startup-miljøet

Slik brukte Findable-Fredrik nettverket til å lokke Point Nine tilbake til Norge igjen

– I Norge har vi et helt fantastisk gründermiljø som hjelper hverandre, sier gründer Fredrik H. Wisløff.

Findable-gründer Fredrik Halmøy Wisløff.

Onsdag slapp nyheten om at Findable har lukket en runde på over 100 millioner kroner og at venturefondet Point Nine, som ikke har investert i Norge på flere år, er tilbake på berget. 

Findable har utviklet AI-løsninger til innsamling og kontroll på bygningsdokumentasjon. Teknologien er i bruk hos flere av Norges største eiendomsaktører og kommuner, og nå er selskapet på full fart ut i verden. 

Fra New York forteller gründer Fredrik Halmøy Wisløff at Findable vokser i et helt utrolig tempo for tiden. Selskapet hadde en omsetning på 12,2 millioner i 2023, det var seks ganger høyere enn omsetningen i 2022.

 – Ved inngangen i 2024 hadde vi seks ganger høyere ARR sammenlignet med året før, og ønsket å gjøre en fundraising for videre vekst basert på dette, sier han til Shifter. 

Startet kapitaljakten på våren

Prosessen med flere investorer som har vært i selskapets nettverk i en lengre periode, startet rundt mai i år. 

– Det er helt klart et annet marked å hente penger i nå enn da vi gjorde det sist, men når man jobber med å løse et viktig problem, med vårt fantastiske team og med den veksten vi har nå, så ble vi tatt godt imot, sier Wisløff. 

Han har valgt å reise til New York Climate Week ettersom eiendom står for 40 prosent av klimagassutslippene globalt. 

– Dokumentene vi jobber med er en del av nøkkelen til økt bærekraft i denne næringen, sier han. 

Startupmiljøet hjalp med nettverksbyggingen

Berlin-baserte Point Nine er spesialister på SaaS-selskaper og har investert i selskaper som Whereby, Confrere og Xeneta, men de siste årene har det vært veldig stille fra dem.

– Hvordan kom du i kontakt med dem? 

– I Norge har vi et helt fantastisk gründermiljø som hjelper hverandre, sier Wisløff og sender en takk til Ingrid Ødegaard for å ha ordnet med den tidlige kontakten. 

Ødegaard var sentral i oppbyggingen av Whereby og byttet i 2021 jobb til Lasse Andresens og Kimberly Larsens Indyriot. Fra juni 2023 har hun vært produktsjef i startupen Tana som utvikler et AI-basert produktivitetsverktøy.

I Point Nine fikk Wisløff tilgang på Christoph Janz som hadde vært investeringsansvarlig for Whereby i sin tid.

– Vi fant raskt tonen med Christoph og ble også veldig imponert av resten av teamet i Point Nine. De har en track record nesten uten sidestykke, med vellykket skalering av SaaS-selskaper, og nå spesielt også vertikal AI, sier Wisløff. 

Vertikal AI er en samlebetegnelse på selskaper som bruker kunstig intelligens i form av maskinlæring eller generativ AI innen en nisje eller bransje som for eksempel eiendom.

Ble til under covid

Findable ble startet som et direkte resultat av pandemien i 2020. Wisløff var da CTO eiendomsdataselskapet Ambita. Medgründerne Knut Hellan og Lars Aurdal jobbet også der på et prosjekt med bruk av ML/AI på en annen type dokumentasjon. 

Dette var en noen år før ChatGPT ble lansert i november 2022. Da reisen i Ambita var over, spurte de tre seg om teknologien kunne brukes på andre områder.

– Vi tenkte at også andre bransjer måtte ha behov for automatisering av dokumentasjon, og vi startet arbeidet med en «document understanding platform» en sommerdag i 2020, sier Wisløff. 

Det første halvåret ble en ganske seig periode. Det var pandemi, smittetiltak, masse usikkerhet, og Wisløff hadde akkurat fått barn nummer to. 

– Samtidig hadde jeg en mulighet til å starte noe sammen med to av de smarteste teknologene jeg har møtt. Vi måtte få til dette. Vi behersket en imponerende teknologi, men visste egentlig ikke helt hvor vi skulle ta den i bruk. Sånn sett startet vi egentlig i feil ende. Vi spurte oss selv «hvem er det som har behov for å håndtere store mengder dokumentasjon i hverdagen?». 

Advokater som ankommer rettssaker med trillekofferter fulle av dokumenter, kom tidlig opp som en mulighet. Men som erfarne gründere startet de først med validering av idéen før de kodet en eneste linje. De gjennomførte over 50 møter med advokater, advokatselskaper og andre i bransjen. 

– Vi møtte med advokaten som bokstavelig talt skrev boken «Når juss møter AI», sier Wisløff. 

Til slutt ble det klart at juss ikke var riktig markedsmulighet. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Advokatene hadde dårlige erfaringer fra tidligere forsøk med AI-løsninger som ikke hadde fungert. Dessuten lever advokater av timesalg, og skaleringen ville bli krevende siden lovverket er så landsspesifikt. 

Etter flere ideer oppdaget Wisløff, via Statsbygg, at en jungel av dokumentasjon var den største flaskehalsen når det kommer til ombruk innen bygg. Et bygg kan ha opptil 40,000 dokumenter og man leter stadig vekk etter «nåla i høystakken». Dessuten likte teamet tanken om å jobbe mot noe mer bærekraftig.

Mot slutten av 2020 flyttet Findable inn på Startuplab og kom i kontakt med Sondre Malde Pedersen som ledet data science-satsingen der. Han så raskt den muligheten som lå i Findable og ble med som co-founder. Kort tid etter ble den første finansieringen sikret.

Sikter mot Storbritannia

Etter å ha sanket inn store og små kunde ri Norge, er Wisløff opptatt av å tenke internasjonalt. 

– Vi ønsker å gjøre et størst mulig bidrag i verden med trygge og bærekraftige bygg, og trenger en partner som hjelper oss med å vokse globalt, sier han om forventningene til Point Nine og de andre internasjonale investorene.

Etter at Londons Greenfell Tower brant i 2017, og 72 mennesker mistet livet, har bygningsdokumentasjon blitt et brennhet tema. Wisløff forteller at flere dokument-relaterte lovkrav iverksettes i Storbritannia nå. 

– Vi har fullt fokus på UK og eiendomsbransjen der nå. Frankrike og resten av Europa er selvfølgelig også interessant på sikt, og vi har flere kunder med bygg i flere land som vi vil støtte. Men det er viktig å fokusere godt på noen få markeder for å lykkes. Vi opplever sterk etterspørsel i UK, sier han. – USA er selvfølgelig også et interessant marked for oss, og vi utforsker muligheter sammen med noen kunder her. Men akkurat nå er det UK og Skandinavia som er hovedfokus.

For tiden jobber det rundt 35 personer i Findable. Men nå skal det ansettes innenfor alle områder. 

– Vi er først og fremst opptatt av å få med de riktige folkene på reisen. De som har et sterkt engasjement og «drive», og som vil være med på å endre verden til det bedre, sier Wisløff.