Anders Hamnes har hatt høy veksttakt gjennom pandemi-tiden.

Oneflow-Anders henter 36 millioner: Sier nei til venturefond som vil ha dill og dall i avtalene

- Jeg har en forkjærlighet for å hente penger hos rike entreprenører fremfor VC-selskaper, sier Anders Hamnes, som har opplevd et Klondyke med sin startup for digital avtalehåndtering de siste månedene.

Publisert

Stockholm-baserte Hamnes henter nye 36 millioner svenske kroner til softwareselskapet som digitaliserer alt som har med avtaler å gjøre - fra opprettelse og signering til arkivering.

Bak investeringen står et utvalg svenske familiekontorer, samt eksisterende investorer, der man finner blant annet Readsoft-gründeren Lars Appelstål og IFS- og Pagero-gründeren Bengt Nilsson.

VC-skepsis

- Jeg har en forkjærlighet for å hente penger hos rike entreprenører enn hos VC-selskaper. Dette er penger som kommer med både hjerte og kompetanse. Jeg har sittet vet bordet med flere VCer, men har takket nei fordi de er så brutale på prising og vilkår og legger inn mye dill og dall i avtalene, sier Hamnes.

Han viser til at VC-investorene gjerne opererer med preferanse-kapital, at deres aksjer skal være verdt mer enn andres aksjer. Mange er også glade i ulike andre klausuler for å blokkere eventuelle strategier de måtte være uenig i, eller som ikek gagner dem selv.

- De vil ha mer makt enn eierandelen tilsier. Det er unfair. Mitt grunnprinsipp er at alle aksjonærer skal behandles likt, det er ikke slik at en ventureinvestors penger er mer verdt enn andre sine penger.

Foretrekker mindre runder

Oneflow har fulgt en strategi der de i stedet for å hente store runder, henter mindre summer i flere omganger. På denne måten blir det mindre utvanning, og gründeren og investorene som gikk inn tidlig, beholder en større eierandel, når selskapet stiger i verdi mellom rundene.

- Jeg kunne gjort en mye større runde hvis jeg ville. Hvis man gjør en stor runde, varer pengene lenger. Men det blir til prisen man kan forsvare der og da. Deler man runden opp i to, får man prisveksten som har vært i mellomtiden.

- Men det skal jo litt sterke nerver til for å følge en slik strategi. Er du ikke redd for at noe skal skje i kapitalmarkedet, at det blir tøffere å hente penger?

- Jo, for mange selskaper er det lett å tenke slik. Det forstår jeg. Men vi er i et "blue ocean", i starten av en helt ny æra der vi er godt posisjonert. Markedet er godt, og vi vokser bra. En korreksjon på børsen vil ikke påvirke oss så mye, sier Hamnes.

All time high

For Oneflows del har pandemi-tiden vært det reneste bonanza. Selskapet har satt nye salgsrekorder måned for måned, og har nok en "all time high" innen rekkevidde i oktober. Det har vært medvirkende til at de har doblet antall ansatte på ett år, og nå er oppe i 70 ansatte.

- Da korona-situasjonen startet, var jeg så klart veldig usikker på hvordan dette ville slå ut for oss. Med fasit i hånden kan vi nå konkludere at det har gått fantastisk bra. Vi har hatt sterke salgsmåneder hele veien, sier gründeren.

Hamnes mener det handler om en allerede eksisterende trend som har forsterket seg med den fysiske avstanden pandemien har bragt med seg.

- Vi jobber med digitale avtaler, og det har blitt påtagelig under krisen hvor viktig det er å flytte avtaleprosessen til skyene. Om man sitter på hjemmekontor har man for eksempel ikke tilgang til skrivere og skannere for å signere på avtaler. Situasjonen har gjort at digital avtalehåndtering har havnet på agendaen til de fleste selskaper, sier Hamnes.

Video er nice, avtaler er et must

Oneflow opplever at stadig flere bedrifter ønsker å digitalisere omstendelige kontraksprosesser. Det handler ikke bare om å legge til en e-signeringsfunksjon på en avtale i en statisk PDF.

- Alle vil vekk fra kontraktsadministrering og minske risikoen for feil forbundet med papirene. Derfor erstatter de papir med PDF. PDF kan hjelpe deg med å få fortgang i prosessen, men det er et dødt dokument, sier Hamnes.

Oneflow gjør kontraktene interaktive og responsive, og at innholdet kan være dynamisk, samtidig som prosessen er trygg og sikker.

- Videokonferanse-selskapene har fått mye oppmerksomhet den siste tiden, men det er også andre selskaper og bransjer som har opplevd et tilsvarende oppsving. Men strengt tatt, selv om videokonferanse er fancy og nice, så er avtaler et 'must have' for selskaper. Selskaper eksisterer for å inngå avtaler. Det er hva alt dreier seg om, fastslår Hamnes.