MIKROMOBILITET
To sparkesykkelaktører kastes ut av Oslo - Ryde flytter inn
Kommende sesong vil det kun være elsparkesykler fra norske Ryde og svenske Voi tilgjengelig i Oslo. I tillegg gjør Lime storinnrykk med elsykler.
For å få bukt med de mange aktørene som i en periode oversvømte byen med elsparkesykler, innførte Oslo kommune en anbudskonkurranse. Kun tre aktører får lov til å operere i byen.
Nå er konkurransen for kommende sesong avsluttet, og det blir store endringer i Oslo-markedet.
Ryde gikk seirende ut. De ble rangert som beste aktør av i alt ni søkere, med 4,7 av 5 mulige poeng.
Dermed gjør den eneste norske aktøren i dette markedet comeback i hovedstaden.
– Vi er utrolig stolte av dette. Vi ble rangert som nummer 1 av 9 søkere i det som er omtalt som ett av de mest attraktive markedet for mikromobilitet i Europa. Det har vært vondt å ikke være her det siste året, for et mikromobilitetsselskap med hovedkontor i Oslo. Vi er takknemlige for tilliten fra kommunen, sier daglig leder i Ryde, Tobias W. Balchen, til Shifter.
Fra cowboy til favoritt
Ryde var lenge ansett som en cowboy i markedet, og måtte gjennom flere runder i retten. Nå har pipen derimot fått en annen lyd. Selskapet vant nylig anbudskonkurransen i Trondheim.
Oslo-lisensen betyr likevel mye for det eneste elsparkesykkelselskapet i markedet som kan vise til positiv bunnlinje.
– Dette har mye å si, også finansielt. Jeg har ikke finregnet på det, men det kan være snakk om en omsetning på 50 millioner kroner i løpet av lisensperioden, mener Balchen.
Færre sparkesykler
Lisensperioden er på ett år av gangen, og regnes fra 1. april 2023 til 31. mars 2024.
I tildelingsbrevet går det frem at svenske Voi får fortsette å leie ut elsparkesykler i Oslo. De fikk 4,4 poeng av kommunen.
– Vi kjenner byen, vi kjenner brukerne våre, og ikke minst kjenner vi de utfordringene og begrensningene mikromobiliteten står ovenfor i dag. At vi får drive utleie også i 2023-sesongen ser vi på som en stor tillitserklæring, og vi vil fortsette arbeidet for bedre tilgjengelighet, bedre framkomlighet, og færre biler i byen, sier nordensjef Christina Moe Gjerde i en pressemelding.
Lime er den tredje aktøren som nå får tillit av kommunen, med 4 av 5 poeng.
Ulikt de andre aktørene, kommer dette selskapet derimot kun til å rulle ut elsykler, og ikke sparkesykler.
Dermed blir det totale antallet elsparkeykler til leie i Oslo kommende sesong kun 5000, mot tidligere 8000.
Det betyr også at Bolt og Tier ikke får fornyet lisens i Oslo-markedet. De fikk henholdsvis 3,5 og 3,6 poeng av kommunen.
Tapte på fremkommelighet og trygghet i offentlige rom
I anbudskonkurransen er konkurrentene rangert etter følgende tre kriterier:
- A - fremkommelighet
- B - trygghet
- C - klima- og miljø
A og B er vektlagt tyngre enn C, med 2 potensielle poeng mot 1. I oversikten går det frem at det avgjørende kriteriet for Tier, som altså kastes ut, er fremkommelighet.
I begrunnelsen fra kommunen heter det at Ryde sin beskrivelse av rutiner og virkemidler for å sikre fremkommelige offentlige rom vurderes til å være best.
Kommunen skriver at Tier har flere gode tiltak, men de beste har flere.
«Beskrevne tiltak for å sikre at leietaker benytter parkeringsplasser og utøver god parkeringsskikk er vurdert til å være under middels god. Søkers beskrivelse av rutiner, prosesser og tiltak for rebalansering av kjøretøyflåten er god, men de beste vurderes å ha flere tiltak og større bredde. Responstiden vurderes som over middels god».
Bolt, som også mister lisens til å drive i Oslo, gjorde det dårlig på kriterium B, trygge offentlige rom.
I begrunnelsen heter det at «søker beskriver det som vurderes til middels gode rutiner og tiltak for å ivareta sikkerheten til tredjeperson».
Kommunene vurderer Bolts løsning til å være middels god på tiltak for å etablere ulike soner med geofencing for å ivareta sikker ferdsel for andre. Tiltakene for å sikre hensynsfull forbikjøring av gående på fortau er vurdert til under middels gode, da flere andre har større bredde i tiltakene.