med protoer på bla. Boxer shorts og spandex for kvinner, men det krever jo endel kapital da, sier Aker.
For tiden jobber de også med å gjennomføre en ny emisjon der de leter etter eksterne investorer, noe Aker beskriver som «supertøft».
– Jeg vet jo det finnes mennesker med penger som svetter også, men det er jo en nisje selv om svette er et problem for mange.
Han har foreløpig også slitt med å få til avtaler med butikkene for å satse mer B2B (bedrift til bedrift).
– Babyen min
No Sweat Clothing har så langt i stor grad blitt «bootstrappet» (selvfinansiert) av gründerne, og det er Aker selv som er største eier. I tillegg gjennomførte de en Folkeinvest-kampanje i 2021.
– Vi (gründerne, journ. adm.) har vel gått inn med rundt 1,5 millioner kroner så langt. Så det er næring etter tæring og tæring etter næring, sier han.
Foreløpig har de ikke drevet med så mye markedsføring, som de vil satse mer på i tiden fremover.
Aker selv har lang erfaring innenfor retail-bransjen og har jobbet som entreprenør i mange år. Foreløpig er Nosweat et sideprosjekt, men han håper å kunne jobbe med det på fulltid etter hvert.
– Dette er babyen min som jeg vil få opp å stå. Jeg ser at det er et behov, marked og ikke minst føler jeg vi hjelper mange mennesker som sliter i
sosiale settinger pga svette
– Hvordan er etterpørselen?
– Hva er bra? Det er jo et spørsmål, men vi får jo rundt 5-6 ordre hver dag. Mest fra England og litt andre land. Så det hadde vært gøy å få flere nordmenn til å oppdage dette.
Ifølge han dro de inn mellom 800.000 kroner i inntekter i fjor. Det er i så fall en dobling fra året før da tallet var 400.000. Planen foreløpig er å igjen doble dette i løpet av 2024.