Siw Andersen blir sjef for Oslo Business Region: Nå skal hun få flere internasjonale investorer til å oppdage norske startups
- I dag investeres det 6 ganger så mye i oppstartsselskaper i Stockholm som i Oslo – det skal jeg bidra til å snu, sier Siw Andersen, når hun nå tar over som administrerende direktør i Oslo Business Region.
- Jeg er nok på mange måter en global nomade med hjerte for Oslo. Jeg motiveres av den enorme utviklingen som har vært i byen de siste årene og det folk får til. Jeg ser at vi lykkes ute når vi samarbeider hjemme, sier Siw Andersen, som onsdag ble presentert som ny leder for hovedstadens spesialenhet for utvikling av fremtidens næringsliv.
37-åringen tar over etter Gaute Hagerup, som går inn i stillingen som leder i klimanettverket C40 sitt nye Oslo-kontor.
Ekstrem vekst
Andersen er kanskje mest kjent for å holde hånden på rattet i Oslo Innovation Week (OIW), men hun har hatt en rekke andre roller i Oslo Business Region. Hun har også hatt ansvaret for internasjonal profilering, som ikke minst handler om hvordan du gjør Oslo til en attraktiv by å jobbe for smartinger fra andre land.
Hun har opplevd hvordan hovedstadens gründermiljø har vært gjennom noen ekstreme endringer siden hun startet i OBR for seks år siden. Mens startups var for de spesielt interessert tilbake i 2014, bobler det nå nærmest over av entreprenørskap.
Aldri lei?
Andersen teller nå over 50 gründerhuber og startupmiljøer i hovedstaden, i forhold til en håndfull tilbake for seks år siden. Hun har gjennom jobben møtt over 500 bedrifter, og har fått en dyp innsikt i hva som skjer der ute.
- Det er det som gjør det veldig spennende. Jeg føler at jeg aldri har jobbet i det samme selskapet i noen av årene jeg har vært i OBR, sier hun til Shifter.
- Det gjør vel også at du aldri har gått lei?
- Alle går jo lei en gang i blant, uansett hva man driver med. Det er menneskelig. Det høres kanskje ut som jeg overdriver, når jeg sier det, men nesten samtlige dager gleder jeg meg til å gå på jobb.
Korona-krisen
Nylig kom Oslo Business Region, IKT Norge, Virke, SMB Norge og Abelia med en undersøkelse som viste at over halvparten av alle små og mellomstore bedrifter var negativt påvirket av pandemien. 53 prosent meldte om mindre aktivitet på grunn av Covid-19. OBR selv har ikke sluppet ikke unna.
- De siste åtte månedene har jo vært spesielle. Oslo Innovation Week (OIW) ble jo heller ikke det samme i en digital versjon. Frustrerende?
- Vi kom raskt frem til at OIW uansett ikke kunne sammenlignes med tidligere i år. Men vi fikk tilbakemelding fra både partnere, arrangører og deltagere at det likevel fungerte som et slags samlingspunkt, selv om det var digitalt.
Satser videre
Hun har troen på de fysiske møtene, og den store verdien det gir. Nå jobber OBR videre med å lage oppskriften for fremtidens Oslo Innovation Week. Blant annet handler det om å finne verktøyene som kan gjenskape noe av magien som skjer i fysiske møter.
–Vi har alle en vei å gå. Man kan ikke bare ta masse fysisk innhold og putte det i et webinar. Kommer det en vaksine, og vi igjen får lov til å møtes i store forsamlinger, vil det antagelig fortsatt bli en hybrid, der noe kjøres digitalt, og noe fysisk.
Investeringsmuligheter
- Hva er jobb nummer 1 for OBR nå fremover?
- Det er først og fremst å levere relevante tjenester til selskapene og startupmiljøene. Selv om Oslo er liten i internasjonal målestokk, er selskapene og løsningene herfra i verdensklasse. I dag investeres det 6 ganger så mye i oppstartsselskaper i Stockholm som i Oslo – det skal jeg bidra til å snu.
I våres leverte hun en masteroppgave ved siden av jobben, der hun skrev om investorer og norske startups. Riktignok var det ikke nok respondenter til at det kunne vært godt nok på forskernivå, men flere av investorene svarte at de så mot Oslo fordi de opplevde markedene i Stockholm som mer mettet.
Tydelig, ambisiøs og systematisk
– Hva blir de største endringene med deg som sjef?
– Vi har vært en brobygger – mellom selskaper og investorer, mellom selskaper og det offentlige, mellom næringsliv og akademia og mellom nasjonale og internasjonale aktører. Det skal vi fortsette å være. Men vi utvikler nå en del metoder for hvordan dette kommer til å skje.
- Hva er din lederstil?
- Jeg er tydelig, relativt ambisiøs og systematisk. Og så tror jeg at jeg er kreativ. Lederstilen min kommer ut av dette. I tillegg får jeg høre at jeg kan være sta.
Gründerfeeling
- Når du jobber så tett med gründere år etter år. Får du ikke selv lyst til å starte noe?
- Jo, hele tiden. Jeg har jo tidligere jobbet i flere startups, og har entreprenørskap i meg. Samtidig jobber jeg jo med mange av disse selskapene, og får utløp for det gjennom dette arbeidet. Men kanskje en vakker dag starter jeg noe.
- Du ser vel også skyggesidene av dette med å være gründer, og blir kanskje litt skremt?
- Jeg tror de som kjenner noen som har startet noe først og fremst blir ekstremt imponert, ikke skremt. De kjører virkelig på.
Mangfoldsutfordring
- Det er fortsatt få kvinner og få med minoritetsbakgrunn i oppstartsmiljøet. Hvordan gjøre noe med dette?
- Jeg har ikke alle svarene, men det handler blant annet om å få ut informasjon og vise frem gode eksempler. Det var en kjempekamp den gangen vi bestemte oss for at vi skulle ha 50 prosent kvinner på scenen under Oslo Innovation Week. Samtlige sa nei til å begynne med. Nå er det nesten ikke et spørsmål en gang. Så det skjer ting.
Hun tror det må jobbes systematisk gjennom flere år for å få opp mangfoldet.
- Nå når oppstartsmiljøet har modnet, og selskapene langt flere enn tidligere, må vi ta det neste steget. Å bygge, jobbe i eller investere i en gründerbedrift i Oslo skal bli mer tilgjengelig for et større mangfold.