Saas

Rapport om 250 norske SaaS-selskaper: Her er veksten sterkest

Etter en kort periode med hype og fall, har verdsettelsen i nordiske SaaS-selskaper fortsatt veksten.

Erling Endresen Fiskerud og Jørgen Frost Bø i Strategy& står bak ny SaaS-rapport.
Publisert Sist oppdatert

Etter en kort periode med hype og fall har verdsettelsen av nordiske SaaS-selskaper fortsatt veksten.

IT-selskaper som selger løsningene sine gjennom nettskyen og med abonnement, såkalte SaaS-selskaper, så lenge uslåelige ut. Fra januar 2018 ville en investering i en nordisk SaaS-indeks gitt en avkastning på nesten tre-gangeren. I samme periode har hovedindeksen på Oslo Børs økt med om lag 80 prosent. 

Riktignok så det enda lysere ut ved inngangen til 2022, hvor indeksen var seks ganger høyere enn for bare fire år før, men med rentebykset, falt verdiene raskt. 

Det som er mindre rapportert er hvor mye de har hentet seg inn igjen siden. Det siste året er Viking Ventures Nordic SaaS-index for Norge opp 45 prosent, klart høyest i Norden. Tallene bak støtter opp om utviklingen. 

Jevn vekst i nøkkeltall

– Vekstutsiktene er veldig bra. Teknologi som tar over oppgaver i samfunnet blir stadig mer utbredt, sier Strategy&-konsulentene Jørgen Frost Bø og Erling Endresen Fiskerud. 

De har vært delaktige i arbeidet med en ny rapport utarbeidet av strategirådgivningsvirksomheten Strategy&, som er en del av Pwc.

Rapporten viser at gjennomsnittlig årlig organisk omsetningsvekst i SaaS-selskapene har vært på 21 prosent for perioden 2020 til 2023. Driftsmarginen (driftsresultatet som andel av omsetningen, såkalt EBITDA-margin) var i snitt på 12 prosent i 2023. 

I rapporten har man sett på over 250 norske B2B SaaS-selskaper med omsetning over 30 millioner kroner. I tillegg har man gjennomført surveyav 55 CEOer og andre på direktørnivå i utvalgte SaaS-selskaper.

Sterkest vekst for de små

Konsulentene har delt selskapene inn etter modenhet. 

  • Selskapene i den tidligste fasen, de som hadde under 50 millioner i årlig omsetning, vokste med 43 prosent i fjor, kanskje ikke så overraskende siden de vokste fra lavere nivåer. EBITDA-marginen i disse selskapene var negativ på minus 6 prosent. 
  • For selskaper som omsatte for mellom 50 og 300 millioner kroner, lå veksten på 27 prosent. Disse var i snitt lønnsomme med en EBITDA-margin på 11 prosent.
  • For de modne SaaS-selskapene, med omsetning over 300 millioner kroner per år, var veksten 20 prosent og EBITDA-marginen 17 prosent. 

Veksten har fortsatt i år. I 2024 forventes 19 prosent vekst. Litt lavere enn året før, ifølge rapporten på grunn av det utfordrende makroøkonomiske miljøet som påvirker kundetilgangen.

Å skaffe nye kunder er en stor utfordring i dagens marked. Rapporten identifiserer kundetilgang som den mest presserende utfordringen for norske B2B SaaS-selskaper. Det nåværende makroøkonomiske klimaet, preget av høy inflasjon og renteøkninger, fører til budsjettkutt og utsettelse av investeringsbeslutninger hos potensielle kunder.

Selger nisjeprodukter til de store

Til Shifter sier Bø at de norske SaaS-selskapene selger til relativt store og modne bedrifter. 

– Vi tror det er fordi de større kundene har et større behov for support og tilpasning. 

Strategy& spår nå et kommende skifte. 

– Fremover tror vi at flere vil øke salgsinnsatsen inn mot små og mellomstore bedrifter. 

