I over et år har prisene i markedet for byggevarer løpt løpsk, og det har ifølge Teknisk Ukeblad vært nærmest umulig å prise et byggeprosjekt.
Parallelt med denne utviklingen har gründerne Magnus Nilsen og Peder Aaby jobbet med en ny digital tjeneste som skal gi utbyggere full kontroll over bestillingsprosesser, logistikk og medfølgende kostnader. Nilsen viser til de økte prisene og lange ledetider som en fordel for den ferske startupen.
– Det har aldri vært viktigere å ha kontroll på dette med bestilling og logistikk, sier han.
Nye investeringsmiljøer satser millioner
Oppstartsselskapet, som har fått navnet Sparkel, tar utgangspunkt i såkalt Bygningsinformasjonsmodellering (BIM), en digital 3D-representasjon av et bygg.
Her visualiseres det som må kjøpes inn for å realisere et prosjekt, og med ett klikk settes utbyggere i kontakt med forhandlere av de aktuelle materialene. Programvaren kan også brukes til å skjule varer som allerede er kjøpt, slik at man enkelt ser hva som gjenstår.
– Vi har et eksempel der et bygg var klart, bløtkaken var kjøpt inn og alt var bra, men så oppdaget de at nødtrappa ikke var på plass. Det var tre måneders ventetid og kostet dem mange hundre tusen. Med vår løsning ville det aldri skjedd, sier Nilsen.
Konseptet ble utviklet under akseleratorprogrammet til oppstartsfabrikken og ventureinvestoren Antler på tampen av fjoråret. Da ble det skutt inn én million kroner i selskapet. Nå har flere investorer kastet seg på, inkludert det nye venturemiljøet til Kjell Inge Røkke og Tor Bækkelund, Runway FBU.
LES OGSÅ: Kjell Inge Røkke bygger tech-hub og startupfond på 300 millioner kroner
I tillegg debuterer det ferske investeringsselskapet CTO Roundtable Invest, som består av teknologisjefene i flere av landets mest spennende oppstartsselskaper.
Noen engleinvestorer er også med, deriblant Trond Riiber Knudsen, som er utdannet byggingeniør, og Simen Granerød gjennom investeringsselskapet Foxy.
Til sammen har Sparkel hentet 5,3 millioner kroner i denne runden, via en såkalt Slip, som i praksis utsetter verdsettelsen av selskapet.
Inspirert av gamle kirker og TV-spill
Interessen for bygninger, som nå har manifestert seg i et oppstartsselskap, startet ifølge Nilsen tidlig. Han forteller om ferier der faren tok ham med for å se på gamle kirker, og en åpenbaring da TV-spillene gikk fra 2D til 3D. Deretter ble det mye modellering på fritiden, helst av ulike bygg.
Senere bar turen til NTNU, hvor Nilsen utdannet seg til sivilingeniør. Både her og i de første jobbene var det modellering som gjaldt, etter hvert under det formaliserte BIM-begrepet. Senere jobbet Nilsen i amerikanske Autodesk, best kjent i Norge for å ha kjøpt gründerbedriften Spacemaker for to milliarder kroner. Underveis oppsto mange ubesvarte spørsmål:
– Hvordan henger alt dette sammen, hvordan kan man dra verdi av det digitale? Byggebransjen har sviktende produktivitetsvekst og er miljøversting. BIM skulle være frelseren. Hvorfor har ikke det skjedd?
Nilsen trekker særlig frem et prosjekt ved navn avfallsfrie byggeplasser, der tanken var å bygge et bygg helt uten avfall. Sparkel-gründeren var digital leder.
– Da så man på hele kjeden, fra treet ble hugget i skogen til nøkkelen sto i døra. Det var veldig stor friksjon i én del av den verdikjeden, og det var bestilling og logistikk. I dag er det excel-ark, telefoner og mailer. Det er veldig personavhengig, manuelt, og det tar lang tid.
Tanken om å selv bygge dette systemet Nilsen lengtet etter, ble stadig tydeligere.
– Det som kanskje fikk det til å bikke over, var at hvis man gjorde dette, kunne man helt automatisk bygge den digitale tvillingen mange prater om. For hvis du bruker systemet til å bestille et vindu, kan den informasjonen lagres tilbake igjen. Om man gjør det med hele bygg, sitter man igjen med all informasjon om hva det faktisk består av. Det er mer eller mindre umulig med systemene vi har i dag, med mindre man kaster noen millioner på konsulenter som sitter og gjør det via ordrebekreftelser til slutt, sier Nilsen.
Snakk med kunder før alt er på plass
I tillegg til investorer, har kunder meldt sin interesse. Før intervjuet med Shifter satt Nilsen i møter med Statsbygg - uten at noe er formalisert der ennå. Selskapet har også betalende kunder i Gjerdrum Byggservice, som er en del av Mestergruppen, og Ferdighus.
– Det er veldig ubehagelig tidlig. For vi er jo ikke ferdig, åpenbart. Vi får høre det vi forventer, at det er veldig interessant, men litt tidlig, forteller Nilsen om salgsarbeidet hittil.
Han mener likevel det er riktig å gå ut i markedet allerede nå.
– En lærdom er at det er utrolig viktig å snakke med kunder tidlig, selv om man ikke har mange av funksjonene på plass ennå, for å få innspill om hva som faktisk trengs. En annen ting er at folk er kjempehyggelige; når de sier at vi skal komme tilbake senere, så gjør vi det - og det er ikke sånn at vi har mistet dem da. Så lenge man er ærlig om hvor man er, mister man ikke noe.
Utvider staben
De friske pengene skal primært brukes på ansettelser, både kommersielt og teknisk. Etter planen skal summen vare ut første kvartal neste år.
– Eller kanskje litt lenger, sier Nilsen og viser til de rådende makroøkonomiske omstendighetene som også slår inn over oppstartsverdenen.
Innen den tid er målsetningen til Sparkel uansett å skaffe 10 betalende kunder.
Rettelse: Det ble i et sitat i en tidligere versjon av denne saken hevdet at byggevareprisene har tidoblet seg. Det stemmer ikke. Ifølge SSB har prisene økt med mellom 10-30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, avhengig av materialer og arbeid.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.