Dyrekassen og Felleskjøpet i allianse - fra venstre: Kundeservicemedarbeider Tonje-Elin Aasebø, daglig leder Roger Holthe Olsen, CMO Øyvind Eriksen, UX designer Alisa Zaytseva, Sjef for forretningsutvikling Retail Norden i Felleskjøpet, Petter Hagfors, Social Media Coordinator Ingrid Djupevåg og styreleder i Dyrekassen.no Hans Kristian Skjold.
Dyrekassen og Felleskjøpet i allianse - fra venstre: Kundeservicemedarbeider Tonje-Elin Aasebø, daglig leder Roger Holthe Olsen, CMO Øyvind Eriksen, UX designer Alisa Zaytseva, Sjef for forretningsutvikling Retail Norden i Felleskjøpet, Petter Hagfors, Social Media Coordinator Ingrid Djupevåg og styreleder i Dyrekassen.no Hans Kristian Skjold.

Slukte Dyrekassen i fjor: Nå oppretter Felleskjøpet egen enhet for å gjøre flere oppkjøp

– Det kan godt være gründerselskaper, sier Felleskjøpet om sin nye oppkjøpsstrategi.

Publisert

På tampen av fjoråret kjøpte Felleskjøpet de resterende aksjene i oppstartsbedriften Dyrekassen. Gründer Roger Holthe Olsen har på kort tid bygget opp den ledende netthandelsaktøren på feltet dyrefôr og tilbehør til kjæledyr.

«Vi ser et stort potensial i et lønnsomt marked som kan bringe verdier tilbake til bonden og våre eiere,» skriver Felleskjøpet om oppkjøpet i årsrapporten for 2020.

Der avsløres det også at flere oppkjøp er til vurdering.

«Dyrekassen blir en viktig brikke i den videre satsingen og oppkjøp av flere relevante aktører er også under vurdering,» skrives det.

Vekst gjennom oppkjøp

I årsrapporten kommer det også frem at Felleskjøpet opprettet en intern enhet ved navn Felleskjøpet Vekst i januar.

Den skal jobbe tett med flere eksisterende datterselskaper for å styrke deres posisjoner i markedet. Det skal også etableres tydeligere styringsmodeller for datterselskapene, opplyser selskapet, for å skape større synergier dem imellom.

Felleskjøpet Vekst skal også bistå konsernledelsen med forretningsutvikling og systematisk jobbe med eventuelle nye oppkjøp.

Kommunikasjonsdirektør Thomas Skjennald i Felleskjøpet forteller at selskapet er åpen for mange typer oppkjøp, startups så vel som etablerte virksomheter.

– Det er helt åpent. Hvis det er muligheter i selskaper som bidrar til å nå konsernets hovedmål, og er naturlige partnere som opererer i markeder tett på vår kjernevirksomhet, er det ting som kan bli vurdert. Det kan godt være gründerselskaper, sier han.

Kommunikasjonsdirektør Thomas Skjennald i Felleskjøpet.
Kommunikasjonsdirektør Thomas Skjennald i Felleskjøpet.

Det har de seneste årene vært en rivende teknologiutvikling i sektorene Felleskjøpet opererer i, såkalt agritech. Det være seg beiteteknologien til Nofence eller lokalmatportalen Matfra. Felleskjøpet har blant annet kjøpt seg inn i Dataväxt, et svensk selskap som jobber med analyse av landbruksdata.

– Så vi er absolutt til stede i de fora, sier Skjennald.

Han vil imidlertid ikke kommentere enkeltselskaper eller hvor mye penger Felleskjøpet har satt av til oppkjøp i tiden fremover.

For øvrig leverte konsernet Felleskjøpet Agri et rekordresultat i fjor. Omsetningen i 2020 økte til 17,3 milliarder kroner, fra 16,2 milliarder kroner året før. Driftsresultat før avskrivninger var på én milliard kroner i 2020, mot 730 millioner kroner året før.