Ny studie har sett på el-sparkesyklenes klimagass-utslipp. Illustrasjonsfoto: Birgitte Haneide/Ruter
Ny studie har sett på el-sparkesyklenes klimagass-utslipp. Illustrasjonsfoto: Birgitte Haneide/Ruter

Ruter lyser ut nytt sparkesykkel-anbud

Både el-sykler, el-sparkesykler og cargo-sykler skal være en del av Ruters nye tilbud.

Publisert   Sist oppdatert

Det er bare måneder siden forrige Ruter-anbud på el-sparkesykler ble avsluttet. Da valgte kollektiv-selskapet å inngå en Oslo-avtale med tyske Tier. Nå har de lagt ut et nytt anbud, for å åpne opp for mikromobilitet i hele Akershus.

Full mikromobilitet

I anbudet sies det at Ruter ønsker å inngå en rammeavtale om levering av mikromobilitetsordninger i det geografiske området hvor selskapet opererer, utenom Oslo.

– Anbudet vil gjelde for Ruters område som omfatter kommunene i dagens Akershus. I første omgang er det Bærum kommune som har inngått samarbeid med Ruter om mikromobilitet, men anbudet åpner for at andre kommuner kan gjøre tilsvarende. Oslo har allerede avtale om bysykkel-ordning, så dette vil gjelde områder uten mikromobilitetstilbud, forteller kontaktperson for anbudet i Ruter, Benny Rytter-Johansen.

Denne gangen utvides anbudet også til å gjelde flere mikromobilitetsløsninger, hvor leverandøren skal ha ansvar for hele ordningen, med el-sykler, vanlige tråsykler, el-sparkesykler og laste-sykler.

– Mikromobilitet og den nye teknologien dekker mye mer enn bare el-sparkesykler. Dette vil være et «last-mile» tilbud til innbyggerne i Akershus, forklarer Rytter-Johansen.

Han legger til at kontrakten vil gjelde for fire år.

Etter planen skal kontrakt med leverandør skrives 1. mars, og tilbudet være tilgjengelig fra våren 2020. Foreløpig er det ikke bestemt om tilbudet skal innlemmes i månedskort, eller bære Ruters logo.

Foreløpig er det ingen store aktører som har et fullverdig mikromobilitets-tilbud i Norge, men Ruter inngikk i høst et pilotsamarbeid med Oslo Kommune og Statens Vegvesen om et mobilitetspunkt på Filipstad, med stasjonsbaserte elsykler, elsparkesykler og elbiler.

I tillegg inngikk svenske Voi i sommer en milliardavtale med norske UIP om levering av 7.500 el-sykler og 500 laste-sykler til den svenske hovedstaden.

Rytter-Johansen utelukker ikke at anbudet kan vinnes av samarbeid.

– Så lenge tilbyderne har et fullverdig mikromobilitetstilbud, er det det vi ser på, forteller han.

Forrige anbud endret seg

Allerede i januar la ruter ut et internasjonalt anbud om el-sparkesykler i Oslo. Da var planen at syklene skulle merkes med Rutes logo, at tjenesten skulle implementeres i månedskortet, og at det skulle vurderes hvordan dette kunne skape mer bevegelelsesfrihet for kundene. Planen var at Ruter-sparkesyklene da skulle ut i Oslo-gatene iløpet av våren/sommeren.

Men anbudet drøyet, og det var ikke før i august Ruter signerte kontrakt med tyske Tier.

De øvrige aktørene som var med i konkurransen var de tre norske aktørene Zvipp, BIMM og Urban Infrastructure Partner (UIP), som står bak bysyklene, samt svenske VOI.

I ettertid ble anbudet endret, da elsparkesykkel-aktørene gjorde sitt inntog i Oslo.

– Da vi la ut dette anbudet, var dette ikke et tilbud i Oslo ennå. Nå ser vi at folk liker sparkesyklene, og farter rundt på de hele tiden. Og etterhvert som dette modner litt, vil det bli et bedre samspill i bybildet, sa Endre Angelvik, direktør for mobilitetstjenester i Ruter til Shifter den gang.