Passerte milliarden: Nå henter Kolonial internasjonal vekst-ekspert til styret
– De ansatte har omfavnet en genuin vekst-mentalitet, sier Yara Paoli, som nå trer inn i styret til Kolonial.no.
Nylig rapporterte Shifter at den årlige omsetningen til Kolonial.no passerte én milliard kroner, og at selskapet vokser raskere enn noen gang.
Gründer Karl Munthe-Kaas vektla i den sammenheng viktigheten av å ønske både "kunder og nye kolleger velkommen på en bra måte."
– Samtidig som operasjonen skal kunne håndtere så stor vekst, presiserte han.
Nå henter selskapet en av Europas ledende eksperter på brukervekst til styret, Yara Paoli. Hun har blant annet ledet vekst-teamet i britiske Skyscanner og jobber for tiden som Chief Growth Officer (CGO) i den ukrainske edtech-raketten Preply.
– Jeg ser frem til å være med å bygge et overbevisende og unikt driftssystem rigget for vekst, sier Paoli.
Rom for vekst
I år har veksttakten i Kolonial ligget på mellom 30 og 40 prosent, kunne Munthe-Kaas avsløre i forrige uke. Paoli mener denne utviklingen bare er starten, i motsetning til markeds- og analysedirektør Truls Fjeldstad i Norgesgruppen, som nylig uttalte at "nettmathandel er lite og vil forbli lite i årene fremover".
– Kolonial har oppnådd enorm vekst allerede. Men husk at potensialet i Norge alene er større enn den globale musikkstrømming-industrien! Da skjønner du hvorfor det er av interesse for meg å hjelpe Kolonial med å oppnå langsiktig, bærekraftig vekst, sier Paoli.
Og målsetningen hun har satt seg er ikke snau; Kolonial skal bli førstevalget til norske familier når de vurderer sine ukentlige dagligvareinnkjøp.
– De ansatte har omfavnet en genuin vekst-mentalitet. Det kan man ikke ta for gitt i startups nå for tiden, men det er essensielt hvis du vil oppnå betydelig og bærekraftig vekst. Derfor ble jeg henrykt da jeg fikk sjansen til å jobbe med dem, sier Paoli.
Teknologi og psykologi
Italieneren har den noe uvanlige kombinasjonen av psykologi og tung teknologibakgrunn på CVen. Hun har spesialisering innenfor klinisk psykologi, og har blant annet arbeidet med barn med autisme.
Da italieneren flyttet til Barcelona i 2006, var det så å si umulig for en utlending å få jobb som psykolog. Hun så imidlertid at kompetansen hennes kunne være nyttig innenfor digital markedsføring, som da var på full fart fremover med Google som det store flaggskipet, før Facebook gjorde sitt inntog.
– Det går mye raskere å rasere et selskap enn å bygge opp et selskap, sa hun til Shifter i et intervju i fjor.