7 forretningsområder

  • Salg og markedsføring: Globale kategoriledere: Salesforce, Shopify. Utvalgte nordiske utfordrere: Superoffice, Voyado. 
  • Kundeservice: Zendesk, Twilio. Sinch, Simplifai.
  • Drift / Operations: Microsoft og SAP som markedsledere globalt, mens selskaper som Easypark og Volue dukker opp som utvalgte nordiske markedsledere. 
  • Regnskap og finans: Paypal. Visma, Fiken, Tripletex.
  • HR, IT og Administrasjon: Workday. Simployer, Catalystone.
  • Analyse og rapportering: (Power BI og Tableau. Her har de plassert Cognite og Spacemaker)
  • Samarbeidsverktøy: (For eksempel Slack som global leder innen kategorien, men Kahoot er plassert i denne boksen. Det er også Pexip og Whereby).

I utvalget er det ganske store forskjeller i samlet omsetning. Drift / Operations er soleklart størst med om lag halvparten av totalen. Her finner man også flest selskaper. 

Den sterkeste veksten (CAGR 20-23) er innen samarbeidsverktøy, og mye på grunn av Kahoot. Her er lønnsomheten ventet å komme først litt senere. 

I rapporten går det også frem at de fleste norske SaaS-selskaper retter seg mot en nisje, slik som for eksempel maritim næring, offentlig administrasjon eller HR-funksjonen.

Bø peker på at konkurransen fra de største globale gigantene, som for eksempel Microsoft, er tøff, og at det derfor gir mening å tilby mer skreddersydde og industrispesifikke løsninger. 

Samtidig er det ikke gitt at målet er å forbli størst i egen andedam.

– De som virkelig lykkes, er det som klarer å bygge noe for et bredere marked etter hvert, sier Bø. 

Når lederne ble spurt om sine konkurransefortrinn, fremhevet respondentene «høyere kvalitet på produkter» og «høyere nivå av kundeservice».

Vekst og lønnsomhet i utvalgte SaaS-kategorier.

Jekker opp prisene

Mens man historisk indeksjustert kontraktene, har dette blitt mer utfordrende med en prisvekst på over 5-6 prosent. Bø forteller at mange av selskapene har jobbet med prismodellen sin, og er i ferd med å justere prisene med 10-15 prosent for å dekke de to siste årene. 

Fiskerud peker på at «alle» jobber med prisene nå. 

– De har tenkt på dette i 18 måneder, og i disse dager legges prisøkningenen ut på kundene, sier han. 

Bø legger til at for selskapene som de har vært i kontakt med, har dette stort sett gått bra, men risikoen er at churnen øker. Alle selskaper som selger gjennom abonnement, er avhengig av å ha kontroll på andelen som sier opp i en periode, såkalt churn.

Lavest churn for modne selskaper med «sticky» produkter

Rapporten viser at churn varierer ganske mye, både i fase og mellom forretningsområder.

Det er de yngste selskapene som har høyest churn, med et snitt på 10 prosent. De har kanskje ikke funnet markedet eller har et mindre ferdig produkt. I midten ligger churnen betydelig lavere, på 8 prosent. Mens de modne selskapene har fått den ned til 7 prosent årlig.

Kundefrafall (churn) i utvalgte SaaS-kategorier.

Men ser man på forretningsområder er det enda større spredning. For samarbeidsverktøy, hvor bruken hos kundene ofte er «sticky», ligger churn på 5-6 prosent årlig. Selskaper som leverer SaaS løsninger for å understøttedriftsprosesser ligger på omtrent samme nivå. Over snittet på 8 prosent, finner man HR, analyse og rapportering og helt øverst salg og markedsføring. 

Lederne i undersøkelsen peker på kostnadsbesparelser som den vanligste grunnen til churn. Konkurranse kommer på andreplass.

Bruk av AI forventes å øke betydelig i de kommende årene

Rapporten forutsier en betydelig økning i AI-bruk blant norske B2B SaaS-selskaper i løpet av de neste 3-5 årene. Den største veksten er forventet innen dataanalyse, forretningsinnsikt og rapportering. Denne trenden er sannsynligvis drevet av fremveksten av nye AI-verktøy som gjør det mulig for selskaper å utnytte dataene sine bedre og oppnå innsikt.

– Det som blir spennende fremover er å se hvordan AI påvirker prisingen og hvorvidt selskapene klarer å ta det ut i prismodellene sine, sier Fiskerud.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.