hardware

Salgssmell etter kjempevekst: «Den tøffeste perioden jeg noen gang har hatt»

Auk Eco varslet ekspansjon til 30 nye markeder, men ble etter kort tid tvunget til å bremse fullstendig opp. Nå legger gründerne en helt ny kjøreplan.

– Det er en tøff tid å være hardware-startup i, spesielt når du er liten og sårbar for de store svingningene som skjer, sier Didrik Dimmen, daglig leder i Auk Eco.
Publisert

Auk Eco hentet i februar nye millioner, og tross en "supply chain"-krise, varslet selskapet i Shifter tung utenlandssatsing på den helautomatiske plantedyrkeren til hjemmebruk.

Kort tid etter stagnerte likevel salget og planen gikk i vasken.

– Vi kom ut av 2021 med en mega-vekst, men 2022 har definitivt vært den tøffeste og raskest endrede perioden jeg noen gang har hatt, sier daglig leder Didrik Dimmen.

Les også: Flowmotion-Didrik satser sammen med No Isolation-gründeren: Lengtet tilbake til startup-livet

Tre ting som hindrer salg

Selskapet hadde i fjor inntekter på 16,8 millioner kroner i sitt første driftsår. I år har utfordringene stått i kø, og Dimmen peker på særlig tre faktorer som nå hindrer salg.

– Inflasjonen gjør at folk har mindre penger generelt. Gjenåpningen av landet gjorde at folk brukte de pengene de hadde til overs, på reiser og opplevelser fremfor nye ting.

Han fortsetter:

– Digital annonsering har også blitt veldig mye dårligere.

– De største endringene kom i 2021, men vi merker det godt i år. Vi hadde en strategi som var å vokse relativt aggressivt gjennom digital annonsering. Nå har den blitt mye mindre treffsikker, og vi må jobbe mye hardere enn før for å få det til, sier Dimmen.

Han legger til:

– Du kan si vi skylder på eksterne faktorer, men det er i hvert fall slik jeg tolker situasjonen. Vi har jo litt historie fra 2021, hvor ting funket vesentlig bedre.

– I år er det rett og slett vanskeligere å selge, understreker Dimmen.

Kan det ikke skyldes at det forhåndssolgte produktet ikke var bra nok?

Dårlig rykte sprer seg fort, og det var noen uheldige kundeopplevelse blant de første "Aukene" fra 2021. Vi får heldigvis fulgt opp disse tett og rettet opp feil, og så er jo de fleste fornøyde.

Dessuten traff alt dette samtidig, understreker Dimmen. I tillegg til "supply chain"-utfordringer. Etter kjempeveksten i 2021, bunkret Auk Eco opp med komponenter.

– Og nå sitter vi på et varelager med vår "cash" bundet opp i den.

– Det er ikke bare-bare å få tilbake de pengene. Det har påvirket kontant-situasjonen vår ytterligere, sier Dimmen og forteller at de også har slitt med å få tak i andre komponenter - og på samme tid flyttet fabrikk og lansert en ny versjon av produktet.

– Jeg skal ikke lyve. Det har vært tøffe tak. Definitivt. De tre første månedene forsøkte vi å vokse veldig fort, men måtte gi opp og legge en ny plan, sier Dimmen.

Teamet på 12 har også krympet til åtte.

– Vi har vært nødt til å permittere mennesker, og kutte der vi kan kutte kan. Det har vært dramatisk, og vi har vært nødt til å ta grep. Det skal jeg ikke legge skjul på, sier han.

Auk Eco

  • Auk Eco har utviklet det som skal være den første helautomatiske plantedyrkeren for hjemmebruk.
  • Ved å styre vann, lys og næring skaper Auk ideelle dyrkeforhold, så du kan lage din egen lille plantasje av urter og grønt hjemme på kjøkkenet.
  • Selskapet ble startet av No Isolation-gründer Marius Aabel i 2018, og investorene har ikke latt vente på seg, og listen over navn som i 2021 ble med er lang og profilert:
  • Eirik Rime fra Tise, englenettverk Founders & Fools ledet av Daniel Fossum, Christian Rokseth & Co fra stavanger-baserte Sprettert. Martin Schütt og flere andre i Askeladden & Co, med-gründer av videokonferanseselskapet Pexip Per Haug Kogstad, Finn Gjedebo / Sobra AS og Truls Brataas, gründer og daglig leder i ryggsekk- produsenten Douchebags.

Slik blir den nye strategien

Før sommeren trakk selskapet seg derfor tilbake for å gjøre produktet "hundre prosent".

– Det har tatt tid og krevd at vi måtte bremse opp litt. Nå må ting være så bra som det bare kan være, før vi skalerer opp igjen, sier Dimmen.

Den ambisiøse vekst-planen er nedskalert, og de store lanseringene i utlandet utsatt.

– Nå har vi hovedsakelig fokus på Norge, sier Dimmen.

Auk Eco skal etter hvert fortsatt fokusere på digital markedsføring og selge gjennom egen nettbutikk, men planlegger å vokse noe saktere. De må også få flere bein å stå på, og ikke bare skalere på digital annonsering, slik Dimmen har tidligere erfaringer med.

– Vi skal prøve influenser-markedsføring, og vi må lage eget innhold i kanaler vi bygger opp selv. Det kommer til å ta litt lenger tid, for vi må være lønnsomme underveis.

– Tærer på selvtilliten

Dimmen delte også ærlig fra tøffe tak i Flowmotion, hardware-startupen som til slutt måtte legge inn årene, etter at gründerne lenge hadde kjempet for overlevelse.

Han viser til et Shifter-intervju i 2019 da de ennå hadde håpet oppe, og sier:

– To uker før det møtet fant vi ut at den eneste strategien for oss nå, var å være helt åpne og kaste lys på problemene sammen. Vi måtte prøve å løse dette sammen. Ikke skuffe det under teppet eller skjule noe som helst. Det var noe jeg lærte da, og den strategien har vi kjørt i Auk hele veien. Vi er helt åpne om ting, sier Dimmen.

– Gjør det aldri vondt?

– Det tærer jo litt på selvtilliten, men det som gjør mest vondt er når noen må gå.

– Hva med dårlige anmeldelser?

– Nei, der blir man aldri helt herda, sier Dimmen.

– Det verste som kan skje i et selskap, er jo at folk ikke liker produktet ditt. Men som regel har vi en løsning på problemene som adresseres, så du må jo bare deale med det.