administrerende direktør i Tibber, Edgeir Vårdal Aksnes
administrerende direktør i Tibber, Edgeir Vårdal Aksnes

Tibber ekspanderer til seks nye markeder

Får med seg gigantene Philips og IKEA på veien.

Publisert

Tibber arrangerte onsdag et digitalt lanseringsarrangement for over ti tusen av sine kunder og andre interessenter. Her viste administrerende direktør, Edgeir Vårdal Aksnes, blant annet frem over 40 nye produkter, fortalte om det seneste samarbeidet med belysningsgiganten Philips Hue og om selskapets inntreden i nye markeder.

«No-brainer»

Samarbeidet mellom Tibber og Philips Hue dreier seg først og fremst om det nye produktet «Tibber Lighting», som blir den femte kategorien i Tibbers satsning på ulike «power-ups». Fra før har de blant annet gjort suksess med elbil-ladere og detaljert overvåkning av strømforbruk.

– Nå kan du lekende lett integrere 200 ulike enheter, og kan styre belysningen i alle rom hver for seg. Philips Hue har gjort belysning til noe helt nytt. Målet vårt er å gi folk en enkel oversikt over hele hjemmet sitt – på ett sted, sier Vårdal Aksnes.

Nikolay Nikolov i Philips Hue forteller at de ikke trengte mye betenkningstid da Tibber tok kontakt om et mulig samarbeid.

– Tibber gir forbrukere mulighet til å bruke energi på en smart og bærekraftig måte, og dette resonnerer veldig godt med vårt arbeid. Philips Hue er selve definisjonen av smart belysning, enten det er for å slappe av med familien, jobbe hjemmefra eller bli underholdt. For oss var samarbeidet med Tibber en «no-brainer», og dette er kun starten på noe stort, sier han.

Flere nye markeder

Tibber kunne også fortelle at samarbeidet omfatter Homey fra IKEA og smarthjem-aktøren Futurehome.

Det Førde-baserte strømselskapet har siden lanseringen i 2017 hatt tydelige ambisjoner om å vokse langt utover landegrensene. Hittil har Tibber lansert i Sverige og i Tyskland, ved siden av Norge. Selskapet begynner nå offisielt å selge energi i Tyskland, med sin første tyske partner, Tado.

I tillegg annonserte Tibber at de nå inntar intet mindre enn fem nye markeder: Danmark, Finland, Frankrike, Nederland og Spania. I første omgang gjelder dette appen, og ikke strømavtaler.

– Vi vokser i rakettfart som tillater oss å ekspandere offensivt. Vi er veldig glade for ha tatt enda et betydelig steg i riktig retning, og ikke minst er vi utrolig spente på veien videre når vi nå skal etablere også oss i disse markedene, sier Vårdal Aksnes.

I april kunne det Førde-baserte strømselskapet rapportere at de økte omsetningen til 244 millioner kroner i gjor, nesten en firedobling fra året før. Etter årsskiftet har de holdt farten oppe, og fulgt opp et særdeles godt 2019 med å treffe på alle målsetninger i årets første kvartal, til tross for virusutbruddet. Og den nye vekststrategien er klar.