Direktør for digital innovasjon i Posten, Alexander Haneng

Slik skal veteranen vinne kampen om hjemleveringen: «Postmannen har vi kjent i 372 år»

– Vi er fortsatt den dominerende aktøren og har et godt omdømme, sier Alexander Haneng i Posten, som hevder at de også er mer innovative enn man skulle tro.

Publisert Sist oppdatert

Det er mange år siden Postgirobygget var fylt til randen av nettopp postgiroer, og 2000 postkontor landet rundt har blitt til 30. Men direktør for digital innovasjon i Posten, Alexander Haneng, mener det 372 år gamle selskapet overhode ikke er utdatert.

– Vi er et litt annerledes selskap enn det folk tror. Man tenker ofte på brev og pakker i postkassen. Men vi er mye mer enn det. Vi jobber med innovasjon på tvers av alle ledd og med å få opp innovasjonskulturen i hele konsernet, forteller han.

Skjulte innovatører på bakrommet

Selv har han bakgrunn som gründer, og har startet flere selskaper, blant annet den digitale arrangementsløsningen inviter.no, som senere ble solgt til Cotech. Haneng kom til Posten for 2,5 år siden, da konsernsjef Tone Wille ønsket å starte en ny enhet for digital innovasjon.

På den tiden har han funnet det han beskriver som flere skjulte skatter blant de ansatte. Posten hadde allerede innovative løsninger, fant han ut. Men få visste om dem.

– Problemet i Norge er at vi er ikke er så flinke til å skryte av oss selv når vi gjør noe bra. Mange driver med fantastiske ting, men det er ikke så synlig ut.

Han forteller om en ansatt på postterminalen som innså at de små pakkene rett og slett var for små for samlebåndet, og 3D-printet derfor en skål med strikk for å balansere dem i.

– Da jeg kom dit på besøk som nyansatt, fikk jeg se denne innovative løsningen, som få andre enn de på terminalen visste om, forteller Haneng.

Han viser til at Posten de siste årene har lansert blant annet digitale frimerker og sporing av pakkebur, og har flere ganger vist frem pakkeautomat-roboten som kjører seg selv dit den trengs.

– Det er kult med selvkjørende teknologi, og det begynner å bli modent for det. Robot-automaten blir fylt opp om kvelden, og så kjører den gjennom natten til borettslaget.

– Vi stoler på postmannen

Selv om veteranen jobber med flere nye konsepter, er det fortsatt pakkelevering og postombæring som er den viktigste businessen. I høst startet Posten med levering innenfor døren med appen «Innafor». Dette gjøres mulig med digitale låser, noe både Obos og Schibsted har satset tungt på.

– Det er en trygghet i det. Har du bestilt en sjampo, er det ikke så farlig om den står på trappa, men det gjelder ikke en iPhone, sier Haneng.

Han påpeker at man ikke ønsker å slippe alle gjennom døra hjemme.

– Kanskje vil man ikke ha et ukjent bud inn, men postmannen har vi kjent i 372 år, og lært oss å kjenne. Han er vi trygg på å slippe innenfor døra, mener Haneng.

Det har poppet opp en rekke konkurrenter i "helt hjem"-markedet de siste årene. I høst lanserte blant annet Schibsted tjenesten Svosj i samarbeid med flere store butikker. Haneng synes det er bra at andre selskaper utfordrer Posten, og forteller at de følger konkurransen tett.

– Vi er fortsatt den dominerende aktøren og har et godt omdømme, og det er viktig for oss å ta vare på videre.

Har tro på netthandel

Under tech-konferansen Slush i Helsinki ble søkelyset i år vinklet på at tingenes tid er forbi, og at veksten nå flyttes over til tjenester og opplevelser.

Haneng er likevel ikke bekymret for at nordmenn skal slutte å handle.

– Jeg tror de fysiske butikkene vil oppleve mindre omsetning, men netthandelen kommer til å øke. Det handler om tidsklemma. Vi ønsker å få mer og mer levert hjem på døren, heller enn å dra på butikken, både mat og andre varer, sier han.

Og Norge har fortsatt mye å gå på, skal vi tro Posten-toppen.

– Prosenten netthandel i Norge er 7 - 8, mens i England, for eksempel, er den 20 prosent. Vi ligger langt bak andre land, og prosenten kommer til å øke.

Haneng understreker at en butikkdød som følge av økt netthandel også vil ha betydning for Posten.

– Vi leverer pakker til butikkene også, så det vil ha en effekt.

Kjempens fortrinn

Haneng mener at Posten ikke bare er mer innovativ enn folk tror, men de har også en stor fordel når de skal nå kunder med ny produkter og tjenester. Han påpeker at det ligger stor kraft i å være et konsern.

– Når en startup lanserer et produkt, kan de ha 10–100 kunder. Vi kan ha fem millioner kunder med en gang.

Men også det kan ha sine ulemper.

– Det tar tid å gjøre kundene oppmerksom på nye tjenester. I gamle dager kunne vi sende en tv-reklame, og så hadde de fleste fått det med seg. Nå kjører vi reklamer, sosiale medier, pressemeldinger. Men det er flere stemmer der ute vi må sloss mot. Og vi skal nå hele Norge, ikke bare en liten nisjegruppe.